Az NSU és Baumm nyugágya

Tested in the wind tunnel: An NSU Ro 80 enveloped by 978 wool tufts. At wind speeds of up to 200 km/h (124 mph), it perfectly reflects the airflow along the vehicle’s body.

Mielőtt az NSU beleolvadt volna az Audiba, már jó ideje előremutató technikai fejlesztéseket hajtott végre. Itt van például ez a szélcsatornára felkészitett kocsi, ami nem Audi, hanem az NSU Ro 80, és ami 1967-ben elnyerte az „Év autója” címet.

Az 1960-as évek végén az NSU Ro 80 futurisztikus, áramvonalas formájával és ék alakú karosszériájával, amely 0,35 cW légellenállási együtthatót tett lehetővé, komoly nevet szerzett magának. A Ro 80 új mércét állított fel a sorozatgyártású autók között, és 1967-ben az “Év Autója” címet is elnyerte, nem utolsósorban formatervének és innovatív bolygódugattyús Wankel-motorjának köszönhetően. Ez utóbbiról, a „rotációs” dugattyúról kapta a „Ro” elnevezést.

nsu3_ro80.jpg

A maga korában példamutató 0,35 cW értéket pedig annak révén érték el, hogy a karosszériát szélcsatornában alakították. Képükön egy olyan NSU Ro 80-as látható, amelyet 978 gyapjúszál borít és akár 200 kilométeres szélsebességnél is tökéletesen mutatják a légáramlást a jármű mentén.

Két évtizeddel korábban azonban az NSU motorkerékpárjai már rendkívül áramvonalasak voltak, és figyelemre méltó győzelmeket arattak a nemzetközi versenypályákon, valamint számos világrekordot állítottak fel.

nsu_blue_whale_m.jpg

Csak 1951-ben nyolc új sebességi világrekord fűződött az NSU motorkerékpárokhoz, és abban az évben vette fel a kapcsolatot a céggel Gustav Adolf Baumm grafikus.

Baumm bemutatta motorkerékpár karosszéria-terveit, amelyben a vezető hanyatt fekve vezetett, így az egész jármű 75 centi magas volt.

nsu5_m.jpg

Miután műszaki támogatást kapott az NSU-tól, 1952-ben sikeresen bemutatta első motorkerékpárját, amelyet néha Baumm nyugágyának hívtak, majd az NSU kutatási részlegével közösen fejlesztette ki a Baumm I és Baumm II modelleket, amelyek kiváló légellenállási együtthatót értek el.

nsu4_m.jpg

Baumm a „nyugágyával” 1954-ben tizenegy világrekordot döntött meg az 50 és 175 köbcentiméter közötti osztályokban, mind tervezőként, mind pedig versenyzőként.

dasblog