A vadonatúj Honda Africa Twin duplakuplungos automatikus váltója

24YM CRF1100L AFRICA TWIN
  • „Könnyed és közvetlen” működés jellemzi a rendszert, rendkívül gyorsak a fel- és visszakapcsolások manuális (MT), valamint automatikus S és D üzemmódban is
  • Zökkenőmentes elindulás, lágyabb fel- és visszakapcsolások alacsony fokozatoknál
  • A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, hogy még élvezetesebbé váljon a tempós motorozás
  • A G-kapcsoló megnyomásával nagymértékben javul a hátsó kerék erőátvitele laza talajon
  • A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
  • Hála az IMU-nak, az elektronika immáron a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat

2009-ben, a Honda VFR1200F-ben jelent meg a Honda által fejlesztett, duplakuplungos erőátvitel (DCT), s hatalmas siker lett: ma már több mint 240 000 DCT-vel felszerelt Honda rója Európa és a nagyvilág útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, azt remekül mutatja, hogy 2023-ben a vevők 49%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új Africa Twinjét modelljét.

Tovább finomították a DCT váltót is, így a 2024-es CRF1100L Africa Twin tengelykapcsolója még könnyedebbnek érződik az indulásoknál, valamint az első és a második fokozat közötti kapcsolásnál. Mindezt a hidraulikus rendszer módosításával érték el, ami közvetlenebb kuplungvisszajelzéseket is eredményezett.

Anita és Sanyi is felpattant az Africa Twinre

Magát a rendszert úgy módosították, hogy hamarabb visszaválthasson az elektronika, és még inkább kihasználható legyen a motor jelentős forgatónyomatéka. A DCT az IMU által gyűjtött adatokat is elemzi, s ezek alapján határozza meg a sebességváltások időzítését. Ha például úgy érzi, hogy éppen dől a motor, kicsit finomít a váltóprogramon, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások. Ezt a funkciót szintén tovább tökéletesítették 2024-re.

A DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A rendszer két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős.

Honda CRF1100L Africa Twin podcast

Az elindulásnál aktív tengely üreges, ezen belül fut a másik tengely, hogy minél kisebb, könnyebb legyen a szerkezet, s mindkettőt különálló elektrohidraulikus rendszer működteti. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek.

Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.

A pilóta három üzemmód közül választhat. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között. A takarékos D üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszakapcsol fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb motorfék segítse a vezetőt.

Amennyiben a pilóta szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal – D és S állásban is – bármikor szabadon megteheti. Ha már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.

Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet az érintőképernyős TFT-műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú gomb megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, mivel a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltásokkor.

A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján határozza meg a váltások esedékességét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezérlőelektronika a meredekség függvényében irányítja a DCT működését.

A 2020-as modellfrissítés alkalmával a végsőkig finomították a DCT működését, így már azt is érzékeli, hogy egyenesen halad-e a motor, vagy éppen kanyarodik. A jármű helyzetének pontos meghatározása a váltások optimalizálását is elősegíti, azaz nemcsak lágyabbak a kapcsolások, hanem természetesebbnek is hatnak. A könnyű kezelhetőség érdekében az 1. és 2. fokozat közötti váltásokat különösen kifinomulttá tették a fejlesztők – így simábbak lehetnek az elindulások és lépéstempónál is magabiztosan irányítható a modell.