Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

A VW gigantikus átbaszásának hozománya

Posted on 2018.03.13.2018.03.12. By Iroda Távirati

Rettegett idegrendszeri károsodást okozhat a dízelmotorok kipufogógáza

Amerikai kutatók egyértelmű összefüggést találtak a visszafordíthatatlan idegsejt-elhalással járó amiotrófiás laterálszklerózis (ALS) előfordulása és a dízelmotorok kipufogógázainak belélegzése között.

Légzőszervi megbetegedések, kötőhártya-irritáció, savas eső – ez csak néhány azok közül az emberi és természeti egészséget fenyegető hatások közül, amelyeket a dízelmotorok működése során a légkörbe jutó károsanyagokkal okozhatnak hosszabb-rövidebb kitettség esetén. Egy új amerikai kutatás azonban egy további, megfordíthatatlan és félelmetes betegséget is felvett erre a listára…


Az amiotrófiás laterálszklerózis (ALS) egy titokzatos, éppen ezért rettegett betegség, amely fokozatosan elpusztítja a központi idegrendszer izommozgatásért felelős sejtjeit. A világ legismertebb ALS páciense Stephen Hawking fizikus, aki 1963 óta szenved a betegségben. Ő az egyetlen a világon, aki ilyen hosszan él együtt az ALS-sel. Orvosai annak idején két évet adtak neki, és ez a prognózis a mai napig megállja a helyét; a betegek mindössze tíz százaléka él tíz évnél tovább. Egymillió emberre átlagosan 50 megbetegedés jut, 5-10 százalékuknál feltételezhető az öröklődés, a többieknél azonban máig nem tudja megállapítani a kiváltó okokat az orvostudomány.

Ezen a téren jelenthet most áttörést egy friss tanulmány, ám a következtetések meglehetősen riasztóak – írja a Medical News Today szakportál.

A bostoni Harvard Egyetem közegészség-tudományi tanszékének kutatói több mint 1600 felnőtt pácienst megvizsgálva úgy találták, hogy azon férfiak körében, akik 5-10 éven át jelentős mértékben ki voltak téve dízelmotorok kipufogógázainak, legalább 20 százalékkal gyakoribb volt az ALS kialakulásának a kockázata. Egy másik tanulmány már 2013-ban felvetette a két tényező közötti összefüggést, ám akkor nem vizsgálták annak jelentőségét, hogy az érintett személy milyen hosszan volt kitéve a dízelmotorok működése során a légkörbe kerülő gáznemű károsanyagoknak és koromrészecskéknek.

A dániai ALS páciensek megbetegedését megelőző életkörülményeit vizsgáló kutatás arra a következtetése jutott, hogy azon férfiak között, akik a diagnosztizálást megelőző tíz éven át bármilyen mértékben ki voltak téve dízel kipufogógázoknak, 20 százalékkal nőtt a betegség kockázata. Amennyiben a kitettség mértéke elérte az 50 százalékot, a kockázati arány még nagyobb: 45 százalékkal nőtt! Nők körében nem mutattak ki ilyen arányokat, ugyanakkor sokkal valószínűbb, hogy az azonos munkahelyen (például üzemanyag-töltőállomás, gépjárműszerviz) betöltött eltérő munkakörnek, mintsem biológiai különbségeknek tudható be.

Miközben a megfigyelésen alapuló kutatás nem bizonyította (nem is volt célja bizonyítani) az ok-okozati összefüggést a két esemény között, az eredmények feltétlenül további alapos kutatást tesznek szükségessé. A vizsgálatokat végző Dr. Aisha Dickerson záró gondolata pontosan rávilágít arra, miért olyan ijesztőek ezek az eredmények: „Fontos kijelentenünk, hogy a társadalom nagy része közlekedési eredetű légszennyezés révén találkozhat dízel kipufogógázokkal.”

A gyógyíthatatlan idegrendszeri betegség, valamint a személy- és tehergépkocsikat hajtó dízelmotorok közötti összefüggés még aktuálisabbá teszi azt az Európa-szerte érvényesülő törekvést, amely a dízelmotorok alkalmazásának gyors és végérvényes beszüntetését igyekszik elérni.

A 22-es csapdája, hogy a dízelmotorok csekély üzemanyag-fogyasztásuknak köszönhetően fontos szerepet játszanak az európai autógyártók számára előírt, szigorú CO2-kibocsátási normák teljesítésében. Ezen a téren a hibrid hajtásláncok jelenthetnek életképes, sőt, a dízeleket messze felülmúlóan tiszta üzemű alternatívát. Nem véletlen, hogy a Toyota a tömeggyártók között elsőként hirdette ki, hogy 2018-ban örökre száműzi európai személyautó-palettájáról a környezet- és egészségkárosító dízelmotorokat. A hibrid technológia népszerűsítése terén elévülhetetlen érdemeket szerzett Toyota több modellcsaládjához már most sem kínál dízelmotort.

Fotók: Toyota, Lexus, giostar.com, hsph.harvard.edu (aisha-dickerson), cnet.com

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Kazár Miklós: “Az újjászületés éve lesz 2018”
Next Post: Tovább épül az M30-as autópálya 

Keresés

2023. április
hKscpsv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« márc    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Világszínházi ünnepre készül a MITEM
  • Megjelent az ADM 4.2 – az ASUSTOR operációs rendszer legújabb verziója
  • Mi a különbség a zöld és a fenntartható épületek között?
  • Szombaton indul a tavi viharjelzési szezon
  • Véget ért a Médiaunió „Mentés másként” kampánya
  • Verstappen az első, Alonso a második szabadedzés leggyorsabbja
  • Van képünk hozzá (23.03.31.) – Toyota C+ walk s
  • Új lelátót építenek a Hungaroringen
  • Egyeztetés a hazai mezőgépgyártók és forgalmazók sikeréért
  • Van képünk hozzá (23.03.30.) – Lexus NX
  • A tesztek során a kutatók eddig nem találtak emberre veszélyes vírusokat a hazánkban terjedő inváziós szúnyogokban
  • Sikeresen tesztelték a Wigner FK szakemberei a szupravezető részecskegyorsító mágnest Svédországban
  • A Ford Explorer jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • “Kicsit szarul” működik az e-matrica lekérdezés – De, nem mindenhol!
  • “Tesztversennyel kezdjük a 2023-as szezont”
  • Akár 60%-os húsvéti árcsökkenés az ALDI-nál
  • (K)Áder János szerint jó hír, hogy jövőre visszaválthatók lesznek az italosüvegek és -dobozok
  • Több cukrot, lisztet, olajat, tejet, csirkemellet és tojást vehetünk mostantól a SPAR-üzletekben
  • Demonstráltak az erdélyi gazdák, emésztőgödörbe öntötték a tejet
  • Üdvözöld a tavaszt a Bárány Napokkal!
  • Alaposan körbejárták a Nissan Townstar modellt is
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Peugeot 508 SW
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • A 2023-as AMTS – Autó Motor & Tuning Show – minden korábbi rekordot megdöntött Ctrl+C - Ctrl+V
  • Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát Hírek
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT