Az autógyártók közül a Toyotának van a legtöbb női vásárlója
Ráadásul a japán vállalat ügyfelei között a nők aránya is meghaladja az iparági átlagot.
Az S&P Global Mobility egy érdekes új tanulmánya azt vizsgálta, hogy mely autógyártók a legnépszerűbbek a női vásárlók körében az Egyesült Államokban. Az autóipari elemzésekkel és adatszolgáltatásokkal foglalkozó piacvezető cég kétféleképpen analizálta a járművek népszerűségét a gyengébbik nemnél: a tanulmány első részében a férfiak és nők arányát vizsgálták az egyes autómárkák vásárlói között, míg a második részben a legtöbb női vásárlóval rendelkező gyártókat rendezték sorrendbe.
Az Egyesült Államok legnagyobb 25 autómárkája közül 2022-ben a Buick magánvásárlói között volt a legmagasabb a nők aránya 55 százalékkal, ezt követte a Mitsubishi, a Mini, a Lexus, az Infiniti, a Mazda és a Kia. A lista másik végén – nem meglepő módon – a hatalmas pickupokra specializálódott Ram végzett a legutolsó helyen, az újonnan regisztrált autóik mindössze 17 százalékát vették nők. A Ramot közvetlenül a GMC, a Ford, a Tesla és a Dodge előzi meg, ezek a Tesla kivételével mind igen erősek a haszonjármű- és pickupszegmensekben. A Tesla meglepően alacsony, 33,1 százalékos eredménye pedig azt mutatja, hogy annak ellenére, hogy a nők körében népszerűnek számít a Model Y, az elektromos autókat gyártó vállalat többi modelljéről ez már nem igazán mondható el.
Autómárkák a legmagasabb női vásárlói részaránnyal:
1. | Buick | 55% |
2. | Mitsubishi | 51,4% |
3. | Mini | 51,1% |
4. | Lexus | 50,4% |
5. | Infiniti | 49,6% |
6. | Mazda | 49% |
7. | Kia | 49% |
Autómárkák a legalacsonyabb női vásárlói részaránnyal:
1. | Ram | 17% |
2. | GMC | 28,7% |
3. | Ford | 31,1% |
4. | Tesla | 33,1% |
5. | Dodge | 33,9% |
Iparági átlag 41,2%
Forrás: S&P Global Mobility 2022-es naptári évre vonatozó jármű-nyilvántartási adatok (USA)
A legtöbb női vásárlóval rendelkező márkák
Bár az adott márkák vásárlói körében a nők részaránya a demográfiai preferenciák vizsgálatának egyik fontos módja, a női fogyasztók általános regisztrációinak száma szintén kritikus mérőszám. 2022-ben a nők által vásárolt új autók teljes mennyiségét tekintve a Toyota messze a többi márka felett végzett a közel 607 ezer eladott autóval, ami 37 százalékkal több, mint a második helyezett Honda eredménye. Bár a nők részarányát tekintve a Toyota nem jutott be a Top10-be, a 43,3 százalékos eredménye még így is bőven felülmúlja az iparági átlagot.
Női vásárlások száma és részarányuk a márka összeladásaiban:
1. | Toyota | 606.985 db | 43,3% |
2. | Honda | 363.799 db | 48,2% |
3. | Chevrolet | 340.999 db | 34,7% |
4. | Ford | 313.477 db | 31,1% |
5. | Hyundai | 294.380 db | 47,7% |
Forrás: S&P Global Mobility 2022-es naptári évre vonatozó jármű-nyilvántartási adatok (USA)
Miért fontos egy autógyártó számára vonzónak lenni a nők szemében? Egyrészt a nők teszik ki a lakosság több mint felét, és a járművásárlások túlnyomó részét is befolyásolják. Ezenkívül a női vásárlók rendre nagyobb márkahűséget mutatnak, mint a férfiak: átlagosan 4 százalékponttal nagyobb valószínűséggel ragaszkodnak ugyanahhoz a márkához az S&P Global Mobility szerint. Ráadásul a női márkahűség még magasabb azoknál a márkáknál, amelyeknél a legnagyobb a női vásárlók részaránya: 9,2 százalékponttal lojálisabbak a Minihez, 7,6 százalékponttal a Mitsubishihez, 5,2 százalékponttal a Lexushoz és az Infinitihez, valamint 4,3 százalékponttal a Buickhoz, mint a férfiak. Az egyetlen általános márka, amelyhez az erősebb nem ragaszkodik jobban autócserekor, a Ford.
Marc Bland, az S&P Global Mobility diverzitásért felelős igazgatója szerint azonban lehet, hogy a női vásárlókra történő általános összpontosítás önmagában már nem lesz elegendő. A gyártóknak és kereskedéseknek szükséges lehet további etnikai vagy földrajzi alcsoportokra bontani a nőket ahhoz, hogy még pontosabban meg tudják célozni marketingüzenetekkel a különböző fogyasztói csoportokat. „Az autógyártóknak a bevált gyakorlataikkal ellentétben a nőkre nem egyetlen homogén csoportként kell tekinteniük” – mondta Bland. „Például az afroamerikai nők több új járművet vásároltak, mint férfi társaik. A Chevrolet Silverado pedig a tíz leggyakrabban vásárolt jármű között van a spanyol ajkú nők körében.”
Fotók: US News Best Cars, CNBC