Az elektromos közlekedési eszközök törvényi szabályozása Magyarországon és Európában

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!

Hogy változhat a szabályozás a jövőben?

Körvonalazódni látszik egy új járműkategória, a gyalogosjármű vagy PLEV (personal light electric vehicles) kialakulása. Ehhez kapcsolódnak a már létező és megerősített EU-szabványok és direktívák (pl. 2019/436, EN 15194:2017), melyek alapján a következő kategóriákat lehet elkülöníteni:

  1. Legfeljebb 250 W motorteljesítmény, amely csak 25 km/h-ig működik. Ide tartoznak a pedelecek (elektromos rásegítésű kerékpárok), kisebb mikrojárművek (pl. roller, hoverboard, solowheel stb.)
  2. Legfeljebb 1000 W teljesítmény és legfeljebb 25 km/h-s végsebesség: pl. az elektromos rásegítésű teherbringák kategóriája (L1e-A kategória)
  3. 1000-4000 W közötti teljesítmény és legfeljebb 45 km/h-s végsebesség: a speed pedelecek és az elektromos robogók kategóriája (L1e-B kategória)

Nagy valószínűséggel hazánk is csatlakozik a fenti szabályozáshoz, de az még kérdéses, hogy a legkisebb, 250W-os teljesítménykategórián belül lesz-e további felosztás, és hogy pontosan milyen tulajdonságok alapján fognak elkülöníteni például egy orbitwheelt egy e-bringától.

Minden valószínűség szerint helyi rendeletek szabályozzák majd az eszközök parkolását, tárolását, számát egy adott helyen, ahogy erre több európai főváros (Budapest, Amszterdam, Koppenhága, Madrid Párizs) példája is enged következtetni. Várhatóan a legtöbb európai országhoz hasonlóan hazánkban is száműzve lesznek ezek a járművek a járdáról, s egyéb infrastruktúra hiányában a bringákkal egy helyen fognak közlekedni. A legfrissebb információk szerint hazánkban az Innovációs és Technológiai Minisztérium részvételével már zajlik a KRESZ átfogó módosításának előkészítése, és e csomag részeként szabályozhatják az elektromos mikromobilitási eszközök használatát is.

autoklub.hu – Forrás: https://flowcycle.hu/elektromos-bizergak-europaban/