Az új Honda CBR1000RR-R Fireblade aerodinamikai csomagja és felszereltsége

24YMCBRFAMILY
  • Áttervezett, légterelő szárnyakkal kiegészített középrész a – nagy sebességnél is – biztos úttartásért, és különleges alsó idomzat a hátsó kerék fokozott tapadásáért
  • 5”-os, színes TFT-műszeregység gyorsan, ösztönösen kezelhető, négyirányú kapcsolóval, és motorhőmérséklettől függő pirostartomány-kezdőpont
  • Az üzemanyagtartály befogadóképessége 16,5 literre nőtt
  • A Smart Key névre keresztelt okoskulcs kényelmesebbé teszi a motor használatát

Bár egyáltalán nem volt könnyű feladat, a mérnököknek sikerült látványos, egyszersmind rendkívül hatékony köntöst szabniuk a CBR1000RR-R Fireblade-re, melynek légellenállási együtthatója a kategória legalacsonyabbja (pilótával együtt, versenypályán), ugyanakkor gátolja az első kerék elemelkedését gyorsításnál és stabilabbá teszi a motort erőteljes fékezésnél.

Most valamelyest átszabták a középrészt és előrébb mozdították a légterelő szárnyakat, hogy nagyobb leszorítóerőt generáljanak. Ezáltal kevésbé emelkedik el a motor eleje a gyorsításokkor és stabilabb fékezésnél, illetve a kanyarok bejáratánál. Az új formaterv révén 10%-kal csökkent az oldalirányú nyomaték az íveken, tehát még könnyebb a kanyarodás a Fireblade-del.

Hogy még könnyebb legyen a kormányzás, a sárvédőkön konvex felületet alakítottak ki, ami a kerekek felől az oldalidomokra, valamint az olaj- és a hűtőfolyadék-radiátorra vezeti el a menetszelet. Ezzel a megoldással a levegő sebességét és nyomását is fokozták, még hatékonyabb lett tehát a hűtés.

Ráadásként új, alacsonyabb elem került az idomzat alsó részére a hátsó kerék tájékán, és úgy formázták, hogy mérsékelje a hátsó kerék körülötti légáramlást, ezáltal hozzájáruljon a könnyű kezelhetőséghez.

Szinte akadálytalanul áramolhat a levegő a pilóta lábai körül is, és a – gondosan formált, felül légbeömlőnyílással ellátott – hátsó sárvédő aerodinamikai teljesítménye is elismerést érdemel, tudniillik a lengővilla mindkét oldalától eltéríti az áramló levegőt, ezzel is redukálva a motor hátuljára ható felhajtóerőt.

A fejlesztés során az üzemanyagtartályt borító idomok felületének csökkentése is a legfőbb célok közé tartozott, hiszen így mélyebbre dőlhet a pilóta és mérséklődhet a légellenállás. A tank átformálásával a befogadóképesség is nőtt: immáron 16,5 liter benzin tölthető be. Fontos megemlíteni, hogy a 35˚-ban megdöntött szélvédő elképesztően hatékonyan tereli el a menetszelet a pilótáról és a hátsó ülésről, ugyanakkor saját légellenállása rendkívül alacsony.

A Fireblade könnyű és intuitív kezelhetőségét hivatott elősegíteni a nagy felbontású, színes, 5”-os TFT-műszeregység. Ez tökéletesen személyre szabható, mindig azt mutatja tehát, amit a vezető látni szeretne, és roppant egyszerűen, gyorsan használható, mert négyirányú kapcsoló került a kormány bal oldalára. Az alsó és felső gombbal a paraméterek állíthatóak, míg a jobbal és a ballal a menüben járhatunk körbe.

Új, egyben roppant hasznos az erőforrás hőmérsékletének függvényében változó pirostartomány-kezdőpont. Indításnál a határ 8000 f./percnél látható, ám a motor melegedésével párhuzamosan egyre feljebb kerül, üzemi hőmérsékletnél már 14 000 f./perc felett jelzi a legfelső fordulatszám-régiót. Ez a funkció segít a tulajdonosnak megóvni a motort, s kitolni élettartamát.

A hétköznapi használatot megkönnyítő Smart Key szintén az alapfelszereltség része, nem kell tehát kulcs az indításhoz és a kormányzárhoz. A Smart Key hozadéka, hogy nincs szükség hagyományos gyújtáskapcsolóra a villahíd mögött, azaz nagyobb ram-air nyílást alakíthattak ki a hondások. Jó hír, hogy szériatartozék az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal, ESS), ami vészfékezéskor fel-le kapcsolgatja a hátsó indexeket, hogy figyelmeztesse a motor mögött haladókat a veszélyre.

Az új CB1000 Hornet, a visszatérő CBR600RR és az innovatív Honda E-Clutch áll a Honda standjának középpontjábana Milánói Motorkiállításon