Az autók új minősítési rendszerének legfőbb nyertesei az autótulajdonosok és a flottát működtető cégek

Az Arval flottakezelő szakértői arra számítanak, hogy az új sztenderd nyomására a gyártók figyelme még inkább az alternatív meghajtású autókra terelődik

A közelmúlt emissziós botrányait követően új lendületet kapott az autók széndioxid-kibocsátásának és fogyasztásának laboratóriumi vizsgálatára használt NEDC minősítési rendszer fejlesztése. Az új, WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures) nevű tesztrendszer szeptembertől vált az új modellek vizsgálatának globális sztenderdjévé, de a gyártók 2019-től minden forgalmazott modelljüket kötelesek lesznek alávetni az újonnan bevezetett tesztrendszernek. Az Arval szakértői szerint a fejlesztés elsődleges haszonélvezői az autótulajdonosok és a flottát üzemeltető vállalatok, hiszen az új módszertan sokkal több tényezőt vizsgál, így a flottamenedzserek pontosabban kiszámíthatják az autó mindennapi használatának tényleges költségeit.

Régóta köztudott, hogy az autók laboratóriumi körülmények között tisztább és gazdaságosabb működést produkálhatnak, mint a valóságban. A tesztek során kapott adatok és a mindennapi használat eredményei közötti eltérés azonban igencsak megnehezítette a flottás autók teljes üzletifolyamat-menedzsmentjét, hiszen a flottás számítások során a szakemberek csak a laborban kapott eredményekre hagyatkozhattak. A szeptemberben bevezett WLTP-teszt az eddigi módszertan pontatlanságait igyekszik orvosolni, bár a képet árnyalja, hogy a globális szintre tervezett tesztrendszerhez eddig csak az EU, Svájc, Norvégia, Dél-Korea, Japán és India csatlakoztak.

A korábbi és az új sztenderd mérései közötti különbségeket jól szemlélteti az alábbi ábra:

A táblázat alapján jól látható a WLTP-rendszer összetettsége, és hogy a tesztidőszak a korábbinál jóval hosszabb lett. Lényeges, hogy az új teszt fontos szempontként kezeli az autók légellenállását, gördülési ellenállását és súlyát is. „Az új sztenderd egyszerűbbé teszi egy flottás autó tényleges költségének kiszámítását, de úgy véljük, hogy igen ösztönzőleg hat majd az autóipari fejlesztésekre is” – mondta el Kühn Patrik, az Arval Magyarország Kft. operációs igazgatója. „Noha a dízelmeghajtás évek óta számos fenntarthatósággal kapcsolatos kérdést vet fel, a technológia korlátai és annak egyre negatívabb nemzetközi megítélése arra ösztönzi a gyártókat, hogy az eddigieknél is nagyobb figyelmet fordítsanak az alternatív meghajtású autókra.”

Kühn Patrik szerint Magyarországon ugyan továbbra is nagyon népszerűek a dízel autók, de az immár érdemi hatótávra képes elektromos meghajtások, illetve a hibrid rendszerek a hazai vállalatok és tulajdonosok számára egyre vonzóbb alternatívák. Az Arval szakértője úgy véli, továbbra is elsősorban az autók felhasználási területétől függ, melyik technológia az ideális választás, de a WLTP-tesztrendszer is segíti a döntést, hiszen jóval reálisabb képet kaphat a tulajdonos vagy a flottamenedzser a várható üzemeltetési költségekről.

Kovách Kristóf, az Arval Magyarország Kft. értékesítési igazgatója hozzátette, hogy most a flottatulajdonosok részletes tájékoztatására koncentrálnak, hiszen az új méréssel egyúttal várhatóan magasabb költségeket, illetve a korábbitól eltérő emissziós értékeket fognak látni az ügyfelek. „Lényeges, hogy az autótulajdonosok és a flottát üzemeltető döntéshozók értsék, hogy a látszólag magasabb értékek ellenére az autók tényleges költsége nem lesz magasabb, mindössze arról van szó, hogy pontosabb kalkulációkat tudunk készíteni. Különösen fontos ez azon cégek esetében, amelyek a gépjárművek emisszióját a flottaszabályzatukban rögzíthették, és így elkerülhetetlen annak módosítása.”

Az új tesztrendszer 2017. szeptember 1-jén lépett érvénybe, így minden ezt követően bemutatott modellt már a WLTP szerinti vizsgálatoknak kell alávetni. Jövő év szeptember 1-jétől azonban már minden forgalmazott modellnek rendelkeznie kell az új minősítéssel. A gyártók és a forgalmazók 2019. szeptember 1-ig kaptak haladékot arra, hogy a csak a régi NEDC sztenderdnek megfelelő készleteiket kiárusítsák. A flottakezelőknek az NEDC szerinti üzletifolyamat-kezelési eredményeket 2019. január 1-ig kell átszámolniuk a WLTP előírásainak megfelelően. Az Arval flottakezelő ügyfelei számára a My Arval nevű rendszerben teszik közzé a gépjárművek WLTP szerinti adatait.