Az ördög a részletekben rejlik
A SCANIA V8-AS TECHNIKÁJÁNAK CSÚCSA: AKÁR –3 SZÁZALÉK ÜZEMANYAG
· Csökkentett belső súrlódás
· Új kipufogógáz-utánkezelő rendszer kétlépcsős AdBlue-befecskendezéssel
· Új nagynyomású üzemanyag-szivattyú aktív bemeneti méréssel
· Teljesen új motorvezérlő hardver és szoftver
· Megnövelt sűrítési arány és égési csúcsnyomás
· Lekapcsolható segédberendezések, például levegősűrítő
· Golyóscsapágyas turbófeltöltő a 770 lóerős motoron
A Scania állandóan keresi, hogy hogyan tudná továbbfejleszteni a V8-as motorjait, s ez természetesen a 2020-as években is folytatódik – az eredmény pedig még üzemanyag-hatékonyabb motorok, amelyek a legnagyobb igénybevétellel járó fuvarfeladatokhoz is megfelelnek. A Scania mérnökei által végrehajtott fejlesztések a szenvedély, az óriási tapasztalat, a korlátlan szakértelem és számos zseniális gondolat eredményei. Szóval, hogyan is csinálták ezt?
„A Scania V8-asok terén szerzett jelentős tapasztalatára építünk, és továbbfejlesztjük azt, amit szakavatott mérnökök generációi megtanultak, megteremtettek és elértek előttünk” – mondta Göran Lindh, a Scania V8-as motorjainak főmérnöke. „Nincsenek itt kvantumugrások, ez az egész csak a dolgok finomításáról és a legkorszerűbb műszaki megoldások alkalmazásáról szól. Az új motorvezérlő rendszer (EMS) egy intelligensebb és korszerűbb motorvezérlő szoftver használatát teszi lehetővé, amely nagyobb pontossággal működik. Például pontosabban tudjuk kiszámolni, hogy mikor és mennyi üzemanyagra van szükség.”
Az EMS (motorvezérlő rendszer) együttműködik az AMS-sel (kipufogógáz-utánkezelést vezérlő rendszer). Mindkettő rendkívül fontos a jelenlegi és a jövőbeli Euro 6-os szabályozások teljesítéséhez a nitrogénoxidok és a részecskék tekintetében. (És nemcsak akkor, amikor a tehergépjármű még új, hanem az idő múlásával is; a jogszabályi követelmény legalább hét év vagy 700 000 kilométer.)
A Scania bevezetett egy új megoldást, amelynél az AdBlue-folyadékot két lépésben fecskendezik be: először közvetlenül a kipufogófék után, majd a második adagot a megszokott helyen, magában a kipufogódobban. Ezzel a kiegészítő befecskendezéssel tökéletesebb az AdBlue porlasztása a kis terhelésű ciklusok során, mivel a kipufogócsonk közelében nagyobb a hőmérséklet. A kiegészítő befecskendezéssel javult a kipufogógáz-utánkezelés stratégiája, ami az üzemanyag-hatékonyság fokozásához is hozzájárul.
Nagy nyomás
A továbbfejlesztett V8-as család tagjait mostantól egy új nagynyomású üzemanyag-szivattyúval szerelik fel, amelynél egyenként szabályozzák a szivattyú részegységeit (AIM, aktív bemeneti mérés). A nyomás és a bemeneti mennyiség teljes körű szabályzását továbbfejlesztett diagnosztika javítja a hosszabb üzemidő és a nagyobb teljesítmény érdekében. Az új szivattyút a motorolaj-fogyasztás minimalizálására is optimalizálták. Továbbá a sűrítési arányt és az égési csúcsnyomást is megnövelték, hogy még tovább javítsák az égést, illetve az üzemanyag-hatékonyságot.
Korszerű, nagy teljesítményű motorok tervezésekor rendkívül fontos cél a belső súrlódás csökkentése. A belső veszteségek mérséklése alapvető előnyökkel jár. Ennek az egyik lehetséges módja természetesen a vékonyabb, hatékonyabb korszerű olajok használata, amelyek mai tulajdonságai még 10-15 évvel ezelőtt is ismeretlenek voltak. Azonban a korszerűbb, hosszú élettartamú olajok elmúlt években végrehajtott jelentős fejlesztései nem elegendők. Magát a motort is fejleszteni kell, hogy kihasználhassuk az új lehetőségeket.
„A nyomás és a leadott teljesítmény növelése megköveteli a motoron belül számos alkatrész további finomítását, illetve megerősítését, beleértve a fogaskerekeket, a dugattyúkat, a gyűrűket, a hengerfejeket és a szelepeket” – mondta Göran Lindh. „Ez magas színvonalú finomhangolásokat és továbbfejlesztéseket igényel a belső veszteségek csökkentéséhez, különösen úgy, hogy célul tűztük ki a karbantartási intervallumok meghosszabbítását és a tartósság fokozását is. Büszkén állíthatom, hogy sikerült összeegyeztetnünk ezeket a valamelyest egymásnak ellentmondó célokat”.
Egy új király az utakon
A Scania V8-as családjának leglenyűgözőbb tagja természetesen az új, DC16 123 jelű motor. Tetemes, 770 lóerő teljesítményével ez váltja le a korábbi 730 lóerős csúcsváltozatot. Az a különbség közöttük, hogy a 770 lóerős V8-as ugyanarra a korszerűsített alapra épül, mint az új V8-as család többi tagja, ugyanazt a kimagasló robusztusságot nyújtva, amelyről a Scania minden V8-asa híres.
„Itt szemmel látható a legnagyobb különbség” – mondta Göran Lindh. „A nagyobb teljesítmény számottevő üzemanyag-megtakarítással jár együtt, amelyet a legkorszerűbb műszaki megoldások bevezetésével tudtunk elérni. A motort csak SCR-es kipufogógáz-utánkezelő rendszerrel, robusztus, fix geometriájú turbófeltöltővel és a többi három V8-asével megegyező fajtájú, hengersoronként közös gyűjtőcsöves kipufogócsonkkal szereltük fel.”
Bizonyos nehéz alkatrészek elhagyása, illetve egyszerűsítése jócskán, 75 kilogrammal csökkentette a motor tömegét az elődjéhez képest. További újdonság, hogy a 770 lóerős változat a gyorsabb gázreakció érdekében egy egyedülálló, golyóscsapágyas, fix geometriájú turbófeltöltőt kapott a hagyományos siklócsapágyas helyett.
„Az új, hengersoronként közös gyűjtőcsöves kipufogócsonkok valójában egy kis járulékos előnyt is nyújtanak” – magyarázta Gören Lindh. „Ezek nemcsak könnyebbek és hatékonyabbak, hanem a sajátos V8-as hanghoz is hozzájárulnak, amelyet oly sok Scania-ügyfél és V8-rajongó szeret. Nem erősebb hangot keltenek, hanem ez a hangzás inkább annak az eredménye, hogy hogyan teszik lehetővé a hengerekből távozó kipufogógázok találkozását a kipufogócsonkban a gyújtási sorrendből adódóan.”
Teljesítmény igény szerint
Függetlenül attól, hogy a négy új Scania V8-as motor közül melyik illik legjobban egy adott alkalmazáshoz, illetve fuvarfeladathoz, ezek mindegyike erőteljesen képviseli a Scania V8-asainak sziklaszilárd hírnevét és örökségét, amelyet több mint öt évtized alatt megteremtettek. Megbízhatók, robusztusak és erősek, miközben mindig magukban hordoznak egy érzelmi töltetet is. Kifinomult igáslovaknak is nevezhetnénk ezeket, ha egyáltalán létezik ilyen.
„Ezek valóban vonzó motorok, rövid, masszív főtengellyel és lágy teljesítményleadással a hengerek nagy számából és elrendezéséből eredően. A híres Scania V8-asaink semmi mással nem összehasonlíthatók, ha a fuvarozási hatékonyság és a teherszállítási kapacitás egyaránt szerepel az egyenletben” – mondta Göran Lindh.