Az ABT gratulál az Audi 80-nak 50. születésnapjához

Sokan először a müncheni olimpiára gondolnak, amikor 1972-ről beszélnek. De az autórajongók számára is sok volt a kínálat, hiszen 50 évvel ezelőtt számos korszakalkotó modell látott napvilágot. Az egyik legfontosabb sportoló négy gyűrűvel a mellkasán állt rajtvonalhoz: az Audi 80 B1. A sikeres 100 után ez volt a második modell, amely a bajor cég arculatváltását hajtotta végre. Figyelmen kívül hagyva a sorozat 1994-es átnevezését, és csak a piaci szegmensek szerint haladva, a bestseller kilenc generációja jött létre máig. „Az Audi 80/A4 minden generációjáról gondoskodtunk, amely ma már az egyik legfontosabb pillére járműtuning-részlegünknek, és az elmúlt évek során minden esetben személyre szabott csomagot tudtunk kínálni vásárlóinknak. ” – magyarázza Hans-Jürgen Abt, az ABT SE igazgatótanácsának elnöke. Míg az első B1-eknek még be kellett érniük 95 tuning LE-vel (70 kW), addig a jelenlegi Audi RS 4 spektruma – a standard teljesítmény 450 LE (331 kW) – csak 530 LE-nél (390 kW) ér véget. A kapcsolódó ABT Power R teljesítményfrissítés a csúcstechnológiás ABT motorvezérlő egységből, a kiegészítő vízhűtő készletből és a légbeömlő burkolatból áll.

A maga idejében azonban már az első Audi 80-as is fortyogott az utakon, az első Audi, amelyet több mint egymilliószor gyártottak. Alacsony tömegével és sportos kezelhetőségével, valamint az új objektivitás stílusában kialakított karosszériájával a fiatalabb vezetőket is vonzóvá tette. Az ABT Sportsline számára ez volt a tökéletes sablon, így már 1973-ban bevezették a B1 fent említett teljesítményfrissítését. Nemcsak erejével, de hatékonyságával is lenyűgözte az autós magazinokat, ami rendkívül korrekt üzemanyag-fogyasztást biztosított. fogyasztás. Ugyanezen év őszén az Audi a 80 GT-t 100 LE-vel (74 kW) egészítette ki. 1975-től a 110 LE-s (81 kW) GTE első légterelővel, versenycsíkokkal és ikerfényszórókkal volt gyárilag elérhető sportos csúcsmodellként. Egyébként az összes díszítés egyáltalán nem tűnt mesterségesnek, mert 1978-tól a gyár sikeresen bekerült az Audi 80-al a német ralibajnokságba – az ABT Sportsline támogatásával. Johann Abt már 1974-ben kifejlesztette az Audi 80 első versenyváltozatát, majd egy évvel később elnyerte a címet a Trophée de L’Avenir-en, amelyet Európa-szerte rendeztek meg, és a 24 Hours of Spa-ban csúcsosodott ki.

Ezt követte 1978-ban a Giorgio Giugiaro sztártervezővel közösen tervezett Audi 80 B2, amely 1,6 millió darabbal folytatta a sikertörténetet. A könnyű szerkezetet és a légellenállást tovább finomították, így kategóriája egyik leggazdaságosabb autója lett. Az új dízelnél még inkább. Számos, az Audi számára manapság ikonikus funkció már ebben a modellsorozatban is elérhető volt: 1982-től például egy nagyszériás autóban először volt opcióként elérhető az állandó összkerékhajtás (quattro). Az Audi 100-hoz hasonlóan az öthengeres motor is szerepelt az opciók listáján. És persze a B2-t még az elődjénél is gyorsabban lehetett csinálni. Az ABT Sportsline egy korai GLE-t 110 LE-ről (81 kW) 135 LE-re (99 kW) hangolt. De sokkal több volt: az Urquattro öthengeres turbójával a bajor cég megalkotta „Németország leggyorsabb Audi 80-át”.

A szélcsatornában 0,29-es légellenállási együtthatóra „kerekített” B3-as generációval az Audi ismét műszaki nyilatkozatot tett. Az első alkalommal teljesen horganyzott karosszéria sokkal modernebbnek tűnt, mint szögletes elődjé. „Ez a modell jelentette a cég valódi belépését a tuning üzletágba” – emlékszik vissza Hans-Jürgen Abt. A modellsorozat a limuzin mellett nem csak kupét, hanem kabriót is kapott. 1991-ben olyan kiterjedt arculatváltás történt, hogy joggal lehetett generációs ugrásról beszélni, így a B3-ból B4 lett. A modern csavart gerendás hátsó tengely mellett most először hathengeres motorok is elérhetők voltak. Az elegáns Avant sportkombinációval pedig egy innovatív, új karosszériaforma is bemutatkozott. A limuzinhoz és a kupéhoz hasonlóan ultragyors S2-ként is elérhető volt 230 LE-vel (169 kW), amely kevesebb, mint hat másodperc alatt gyorsult 100 km/órás sebességre. Ám ez csak a felvezetése volt annak a furiosznak, amelyet az Audi 1994-ben az Avant RS2-vel indított el, amelyet a mai RS modellek ősatyjának tartanak. A Porsche által épített kombi 315 LE (232 kW) volt, és mindössze 5,4 másodpercre volt szüksége a 100 km/órás normál sprinthez. Ha ez nem lenne elég, az ABT Sportsline rozsdamentes acél kipufogórendszert szerelt fel, és kérésre módosította a feltöltőt. Végül 360 LE (265 kW) szerepelt a jármű regisztrációs dokumentumában.

Ezzel a robajjal véget ért az Audi 80 korszaka, ha csak névben is. 1994-ben a B5-ös generáció következett, de a névtábláján 80 helyett A4 volt olvasható – így a sikertörténet zökkenőmentesen folytatódott. Az ABT Sportsline megmaradt a pályán, és az A4-es hangolások széles skáláját fejlesztette ki, sőt a motorsport elkötelezettsége most egészen új minőséget kapott. 1996-ban Christian Abt belépett az STW-be az A4-gyel, és három évvel később megnyerte a címet. Végül 2004-ben az Audi visszatért a DTM-hez a limuzinnal – az Audi Sport Team Abt Sportsline a kezdetektől fogva részt vett. Amíg a 2012-es szezonban le nem cserélték az A4-et, rányomták bélyegüket a versenysorozatra: Mattias Ekströmmel (2004, 2007) és Timo Scheiderrel (2008, 2009) négy pilótabajnoki címet szereztek, három csapatbajnoki címet (2004, 2007, 2011). ) és 31 győzelem. A motorsport tapasztalatai közvetlenül az útmodellekbe áradnak. Mint a 2005-ös ABT AS4-R, amely 480 biturbó LE (353 kW) teljesítménnyel mindössze 4,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. Manapság még nagyobb sebességet kapsz. Az elején említett ABT Power R-rel rendelkező RS 4 ugyanezt a gyakorlatot mindössze 3,8 másodperc alatt hajtja végre. A végsebesség 300 km/h. A kezelhetőség tovább javítható egy állítható magasságú felfüggesztési készlettel és a bukókeretekkel. A további opciók közé tartozik a rozsdamentes acél hangtompító rendszer, valamint a különféle aerodinamikai és belső alkatrészek. Mint mindig, a teljes áttekintés az ABT Configuratorban érhető el.

*A motor teljesítményadatai megfelelnek az EWG/80/1269 előírásainak. A folyamat és a fékpad gyártóját a jármű gyártója tanúsította és engedélyezte. További részletekért látogasson el a www.abt-sportsline.com/performance-measurement oldalra.