Az MAN lendületbe hozza a fenntartható közlekedést
Elektromos hajtással ellátott buszalvázat (eBus-alváz) is kínál hamarosan az MAN Truck & Bus a világpiac számára. Ez a Lion’s City E modell jól bevált műszaki megoldásain alapul, amely már számos európai országban sikeresen üzemel, és amelyre eddig már több mint ezer megrendelés érkezett. A cél a környezetbarát közlekedés további előrelendítése és világszerte még tisztábbá, csendesebbé, illetve biztonságosabbá tenni a városi közlekedést.
- Már összesen több mint ezer teljesen elektromos MAN Lion’s City E autóbuszra érkezett megrendelés Európában az értékesítés kezdete óta
- Az MAN Truck & Bus újabb fontos lépést tesz a kis károsanyag-kibocsátástól a nulla károsanyag-kibocsátásig vezető úton
- Az új eBus-alvázzal bemutatkozott az Európán kívüli piacokra szánt MAN elektromos buszok alapja
- A buszalvázak és az elektromos mobilitás terén szerzett sokéves tapasztalatokat is felhasználták az eBus-alváz kifejlesztésekor
- Az első prototípusokat már 2023-ban átadják, a sorozatgyártás pedig 2024-ben indul
Világszerte egyre több embert és vállalatot villamosít az elektromos közlekedés. Ez a folyamat világszinten egyre nagyobb lendületet vesz. Az elemzők szerint az elkövetkező években továbbra is nő majd az igény az elektromos buszok iránt. A nulla károsanyag-kibocsátású buszok értékesítési aránya 2040-re várhatóan meghaladja a 80 százalékot a világpiacon. „Az eBus-alvázunkkal mostantól az Európán kívüli piacokon is kínálunk MAN elektromos buszos megoldásokat, hogy kielégítsük ezt a keresletet és jelentősen hozzájáruljunk a fenntartható közlekedés megteremtéséhez” – mondta Rudi Kuchta, az MAN Truck & Bus autóbuszos üzletágának vezetője, majd hozzátette: „Ezzel az alvázzal világszerte tökéletes alapot nyújtunk a felépítményezőknek a teljesen elektromos modelljeikhez.”
Az eBus-alváz kifejlesztésekor és piaci bevezetésekor az MAN a Lion’s City E modellel szerzett tudásra és szakértelemre épít. „Továbbá a régóta fennálló partneri kapcsolatainkra is támaszkodunk, valamint szorosan együttműködünk világméretű felépítményezői hálózatunkkal, hogy Ázsiában, Afrikában, Dél-Amerikában, Ausztráliában és Új-Zélandon is a lehető legjobban szolgálhassuk ki a piacokat” – mondta Rudi Kuchta. Az MAN eBus-alváz első prototípusait már 2023-ban átadják. A sorozatgyártás a tervek szerint 2024-ben indul. Az eBus-alvázat az MAN lengyelországi üzemében, Starachowice városában gyártják majd, ahol a Lion’s City E is készül. „Az elmúlt években a fejlesztésben és a termelésben dolgozó munkatársaink értékes tapasztalatokat szereztek az elektromos autóbuszunk és ennek sorozatgyártása terén. Természetesen felhasználjuk ezeket az új eBus-alvázunk gyártásához, ami jelentős előnyökkel jár majd ügyfeleink számára.”
eBus-alváz: Rugalmas megoldások és jól bevált műszaki tartalom
Az MAN Első lépésként kéttengelyes változatban kínálja majd az eBus-alvázat alacsonypadlós, alacsonybelépésű és városközi (magaspadlós) buszokhoz. „Bal- és jobbkormányos kivitelben is rendelkezésre áll majd az eBus-alváz, hogy mindenhol használható legyen” – mondta Barbaros Oktay, az MAN Truck & Bus busztervezési részlegének vezetője, majd hozzátette: „Ez különösen fontos azokban az országokban, ahol bal oldali közlekedés van érvényben és az MAN buszok már az utcakép meghatározói. Ezek közé tartozik például Szingapúr, Dél-Afrika, Ausztrália és Új-Zéland.”
Az eBus-alváz részegységeit illetően az MAN a Lion’s City E műszaki megoldásait vette alapul – különösen a hátsó tengelyhez kapcsolódó központi villanymotor és a Volkswagen-csoport megbízható akkumulátortechnikája terén. „Az üzemeltetésben már bizonyított technikának és a buszalvázak területén szerzett sokéves tapasztalatunknak köszönhetően innovatív és hatékony elektromos közlekedési megoldást kínálhatunk ügyfeleinknek városi és városközi személyszállításhoz” – mondta Barbaros Oktay. Szintén meggyőző érv, hogy az MAN egy lépéssel tovább megy az akkumulátortechnikában, hogy megfelelhessen az Európán kívüli buszüzemeltetők olykor rendkívül különböző követelményeinek a napi hatótávolság, a teljes futásteljesítmény és a költségek terén. Ezért a Lion’s City E modellből ismerős NMC-technika (lítium-nikkel-mangán-kobalt-akkumulátor) mellett az LFP-technika (lítium-vasfoszfát-akkumulátor) is rendelkezésre áll majd. „Célunk, hogy a lehető legkönnyebbé tegyük minden ügyfelünknek az elindulást az elektromos közlekedés útján. Ezt pedig egy olyan termékkel tudjuk megtenni, amely biztonságos, megbízható, nagy a hatótávja és rendkívül rugalmas” – összegezte Barbaros Oktay.
NewMAN stratégia: az eBus-alváz fontos lépés a jövő felé
Az eBus-alváz bevezetése egy újabb fontos és következetes lépés az MAN Truck & Bus számára a NewMAN stratégiát illetően – és ezáltal a jövő felé is. A cél kulcsfontosságú szerepet játszani a holnap közlekedésének kialakításában. „Ennek során egyértelműen a szén-dioxid-mentes hajtást helyezzük a középpontba, amely a stratégiánk egyik alapeleme” – mondta Rudi Kuchta, majd hozzátette: „Utunk a kis károsanyag-kibocsátástól a nulla károsanyag-kibocsátás felé vezet. Ennek eléréséhez teljes mértékben az elektromos közlekedésre hagyatkozunk a városi buszok kategóriájában a Lion’s City E modellel.” És sikeresen: a teljesen elektromos városi buszunk már sok nagy európai városban fut. Legyen az Barcelona, Hamburg, Koppenhága, Malmö vagy Zürich – a Lion’s City E napról napra igazolja, hogy mennyire kiválóan teljesít a városi forgalomban és mennyire könnyen beilleszthető a meglévő üzemeltetési rendszerbe.
Az MAN Truck & Bus már összesen több mint ezer elektromos busz leszállításáról írt alá szerződést ügyfeleivel a Lion’s City E értékesítésének kezdete óta. Az új eBus-alváz mostantól készen áll, hogy jelentősen hozzájáruljon a fenntartható közlekedés előrelendítéséhez Európán kívül is. „Mi az MAN-nél elkötelezettek vagyunk a párizsi éghajlatvédelmi célok iránt. Számunkra a környezetbarát közlekedés iránti társadalmi felelősségvállalásunk egyértelműen nem ér véget Európa határainál” – mondta Rudi Kuchta.