• Egyéb

Akár több százezer forint is megtakarítható a Toyota hibridekkel egy év alatt

Másfél éven át tartó, rendkívül alapos vizsgálatot követően egyértelmű eredményt hirdetett Nagy-Britannia legnagyobb termékteszt-oldala: a Toyota hibridjei a legmodernebb dízeleknél is jóval takarékosabbak.

A termékek és szolgáltatások tesztelésére szakosodott Which? folyóirat előfizetői a piac legalaposabb, minden részletre kiterjedő értékeléseihez férnek hozzá, legyen szó kenyérpirítóról, vírusirtó szoftverről vagy éppen gépkocsiról. A brit kiadvány szerkesztői 2017 elején fogtak bele abba a monstre vizsgálatsorozatba, amelyben 123 különböző típus üzemanyag-fogyasztási értékeit vették szemügyre, és vetették össze a gyártók által megadott, hivatalos széndioxid-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékekkel.

Az nem lepte meg a szerkesztőket, hogy a Toyota hibrid járművei uralták a mezőnyt városi környezetben: a lassan döcögő, meg-megtorpanó forgalomban verhetetlenek a benzinmotort nemcsak támogatni, de a károsanyag-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás szempontjából kritikus helyzetekben (például álló helyzetből történő elindulás) teljesen kiváltani is képes villanymotort alkalmazó hibrid járművek. A végső összesítésnél a papírforma érvényesült: a hibrid hajtásláncok fejlesztésében húszéves tapasztalattal rendelkező Toyota márka három típusa – a Prius, a Prius Plug-in, valamint a C-HR Hybrid szabadidőjármű – végzett a dobogón.

A hibridek ugyanakkor kivételesen jól teljesítettek az autópályán is, ahol a közvélekedés szerint el kellett volna vérezniük. A 123 tagú mezőnyben a Toyota Prius a második, a Toyota Prius Plug-In a negyedik legkedvezőbb fogyasztási értékkel zárta a sztrádaszakaszt – előbbi 5,4, utóbbi 5,7 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztást ért el a nagysebességű autópálya-teszten, „bizonyítva, hogy a hibridek igenis képesek ugyanolyan takarékosan üzemelni az autópályán, mint a dízelek” – írta értékelésében a Which? magazin.

Az összesítésben az öntöltő Prius és annak hálózatról tölthető fivére egyaránt a dobogón végzett, ami korántsem elméleti jelentőségű dicsőség: a Which? szerkesztőinek számítása szerint a két Toyota hibrid „… éves üzemanyagköltsége 180 fonttal (65 ezer forint) alacsonyabb, mint a felmérésben szereplő legtakarékosabb nem hibrid típusé. A Priusok éves üzemeltetése az átlagos dízel üzemű modelleknél közel 400 fonttal (145 ezer forint), az átlagos benzineseknél pedig 450 fonttal (163 ezer forint) olcsóbb”.

Nem véletlen, hogy a Toyota folyamatosan vonja ki dízel üzemű típusait a kínálatból, új fejlesztésű személyautóit pedig egyáltalán nem szereli fel ezzel a környezetvédelmi és egészségi szempontból aggályos technológiával, mint ahogy az sem véletlen, hogy a világ autógyártói közül a Toyota kínálja a hibrid modellek legszélesebb választékát. Európai kínálatának öt tagja (Yaris, Auris, C-HR és RAV4, valamint a hamarosan forgalomba kerülő Camry) elérhető benzin-elektromos hajtáslánccal, míg a háromtagú Prius modellcsalád kifejezetten és kizárólag hibrid modellként készül. A Toyota európai eladásaiból 2018 első félévében 46 százalékban részesedtek a hibridek; ez az arány Magyarországon 69 százalék volt.

Fotók: Toyota