“Az évszázad versenyére” készül a címvédő TOYOTA GAZOO Racing

Történelmi Le Mans vár a TOYOTA GAZOO Racing csapatára: a Toyota az elmúlt években a Rally Világbajnokság és a Dakar mellett a Hosszútávú Világbajnokságot is domináló versenyistállója kiveszi a részét a legendás Le Mans 24 órás újabb fejezetéből, melynek során a Hypercar mezőny rekordszámú versenyzővel, teltház előtt lép majd pályára a világ leghíresebb hosszútávú versenyének századik évfordulóján, június 10-11-én.

A 2018-tól kezdődően aratott öt egymást követő győzelem után a TOYOTA GAZOO Racing megcélozza a hatodik, kettős mesterhármast jelentő diadalt is a 62 autóból álló mezőny ellen, amely 16 Hypercar versenyautót vonultat fel olyan legendás márkák színeiben, mint például a Cadillac, a Ferrari, a Peugeot és a Porsche. Csak két másik gyártónak sikerült zsinórban hat győzelmet aratnia Le Mans-ban: a Ferrarinak 1960 és 1965 között és a Porschének 1981 és 1987 között. Az idei verseny minden eddiginél rangosabbnak ígérkezik: 300.000 rajongót várnak a 100. jubileumi rendezvényre, amelyet először 1923-ban tartottak meg a legújabb autóipari technológiák bemutatójaként, és azóta is úttörő szerepet tölt be az autóiparral kapcsolatos innovációk tekintetében.

A TOYOTA GAZOO Racing remekül kezdte a 2023-as FIA Hosszútávú Világbajnokságot, köszönhetően a háromból három győzelemnek – legutóbb a Spa-Francorchamps 6 órás versenyen arattak kettős győzelmet. A Le Mans-on szerezhető dupla pontokkal a csapat nagy lépést tehet afelé, hogy már a legendás versenyen megszerezze a zsinórban ötödik gyártói világbajnoki címét. A 7-es rajtszámú GR010 HYBRID pilótái, Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López voltak a legjobbak áprilisban Spában. Ez tökéletes felkészülést jelentett Le Mans-ra, ahol a Hypercar korszak kezdetén, 2021-ben aratott győzelmük után ismét együtt szeretnének felérni a legendás verseny dobogójának legfelső fokára. Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Ryo Hirakawa tavaly nyert a Le Mans 24 óráson a 8-as rajtszámú GR010 HYBRID volánja mögött, és a világbajnoki pontverseny éllovasaiként indulhatnak a centenáriumi versenyen, miután Spában sikerült a rajtrács végéről indulva is megszerezniük a második helyet. Sébastien a csapat legeredményesebb pilótája a La Sarthe pályán, hiszen négy győzelem fűződik a nevéhez, míg Kamui öt pole pozíciót érő köre is hozzájárult ahhoz, hogy a csapat a 2017-es versennyel kezdődően rekordnak számító, hat egymást követő pole pozíciót tudott kiharcolni.

A Toyota idén 25. alkalommal vesz részt Le Mans-ban az 1985-ös debütálása óta, és a 12. alkalommal indul hibrid hajtáslánccal, kiemelve elkötelezettségét a hibrid technológia továbbfejlesztése iránt a hosszútávú versenyeken, és egyre jobb autókat készítve ügyfelei számára a motorsport révén. Bár a GR010 HYBRID két éve debütált Le Mans-ban, az autó folyamatosan fejlődött mióta először győzni tudott a Hypercar kategóriában, és a tél folyamán újabb beállításokat végeztek rajta, hogy a lehető legjobb formában érkezzen La Sarthe-ra. A nagyteljesítményű Racing Hybrid hajtáslánc – amely egy 707 lóerős (520 kW) 3,5 literes motorból és egy 272 lóerős (200 kW) elektromotorból áll – a súlycsökkentés és a megbízhatóság fokozása érdekében változtatásokon esett át, kihasználva a hibrid hajtásláncokkal kapcsolatos több mint egy évtizedes, Le Mans-ban szerzett tapasztalatból fakadó egyedülálló tudást. A 2023-as specifikációjú GR010 HYBRID – amely 100 százalékban megújuló bioüzemanyaggal működik – új aerodinamikai beállításokkal és egyéb részletmódosításokkal fejlődött még tovább a vezethetőség és az aerodinamikai konzisztencia terén. Ezeket a frissítéseket 2023 első három WEC fordulójában már használta a csapat, de a GR010 HYBRID legújabb fejlesztése vasárnap, a hagyományos tesztnapon futja majd első köreit a Circuit de la Sarthe aszfaltcsíkján.

A hivatalos edzések két-két etappal kezdődnek, szerdán az első kvalifikációs kör előtt és után. Az első helyosztón minden osztályból a nyolc leggyorsabb autó továbbjut a csütörtöki 30 perces Hyperpole-párbajra, amelyre este 8-kor kerül sor. Csütörtökön két további edzés zárja le a verseny előtti eseményeket. A csapat a pénteki napot autói átnézésével és felkészítésével tölti, mielőtt a 91. Le Mans-i 24 órás futam június 10-én, szombaton 16 órakor elkezdődik. Majd 24 órával később lezárul a verseny, ezzel pedig újabb oldallal bővül a hosszútávú versenyzés legrangosabb eseményének illusztris története.

Kamui Kobayashi (csapatvezető és a 7-es rajtszámú autó pilótája)

Le Mans a szezonunk csúcspontja, és az a verseny, amelyet leginkább meg akarunk nyerni. A Higashi-Fujiban és Kölnben lévő csapattagok, valamint minden beszállítónk és partnerünk egy egész éven át intenzíven dolgozik, nagy hangsúlyt fektetve erre a versenyre. Köszönjük mindenkinek, beleértve a Toyota Motor Corporationnél és a Gazoo Racing Companynál dolgozó kollégáinkat is – akiknek a támogatása kiemelkedően fontos számunkra –, hogy óriási erőfeszítéseket tettek azért, hogy három győzelemmel kezdjük az idei WEC szezont. Ezzel erős pozícióba kerültünk, de az első három futam nem számít semmit Le Mans-ban. Elölről kell kezdenünk, és tökéletesen fel kell készítenünk az autóinkat, meg kell találnunk a legjobb beállításokat, és ismét meg kell mutatnunk a nagyszerű csapatszellemet, mert a konkurencia folyamatosan erősödik. Le Mans sok meglepetést okozhat, így mindenre fel leszünk készülve. Ennek a nagyszerű versenynek a 100. évfordulója a rengeteg rajongóval különleges alkalom lesz, és alig várjuk, hogy részesei lehessünk.”

Mike Conway (a 7-es rajtszámú autó pilótája)

Le Mans a nagy verseny, mindenki ezt a versenyt akarja megnyerni. Úgy érzem, hogy a 7-es autó a az élen járt az elmúlt években, de túl sokszor történt valami, és lemaradtunk. De ez Le Mans természete: nagyon nehéz megnyerni a versenyt. Idén úgy gondolom, hogy minden kellék megvan ahhoz, hogy ismét a győzelemért küzdjünk, és tudom, hogy képesek vagyunk az élen harcolni. Óriási kihívás lesz az egész csapat számára: mindig nehéz, fárasztó hét, de tudjuk, hogy mi vár ránk. Ez a csapat tudja, hogyan kell megnyerni Le Mans-t, és eltökélt szándékunk, hogy újra győzni tudjunk.”

José María López (a 7-es rajtszámú autó pilótája)

Régóta vártam már ezt a Le Mans-t, és öröm, hogy ennek a csapatnak a tagja lehetek, és részt vehetek egy ilyen történelmi eseményen. Imádom a versenyt és a pályát is. A GR010 HYBRID versenyautót Le Mans-ban vezetni csodálatos élmény: igazán érezhető, hogy az autónk erre a pályára készült. Izgalmas, hogy 300.000 rajongó várható a versenyen, és megértem, miért jönnek, mert ez egy egyedülálló megmérettetés lesz. Nemcsak a centenáriumi verseny miatt, hanem mert a legnagyobb gyártók versenyeznek egymással. Erősen nyomunk majd, hogy az élen legyünk: a cél mindig a győzelem.”

Sébastien Buemi (a 8-as rajtszámú autó pilótája)

Mindig izgalmas Le Mans-ban versenyezni, annak hangulatával és történelmével, de idén még különlegesebb lesz mindez. Le Mans a kitartás végső próbája, és megtiszteltetés, hogy részese lehetek ennek az egyedülálló alkalomnak. Ez lesz a 12. alkalom, hogy ott vagyok a csapattal. Nagyszerű utazás áll mögöttünk, és rengeteg érzelmet éltünk át, különösen Le Mans-ban, ahol minden együtt kezdődött 2012-ben. Akkoriban nem is gondoltam, hogy négyszer tudom majd megnyerni a futamot, és ilyen hosszú ideig részese lehetek ennek a történetnek. Minden tapasztalatunkra szükségünk lesz ahhoz, hogy ebben az évben is megküzdjünk ezzel a komoly kihívással, de bízom benne, hogy készen állunk.”

Brendon Hartley (a 8-as rajtszámú autó pilótája)

Ez egy igazán különleges alkalom lesz, és nagy megtiszteltetés, hogy ott lehetek a rajtrácson Le Mans 100. évfordulóján, különösen, ha visszatekintünk ennek a versenynek a történetére. Le Mans mindig hatalmas kihívás, és ez idén minden eddiginél helytállóbb kijelentés a számos Hypercar indulóval. Annak ellenére, hogy három győzelemmel kezdtük a szezont, láttuk, hogy az új csapatok kezdenek megbarátkozni az autóikkal, és hozzánk hasonlóan biztos vagyok benne, hogy hatalmas erőfeszítéseket tettek Le Mans-ra. Szóval nagy küzdelemre számítunk, hibalehetőség nélkül. Nagyszerű látvány lesz ez a szurkolóknak, de kemény munka a csapatoknak és a versenyzőknek. Alig várom!”

Ryo Hirakawa (a 8-as rajtszámú autó pilótája)

Le Mans tavaly hihetetlen volt: a győzelem egy valóra vált álom volt. Intenzív hét volt, a pályán és azon kívül is, és annyi energiát fektettem abba, hogy a tőlem telhető legjobbat nyújtsam, hogy nagyon megterhelő volt. Újabb egy éve vagyok a csapatban, Sébastien és Brendon mellett vezetek, és minden komfortosabbá vált. Tudom, mire számíthatok Le Mans-ban, és tudom, hogyan készüljek fel, hogy idén még jobb formában legyek. Bebizonyítottuk, hogy az autónk versenyképes, és a csapatnak rengeteg tapasztalata van a hosszútávú versenyek terén. Eléggé magabiztosak vagyunk, de továbbra is hajrázunk, és folyamatosan fejlesztjük az autónkat.”