Az Opel cápakultusza az új Astra Sports Tourer-rel folytatódik

  • Egy egész „kolónia”: az új Astra Sports Tourer-ben több cápa is bujkál
  • Eredet: az Opel cápa-tradíciója egy kisfiú ötletéből indult
  • A cápa, mint szimbólum: sugárzik belőle az Opel formatervezőinek részletek iránti rajongása

Rüsselsheim. Az igazi Opel-rajongók azonnal elkezdenek keresni, amint a márka piacra dob egy-egy új modellt. Nem az alapfelszereléshez tartozó fejlett műszaki és technológiai megoldások érdeklik őket, sokkal inkább egy az autóban “megbúvó tengeri életforma”, a cápa. A tengeri tápláléklánc csúcsragadozójának formajegyeit az Opeleket használók hosszú évek óta fedezhetik fel az autóikban, akárcsak most az új Astra Sports Tourer esetében.

Amíg azonban a legtöbb Opel modell utasterében – például a többszörös díjnyertes Mokka-e és Corsa-e esetében – egyetlen cápa bújik meg, addig az új Astra Sports Tourer-ben több is lakik: egy elöl, egy az autó hátsó részében, de található cápa más, szokatlan helyen is (csak egy tipp: a cápáknak is valahogy energiához kell jutniuk).

Cápák után kutatni az új Astra Sports Tourer-ben – például a plug-in hibridben (WLTP vegyes fogyasztás1: 1.2-1.1 l/100 km; CO2: 27-25 g/km) – majdnem akkora élvezet, mint az autót vezetni.

“A rejtőzködő apró cápák az új Opel Astrában és a Sports Tourer-ben formatervezőink részletszeretetének tökéletes példái.“ – mondta a vezető dizájner, Karim Giordimaina. “Vásárlóink is átérezhetik ezt a szenvedélyt, idővel az Opelek cápái körül különleges kultusz alakult ki.”

Ötletből kultusz: az Opel cápáinak története 2004-ben indult

De hogyan kerülnek miniatűr cápák az Opelekbe? Egy vasárnap délután, még 2004-ben, Dietmar Finger formatervező az új Corsa egyik vázlatán dolgozott. A kesztyűtartó meglehetősen egyszerű külső fedelét rajzolta, ez az elem csukott utasoldali ajtó felől lényegében láthatatlan. Azonban, ha a kesztyűtartót kinyitjuk, a fedélnek stabilan kell állnia, amit a felületébe integrált bordák biztosítanak. Finger éppen ezeket a bordákat formázta meg, amikor a fia a papírra nézett és így szólt: “Miért nem rajzolsz ide inkább egy cápát?” Így történt, hogy a bordák jellegzetes formát öltöttek!

A Corsa akkori vezető formatervezője Niels Loeb, azonnal “megvette” az ötletet. A cápa a kesztyűtartóban sorozatgyártásba került, elindítva az “Opel cápatörténetét”. Aztán jött a Zafira: az akkor a belső formákért felelős tervezőként dolgozó Karim Giordimaina három cápát is elrejtett az utastérben. És lett folytatás, hiszen megérkezett az Opel ADAM, majd az Astra és mások, például a Crossland és a Grandland.

Máig valamennyi vezető utastéri formatervező elrejtett egy-két cápát az új Opelekben, de a helyük mindig titkos, még a legmagasabb szintű vezetők előtt is. Egészen a bemutatóig, amikor aztán a rajongók, – cégen belül és kívül egyaránt – rendszeresen lázas cápakeresésbe kezdenek.

A rejtett cápák hagyománya az új modelleknél is folytatódik, de hogy pontosan hol bukkannak majd fel az autón, az továbbra is titok. A vásárlók és a rajongók biztosan örömüket lelik majd a keresésben.


[1] Az értékeket a korábbinál valósághűbb eredményeket szolgáltató és az NEDC eljárást leváltó WLTP tesztciklus alapján határozták meg. Egy-egy autó fogyasztása, CO2 kibocsátása és hatótávolsága nem csak a felhasznált üzemanyag fajtájától függ, hiszen a vezetési stílus és számos más, nem technikai tényező is befolyásolja. A fogyasztási- és kibocsátási adatok nem egy-egy konkrét jármű jellemzői, céljuk az egyes típusok összehasonlíthatóságának támogatása.