Áprilistól újra látogatható a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum

Április 2-tól újra várja a látogatókat megújult kiállítással az egykori HÉV-kocsiszínből kialakított szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum.

    A 3000 négyzetméteres fedett és 2000 négyzetméteres szabadtéri területen fekvő kiállításon hetven felújított, muzeális járművet tekinthetnek meg a látogatók – olvasható a BKV Zrt. közleményében. 

   A tárlaton archív fotókon, dokumentumokon és korabeli tárgyi emlékeken keresztül elevenedik meg a főváros és a történelmi Magyarország közösségi közlekedésének kialakulása, fejlődése, az első lóvasúti vonal megnyitásától a metróközlekedésig, az első omnibuszok felbukkanásától az autóbusz- és trolibusz-közlekedésig.
  

  Megismerhetik az érdeklődők a mai BKV Zrt. jogelődjeit, az egykori és mai Magyarország nagyvárosainak közlekedését, villamoshálózatát, járműveit. 
 

   Az intézmény bemutatja a vasutakat kiszolgáló infrastruktúrát, a pálya- és felsővezeték-építés folyamatát és fenntartását, a távközlés és az áramellátás műszaki emlékeit, és eredeti helyén tekinthetik meg a látogatók a szentendrei régi kocsiszín egykori kovácsműhelyét is. 
   

 Külön terem foglalkozik a budapesti autóbusz- és trolibusz-közlekedés történetével. Itt lehet látni a korabeli jegyfajtákat és vállalati rangjelzéseket, valamint a különféle járműalkatrészeket és berendezéseket.
 

   A felújított járművek között megtekinthető például az 1887-ben, a legelső HÉV mozdonyok egyikeként forgalomba helyezett, Haraszti névre keresztelt gőzmozdony, vagy az 1897-ben készült, 1906. évi állapotában megtekinthető 418-as pályaszámú villamos is, amely 2001-ben, a Franciaországban rendezett párizsi magyar kulturális évadon reprezentálta a budapesti közösségi közlekedés több mint másfél évszázados történetét.
 

   A kiállítás megtekintésével végigkísérhető a villamosok és a HÉV-járművek fejlődése a kéttengelyes kocsiktól az ikerkocsikon át egészen a csuklós járművekig és a gyorsvasúti motorvonatokig. 
  

  A HÉV-ek és a villamosok mellett a hetvenes éveket megidéző Ikarus autóbuszok, az első magyar önhordó szerkezetű autóbusztípusnak emléket állító “autóbusztorzó”, valamint a hatvanas-hetvenes évekből származó trolibuszok is várják a helyszínre érkezőket.