Az új Gold Wing Tour DCT váltója

21YM HONDA GL1800 GOLD WING TOUR
  • Harmadik generációs, hétfokozatú DCT
  • Kifinomult, halk és villámgyors sebességváltások
  • Séta üzemmódban képes lassan előre vagy hátra gurulni a Gold Wing Tour
  • A DCT működése szintén négyállású menetüzemmódnak megfelelően változik
  • A 2021-es modellváltozat még könnyebben manőverezhető kis sebességnél

A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 11 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja, hogy azóta 140 ezer DCT-vel felszerelt Honda fogyott az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet.

A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért is gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra és mindig a kanyarodásra, fékezésre vagy gyorsításra összpontosíthat a vezető.

A DCT rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat.

A harmadik generáció – a DCT váltó történetében először – hétfokozatú, így a hosszú távú utazások eszményi partnere, ráadásul minden eddiginél gyorsabban és kifinomultabban kapcsol.

Az optimalizálás során arra is törekedtek, hogy még könnyebb legyen kis sebességnél terelgetni a Gold Wing Tourt. Ennek érdekében rövidebb áttételt kaptak az első fokozatok, hogy kisebb legyen a váltások okozta rántás, míg felkapcsolva egyre nagyobbak, hogy autópálya-tempónál is alacsony legyen a motor fordulatszáma. Bármely sebességtartományban is halad a Gold Wing Tour, a kapcsolások a legmagasabb minőségérzetet nyújtják – a harmadik generációs DCT működése rendkívül csendes és egyenletes. Ez egyebek mellett a léptetővilla és a mozgatókar végére szerelt zajcsillapító gumik jótékony hatásának köszönhető.

A kuplung és a váltótengely közé szerelt csillapítórugó feladata, hogy feleméssze a forgásiránynak megfelelő forgatónyomatékot, ezáltal csökkentse a működési zajt és a tengelykapcsoló, valamint a váltótengely közötti kapcsolódási hangot a váltások közben.

A Gold Wing Tour DCT váltója ún. Séta üzemmóddal segíti a navigációt. Ide kapcsolva 1,8 km/órás sebességgel gurulhat előre és 1,2 km/órával hátra a motor, annak megfelelően, hogy a kormány bal oldalán található +/- gomb melyikét nyomja meg a vezető.

A DCT fő váltótengelye üreges, ennek belsejében kapott helyet a másodlagos tengely. Előbbin a páros fokozatok fogaskerekei sorakoznak, s lánccal kapcsolódik a belső tengelyhez, méghozzá az előtéttengely fogaskerekeinek közbeiktatásával. Ez az építésmód a külső tengelyre ruházza a tolatótengely feladatát, így nincs szükség külön tolatótengelyre, tehát sokkal kisebb és könnyebb a szerkezet.

A Séta üzemmód aktiválásával a DCT tengelykapcsolói a különféle irányokért felelnek: az egyes kuplung hátra, a kettes előre mozdítja a gépet. Emellett nincs szükség váltogatásra, elég a kuplungot kezelni a manőverekhez. Az elektronikus gázmarkolat a kuplung ellenőrzésével folyamatosan szabályozza a sebességet, ugyanakkor állandó motorfordulatot és könnyű kezelhetőséget garantál minden helyzetben.

A négy menetüzemmód révén a DCT működése mindig az aktuális időjárási és útviszonyokhoz, illetve a pilóta vérmérsékletéhez igazodhat. A motorkarakterisztika, a teljesítményleadás jellege és a futómű-beállítás pontosan olyan, mint az MT modell esetében, de a DCT kivitel még élvezetesebbé teszi a motorozást.

TÚRA (TOUR) üzemmódban kifinomult tengely- és fokozatkapcsolás jellemzi a rendszert, s már alacsony fordulatszámon felvált az erőátvitel.

SPORT üzemmódban közvetlenebb a tengelykapcsolás, a felváltások pedig közepes fordulatszámon történnek.

GAZDASÁGOS (ECON) üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, az elektronika helyzettől függően az alsó és a középső fordulatszám-tartományban vált fel és az alapbeállításoknak megfelelő a fokozatkapcsolások jellege.

ESŐ (RAIN) üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, az elektronika helyzettől függően az alsó, a középső vagy a felső fordulatszám-tartományban vált fel és lassabbak a fokozatkapcsolások.