A Toyota Yaris WRC az Év Raliautója
A brit Autosport magazin átadta az év legkiválóbb motorsport-teljesítményeit elismerő díjakat. Az Év Raliautójának az egyéni világbajnoki címet megszerző Toyota Yaris WRC-t választották meg.
Miután WRC-jelenlétének második évében, 2018-ban konstruktőri bajnoki címet szerzett a rali-világbajnokságban, a Toyota Gazoo Racing idén egyéni világbajnoki címmel zárta a szezont. A csapat győztes pilótája ezzel kiérdemelte az Év Raliversenyzője címet, míg a Toyota Yaris WRC-t az Év Raliautójának választották meg az Autosport Awards szavazásán.
Az 1950-ben alapított – azaz a Forma-1-gyel egyidős – brit Autosport a világ egyik legtekintélyesebb motorsport-folyóirata. A szerkesztőség 1982 óta ismeri el az év legkiemelkedőbb emberi és technikai teljesítményeit; a 14 kategóriában kiosztott Autosport Awards sorsáról részben közönségszavazás dönt, részben szakmai zsűri választja ki a jelöltek közül az arra legérdemesebbet.
A ralisportban a legjobb pilótának a Toyota Gazoo Racing versenyzőjét, Ott Tänakot választották meg, a legjobb raliautó pedig a Toyota Yaris WRC lett. A zsűri a Citroën C3 WRC, a Hyundai i20 WRC és a Ford Fiesta WRC ellenében szavazta meg a Toyota Yaris WRC győzelmét.
„2019-ben egyre nagyobb kihívást jelentett újabb tizedmásodperceket nyerni az autóval; az egész csapat részéről hatalmas teljesítmény volt, hogy minden erőnket összeszedve biztosítottuk Ott bajnoki címét” – mondta Tom Fowler, a Toyota Gazoo Racing műszaki igazgatója, amint átvette a díjat Ari Vatanen egykori rali-világbajnoktól. „Köszönettel tartozunk Ottnak, hogy megmutatta a világnak, mire képes a Yaris.”
A Toyota Yaris WRC és az Ott Tänak/Martin Järveoja páros a 2019-es évad 13 megrendezett futamából hatot megnyert. Pontelőnyük olyan hatalmas volt a második helyen álló csapat előtt, hogy a Toyota Gazoo Racing első számú autója már biztos világbajnokként állhatott rajthoz azon a Katalán-ralin, amely végül – az Ausztrál-rali sajnálatos törlése miatt – a szezon utolsó versenyének bizonyult.
A Yaris volánjánál jövőre az a Sébastien Ogier váltja Tänakot, aki 2013 és 2018 között hat világbajnoki címet (és ezzel együtt hat Év Raliversenyzője elismerést) gyűjtött be.
A Toyota idén harmadik alkalommal nyerte el az Év Raliautója címet. 1990-ben az egyéni bajnoki címet hatalmas fölénnyel megnyerő Carlos Sainz autója, az A-csoportos Toyota Celica GT-Four ST165 lett a szezon legjobbjának kikiáltott versenyautója. 1999-ben pedig annak ellenére a Corolla WRC-re esett a zsűri választása, hogy a Toyota Castrol Team egyéniben nem, „csak” konstruktőrként nyert világbajnoki címet (abban az évben egyébként az a Tommi Mäkinen lett az egyéni világbajnok, aki most csapatfőnökként a Toyotát vezette immár másodszor diadalra).
„Másfél évtizeden át küzdöttem Sébastien-ek ellen” – utalt tréfásan azokra az évekre Steve Fowler, amikor az általa vezetett csapatoknak Sébastien Loeb, illetve Sébastien Ogier ellen kellett helyt állnia a rali-világbajnokságban. „2020 új helyzetet teremt: nagyon várom, hogy együttműködhessünk Ogier-vel; úgy gondolom, jók az esélyeink arra, hogy megismételjük idei teljesítményünket.”
Fotók: Toyota, Toyota Gazoo Racing