Az Iveco Bus Stockholmban mutatta be környezetkímélő újdonságait

Stockholmban (Svédország) a június 9. és 12. között megrendezett UITP Világkongresszuson az IVECO BUS, bemutatta környezetkímélő termékeinek kínálatát. Az új paletta már megfelel az energetikai átalakulás új szabványainak, valamint egyértelműen jelzi a márka vezető pozícióját és szakértelmét az alternatív energiák területén.

Vezető európai közösségi közlekedési márkaként és az alternatív hajtásrendszerű autóbuszok úttörőjeként az IVECO BUS szállítási megoldások széles palettáját kínálja a földgázüzemű járművektől a biometán-tüzelésűeken át egészen az elektromos hajtásrendszerűekig, illetve a kapcsolódó innovatív megoldásokig.

A földgáztól a biometánig…
Az IVECO BUS Natural Power családja jól bevált, a környezetet kevésbé terhelő mobilitási megoldás, amely földgázzal és biometánnal is üzemeltethető. Olyan megoldásokat kínálhat így a gyártó, amelyek a környezet és a közegészség szempontjából egyaránt előnyösek. A termékpaletta a károsanyag- és zajkibocsátás mérséklése tekintetében egyaránt kiemelkedő: földgázüzemben a részecskekibocsátás csaknem nullára, a nitrogén-oxidok emissziója pedig több mint harmadával csökkenthető, miközben a zajszint mintegy ötven százalékkal kisebb. Vagyis egyaránt kivételesen csendes körülményeket biztosít a vezető, az utasok, illetve a jármű környezetében tartózkodók számára.

Ez az ajánlat a természeti erőforrásokat is kíméli, mivel teljes mértékben kompatibilis a szerves hulladékból előállított biometánnal. Az IVECO BUS járműveit így kiváló szén-dioxiod-lábnyom jellemzi és konkrét előrelépést jelentenek az immár elkerülhetetlen energetikai átalakulás felé. A környezetvédelmi előnyök az üvegházhatású gázok emissziójának akár 95 százalékos csökkenésében is megmutatkoznak. További ígéretes területek, mint például az áramból gázt előállító technika (Power-to-Gas), megújuló forrásokból – mint a szél és a napenergia – származó elektromos energiával állítanak elő szintetikus metánt, és a gázhálózat segítségével a tárolásra és az elosztásra is megoldást kínálnak.

Jelenleg a földgázüzemű járművek – az URBANWAY városi autóbuszoktól egészen a közelmúltban bemutatott CROSSWAY távolsági modellekig – jelentik az egyetlen rendelkezésre álló kőolajmentes alternatívát.

Az IVECO BUS – immár több mint 20 éve élenjáró európai márkaként – ismét megerősíti az alternatív üzemanyagok szakterületén elért vezető pozícióját, a forrástól kerékig (well-to-wheel) számítás szerint is letisztult, hatékony és környezetkímélő megoldást kínálva. Mindenfajta szállítási feladat során kimondottan pozitív gazdasági mérlegükkel a Natural Power járművek a hosszú távon fenntartható személyszállítás szolgálatába állítják az IVECO BUS szakértelmét.

…és az elektromos mobilitásig
Az IVECO BUS URBANWAY és CREALIS In-Motion-Charging sorozataival teszi teljessé alternatív hajtásrendszerű autóbuszainak kínálatát. E 12 és 18 méteres hosszúságban elérhető modellek elektromos felsővezetékről töltik kisméretű fedélzeti akkumulátorukat. Így új, felsővezeték nélküli szakaszokat is tartalmazó elektromos autóbuszvonalak kialakítását is lehetővé teszik, töltési időveszteség nélkül csökkentve jelentősen a költségeket és a műszaki komplexitást. Immár 800 ilyen jármű közlekedik Európa-szerte.

A GX ELEC sorozat
A 2015-ben bemutatott HEULIEZ GX ELEC sorozat tagja a tisztán elektromos hajtásrendszerű GX LINIUM, amelyet új generációs gyorsforgalmú buszjárati (Bus Rapid Transit, BRT) járműként exkluzív dizájn jellemez. Egyéni orrkialakításán hűtőrácsa egyfajta „mosolygó” arculatot kölcsönöz számára, emellett áramvonalas tetőívével és kerékjárati burkolataival tűnik ki. E modell teljes mértékben megfelel a legújabb mobilitási szabványoknak.

A szóló, illetve csuklós változatlan egyaránt rendelhető GX LINIUM a számára fenntartott forgalmi sávokban halad, ezzel hatékonyabb a közlekedés. Javítja a környéken lakók életminőségét, az általa nyújtott szolgáltatás így más közösségi közlekedési rendszerekkel is összevethető.

A még világosabb környezet és a fokozott kényelem szolgálhatja a LUMI’BUS® panoráma-üvegtető, és akár öt modullal több ablak nyithat kilátást a városra. A felszereltséget a tetőoszlopokba épített, LED-technikájú LAMPA’BUS® hangulatvilágítás teheti teljessé, amely közvetett fénnyel világítja meg az utasteret.

Az ülésezés kiemelkedően moduláris rendszere a könnyű belső utasáramlás és az átlátszó támlájú üléseken helyet foglalók, illetve a támaszkodópadokat igénybe vevők kényelmének ideális ötvözetét kínálja. A mozgáskorlátozottak számára az adott üléstámlák sarkába épített megvilágított jelzések segítik könnyen megtalálni a számukra fenntartott helyeket.

Az univerzális megközelíthetőséget kínáló alacsony padlószint nagyban megkönnyíti a fel-, illetve leszálló utasok mozgását, valamint a mozgáskorlátozott, kerekesszékes vagy épp babakocsit toló utasok közlekedését.

Az utasok mobiltelefonjai, táblagépei, MP4-lejátszói stb. számára USB-csatlakozók kínálnak egyszerű töltési lehetőséget.

GX LINIUM modelljével a HEULIEZ BUS jól érzékelteti azon törekvését, hogy városi autóbuszait még vonzóbbá téve kínáljon alternatívát az egyéni közlekedésre. Új koncepciója az esztétika, a dizájn, a kényelem, a megközelíthetőség és a környezetet kevésbé terhelő üzem terén egyaránt jól érzékelteti a márka szaktudását és kreativitását.

Innovatív szolgáltatások
Az IVECO BUS Mobility Experience jól mutatja a márka jelentős innovációs kapacitását, miközben szakértelmét a közlekedési szolgáltatók mindennapi tevékenysége megkönnyítésének szolgálatába állítja.

HoloLens
Az IVECO BUS elkötelezetten igyekszik segíteni ügyfeleinek járműflottájuk működtetésében, és a Microsoft HoloLens kevert valóság (Mixed Reality) projektjével szélesíti szolgáltatásai körét. A cél a karbantartási munkák megkönnyítése és a szervizszakemberekkel folytatott kommunikáció elősegítése – egyaránt a lehető legszínvonalasabb vevőszolgálat, illetve az állásidő minimálisra mérséklése és a lehető legnagyobb termelékenység érdekében. A szerte Európában tucatnyi 2.0 márkakereskedő és márkaszerviz által kínált számos szolgáltatás körében a HoloLens sisak meggyorsíthatja és megkönnyítheti a karbantartást.

A HoloLens sisak a Windows 10 megfelelően adaptált változatát futtató, teljes számítógépet tartalmaz. Ebben három processzor dolgozik: az első a fő processzor (CPU, Central Processing Unit), a második egy grafikus vezérlőegység (GPU, Graphics Processing Unit) szerepét tölti be. A harmadik pedig a holografikus vezérlőegység (HPU, Holographic Processing Unit), amely a hologramok térbeli pozícionálását, a környezethez való igazítást vezérli. A berendezést – különösen gyenge fényviszonyok közepette – infravörös kamerái segítik még pontosabb képet alkotni környezetéről, miközben térhangzású hangsugárzók szolgálnak a hologramok valós pozicionálását tükröző, 360 fokos hangzásélménnyel. A Microsoft digitális asszisztense, a Cortana révén hangvezérlés is rendelkezésre áll. A sisak tömege 579 gramm és 30, illetve 17,5 fokos látómezőt biztosít.

A HoloLens egyértelmű előnyöket kínál a távoli segítségnyújtás során. A szerelést végző csapat folyamatos kihangosított kapcsolatban maradhat az IVECO BUS szakembereivel, miközben a járművön dolgozik, a mindössze másodpercek alatt rendelkezésre álló támogató információkkal hatékony és gyors beavatkozásokat végezve. A szerelő így a jármű javítása közben például a műhelybeli szakértővel is kommunikálhat. Közvetlenül továbbíthatja a vonatkozó műszaki adatlapokat és leírásokat, amiket a kollégája a külső helyszínen a HoloLens szemüvegén tekintheti meg. A szerelő Skype segítségével akár valós idejű összeköttetést is kiépíthet a szakértővel. A mindenki számára – a gyártó, a márkakereskedő stb. – kínált előnyök egyértelműek: fokozott hatékonyság és időmegtakarítás. A berendezés fő célja minimálisra mérsékelni a jármű állásidőit, még hatékonyabbá tenni a szolgáltatást, illetve növelni az üzleti tevékenység termelékenységét és folytonosságát.

ITxPT
A Közösségi közlekedési Információtechnika (Information Technology for Public Transport; ITxPT) szövetség alapító tagjaként az IVECO BUS valósággal forradalmasítja a szakmát. Első gyártóként alkalmazza e megoldást, egyedülálló „csatlakoztasd és használd” (plug & play) architektúrával szerelve fel járműveit a tömegközlekedés fedélzeti berendezései számára. Ezek között szerepelhetnek például a különböző kezelési útmutatók, valamint utastájékoztató, viszonylatjelző, jegyérvényesítő, útvonal-közvetítő vagy utasszámláló rendszerek.

Az új szabványnak köszönhetően valamennyi érintett élvezheti az ITxPT-minősített felszerelések egyszerűsített rendszerének előnyeit, amely a teljes hálózatban közös nyelvet használnak, így a könnyebb és gyorsabb a telepítés, illetve a vevőszolgálati szolgáltatások biztosítása. A közlekedési vállalatok szintén profitálhatnak e technikák könnyebb integrálhatóságából és együttműködéséből.

Automatizált garázs
Miközben a közúti automatizált vezetés még mindig engedélyezésre vár, az IVECO BUS az UITP és az RATP szakembereivel együttműködésben az automatizált buszgarázzsal folytat kísérleteket.

A rendszer alapötlete megfelelő érzékelőkkel látni el az autóbuszokat, amelyek így önállóan, emberi beavatkozás nélkül parkolhatnak be az automata flottamenedzsment-rendszer által kijelölt helyre. A megoldás számos előnyt kínál, például a jobb kezelhetőség, illetve az idő- és helymegtakarítás formájában. Az üzemanyagtöltést ugyancsak automatizáltan végezhetné a rendszer. Az IVECO BUS és az RATP alkotta csoport a Jövő Európai Autóbusz-rendszere (European Bus System of the Future) projekt része.

A Nouvelle France Industrielle terv keretében szintén alakult egy projektcsoport, amely a CEA francia energiaügynökséggel együttműködésben biztonsági szempontok és az intelligens szállítási megoldások tekintetében tanulmányozza az automatizált közösségi közlekedési rendszereket.