• Egyéb

A vadonatúj Honda CB500F főbb jellemzői

Stílus és felfüggesztés

  • Új, agresszív megjelenésű idomzat
  • Az elvékonyodó kormány pontosabb visszajelzésekkel és még jobb menetkomforttal örvendezteti meg a pilótát
  • Új, folyadékkristályos műszeregység váltófokozat-visszajelzéssel és felváltások (Shift Up) esedékességére figyelmeztető lámpával
  • LED irányjelzők

A 2019-es modellévet új, agresszívabb megjelenéssel kezdi meg a CB500F. Formavilágának legfőbb eleme a jellegzetes, mélyre ültetett fényszóró, ami egyszerre láttatja modernnek és tettre késznek a modellt. Ezt fejeli meg a harmonikus egységbe kovácsolt üzemanyagtartály-motor-oldalidom hármas, no meg az álomszép erőforrás, ami a nyeregnek és a farrésznek adja tovább a hatáskeltés stafétáját.

A változó keresztmetszetű, kónuszos kormány pontosabb visszajelzéseket nyújt a korábban használtnál, és az üléspozíciót is kényelmesebbé varázsolja. A sportos hangulathoz az új, folyadékkristályos műszeregység is hozzájárul – a váltófokozat-visszajelzés és a felváltások (Shift Up) esedékességére figyelmeztető lámpa tovább fokozza az élményt. Utóbbi alapesetben 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál villan fel, de a tulajdonos maga is eldöntheti, hogy mikor lépjen működésbe. A beállított érték 5000 és 8750 között lehet, és 250-es lépcsőkben ugorhat a pilóta.

A 35 mm átmérőjű acélcsövekből készített vázon nem változtattak, hiszen roppant könnyű és erős szerkezet, amelynek úgy határozták meg geometriáját, hogy pontos visszajelzéseket adjon és a menetkomfort is maximális legyen. Utóbbiban a motortartóbakok alakja és helyzete legalább annyira fontos szerepet játszik, mint a váz részeinek eltérő merevsége, és az sem mellékes, hogy ezek a technikai megoldások a zavaró rezgéseket is kiszűrik.

Az utánfutás 102, a tengelytáv 1410 mm, a villaszög pedig 25,5 fok – a száraz adatok is jól mutatják tehát, hogy igencsak átgondolt konstrukcióval állunk szemben, ami kifejezetten magabiztossá teszi a pilótát irányítás közben. A mindössze 189 kg tömegű CB500F tervezésénél az ideális súlyelosztásra és a tömeg-középpontosításra is nagy hangsúlyt fektettek, erről árulkodik a hátsó villa „előrehozott” bekötési pontja, valamint a páratlan fordulékonyság és úttartás.

A könnyű kezelhetőség és a kényelmes, pihentető testtartás érdekében ezúttal is 785 mm magasra helyezték az ülőlapot, és nem változtak számottevően a méretadatok sem. A 2019-es CB500F 2080 mm hosszú, 790 mm széles és 1060 mm magas, szabad hasmagassága pedig 145 mm. A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, ami a kedvező üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 480 km-es hatótávolsággal kecsegtet.

A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított első villa 120 mm-es rugóúton jár fel és alá. Kifinomult építésmódja minden helyzetben pontos visszajelzéseket és hatékony csillapítást garantál. Akárcsak a nagy össz-lökettérfogatú sportmotorokon, immáron a CB500F hátsó futóművében is egycsöves rugóstag dolgozik. Szemben az elődmodell kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységével, ez gyorsabb, kifinomultabb válaszokat ad a változó útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, és hőcseréje is hatékonyabb.

Rugó-előfeszítése 5 lépésben szabályozható, és merev, zártszelvényekből összeállított lengővillához kapcsolódik, melynek végein új, erősebb, préselt acélból készült láncfeszesség-állítók kaptak helyet. Az erőátvitelről 520-as, burkolt lánc gondoskodik, az elöl 3,5”, hátul 4,5” széles, öntött alumíniumkerekek ráfjaihoz pedig üreges, Y alakú „küllők” kapcsolódnak. Az abroncsok mérete 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17. A 320 mm-es, hullámos peremű, kétdugattyús nyereggel társított első féktárcsa 240 mm, szintén hullámos peremű, ámde egydugattyús féknyereggel felszerelt hátsó tárcsával dolgozik együtt, a blokkolásgátló szériatartozék.

A CB500F az alábbi színekben lesz elérhető:

Grand Prix Red

Matt Gunpowder Black Metallic

Pearl Metalloid White

Erőforrás

  • Az élénk, kéthengeres erőforrás felépítése megegyezik a CBR1000RR Fireblade motorjáéval
  • A módosított szívó- és kipufogóoldali kialakításnak, valamint vezérlésnek köszönhetően 4 százalékkal nőtt a teljesítmény, illetve a forgatónyomaték a középső fordulatszám-tartományban
  • Új, sportosabb hangú, kétdobos kipufogórendszer
  • A kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és lekapcsolásokat

A CB500F nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi, különösképpen, hogy már alacsony fordulatszámon elképesztő erővel tolja előre a gépet.

A 2019-es fejlesztések eredményeként az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul a CB500F – 3000 és 7000 f./perc között 4 %-os forgatónyomaték- és teljesítménynövekedés tapasztalható. A kedvezőbb motorkarakterisztika elérésében a vezérlés tovább fejlesztése is közrejátszott, tudniillik 5 főtengely-elfordulási fokkal hamarabb zárnak a szelepek, s immáron 7,8 mm a szelepemelés, ami 0,3 mm-es növekedést jelent.

A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ugyanis az akkumulátort előrébb helyezték (13,4 mm helyett 44,1 mm), hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. A hatékony gázcsere és a sportosabb hangzás jegyében a kipufogót is átalakították – a 2019-es modellváltozaton már két dobban végződik a rendszer. A – 8500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43,3 Nm (7000 f./perc).

A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, ahogy a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.

A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.

A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.

A dugattyú formája a CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazottakéhoz hasonlít, ezért nagy fordulatszámon sincs „dugattyúhang”. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. Miként a CBR1000RR esetében, a CB500F-nél is AB 1-es sós fürdőt és nitridbevonatot is alkalmaztak a maximális élettartam, valamint az oxidáció elkerülése érdekében.

A főtengely, a vezérműtengely és a kiegyensúlyozó-tengely bezárta háromszög szinte teljesen azonos a négyhengeres Honda RR motoroknál megfigyelhetővel, a belső struktúrát pedig egyenesen a CBR1000RR-ből vették át.

 A hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Akárcsak a CBR1000RR-nél, itt is fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.

A CB500F váltója szintén az RR jódjelű testvérből származik, kapcsolómechanizmusa és -karja például megegyezik a „nagyok” nyomatékelosztójában alkalmazottakkal. A 2019-től szériafelszereltségként adott, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel, kifinomultabban működtethető és biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat.