Az új Honda CBR1000RR-R Fireblade rövid áttekintése

Összegzés

A CBR1000RR-R egy vadonatúj motorkerékpár, amelyet kifejezetten pályamotorozáshoz fejlesztett a Honda, így menetdinamika és kezelhetőség terén is páratlan teljesítményt nyújt. Soros, négyhengeres erőforrása szinte teljesen azonos az RC213V-S versenymotoréval. Egyezik például hengerek a furatátmérője és lökethossza, mindkettőben titán hajtórudak, valamint a kovácsolt alumíniumdugattyúk dolgoznak, és hasonlóképpen hatékony az égés, illetve alacsony a belső súrlódás. A Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) továbbfejlesztett formában kerül a típusba, nem mellesleg rajtprogrammal toldották meg a teljesítmény- és a motorfékszabályozó, valamint az egykerekezés-gátló vezérlőelektronikáját. Az alumínium hídvázhoz hosszabb, RC213V-S-t idéző lengővillát, Showa futóművet és háromfokozatú, elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD) társítottak, és újdonság a hattengelyes helyzetérzékelő is (Inertial Measurement Unit, IMU). Szintén új a 330 mm átmérőjű első tárcsára épülő, kétcsatornás blokkolásgátlóval felügyelt fékrendszer is, akárcsak a MotoGP-ből érkezett, elképesztő aerodinamikai hatékonysággal büszkélkedő idomzat is, melynek leszorítóerejét légterelő szárnyakkal fokozták. Az i-re a színes TFT-műszeregység és az intelligens kulcs (Honda Smart Key) teszi fel a pontot, egyértelműen jelezve, hogy minden szempontból tökéletes és felülmúlhatatlan a modell.

Bevezetés

Idestova 27 éve, hogy az ikonikus Honda Fireblade felbukkant a horizonton és átrendezte a gyorsasági motorok piacát. Azóta a japán legenda 1000 cm3-esre nőtt, és olyan gépek alapjául szolgált, melyek tulajdonképpen minden világversenyt megnyertek, beleértve a Man-szigeti TT-t is.

Hogy a legenda megőrizhesse előkelő pozícióját az utakon és a pályákon, a mérnökök 2020-ra még magasabb műszaki színvonalra emelték. Munkájuk gyümölcseként két vadonatúj modell született: a CBR1000RR-R Fireblade és a CBR1000RR-R SP[1] Fireblade. Ezek a világelső technikai fejlettséget képviselő gépek a sokszoros vb-győztes Honda Racing Corporation, azaz a HRC közreműködésével készültek, így az RC213V-S idomzatánál, vázánál, futóművénél és erőforrásánál alkalmazott műszaki megoldások köszönnek vissza róluk, a kezelhetőséget illetően pedig messze túlszárnyalnak mindent, ami valaha két keréken gördült a planétán.

Mr. Yuzuru Ishikawa, a 2020-as Honda CBR1000RR-R Fireblade tervezésének projektvezetője elmondta:

Idén egy vadonatúj Fireblade született, szándékaink pedig kristálytiszták. A CBR1000RR-R vadászterülete immáron a versenypálya, hiszen ott mutathatja meg igazán, milyen kiemelkedő teljesítményre is képes. A hengerek furatátmérője és lökethossza azonos az RC213V-nél mérhetővel, és természetesen megmaradtunk a négydugattyús motorkonstrukciónál, hogy maximális legyen a teljesítmény és könnyed a kezelhetőség. Szilárdan hisszük, hogy a CBR1000RR-R-nek köszönhetően a pilóták bárhol megtapasztalhatják a teljesítmény új szintjét, különösképp versenypályán, ahol a modell igazán elemében van.”

Áttekintés

A Honda és HRC mérnökei tiszta lappal kezdték a CBR1000RR-R Fireblade négyhengeres motorjának fejlesztését. Kompakt, rövid löketű építésmód mellett döntöttek, melynél a furatátmérő és a lökethossz megegyezik az RC213V-nél alkalmazottal, a vezérműtengelyek hajtásában pedig fogaskerekek is szerepet vállalnak. A himbás szelepmozgatás, a titán hajtórúdkészlet és a belső súrlódást minimalizáló technológia szintén azonos, és nem maradtak el a hengerek hűtőfolyadék-tereit összekötő, alul kialakított járatok sem.

A fejidom ram-air nyílása egyenesen a levegőszűrőházba vezeti az éltető oxigént, a gázcsere folyamatát pedig 4-2-1 rendszerű, ovális csövekből összeállított leömlő, valamint – Akrapovič-csal közösen fejlesztett – végdob teszi még hatékonyabbá.

S hogy mi az eredmény? A CBR1000RR-R immáron 160 kW-os, azaz 217,6 lóerős csúcsteljesítményt ad le 14 500-as percenkénti főtengelyfordulatnál legnagyobb forgatónyomatéka pedig nem kevesebb, mint 113 Nm 12 500-nál.

A továbbfejlesztett elektronikus gázmarkolattal (Throttle By Wire – TBW) minden eddiginél precízebben adagolható a motorerő, és roppant hasznos a három menetüzemmód is, hiszen a teljesítmény- és motorfék-szabályozás mellett az egykerekezés-gátló, valamint az optimalizált Honda Állítható Nyomatékszabályozó működését is a pilóta aktuális elvárásainak megfelelően befolyásolja. További fontos fejlemény, hogy az elektronikai rendszer Start üzemmódra is képes.

A vadonatúj alumínium hídvázban az erőforrás hátsó része a központi rugóstag bekötési pontjaként szolgál, és – akárcsak RC213V-S esetében – hosszabb a lengővilla, mint az alapmodellé. A váznyúlványok merevségének meghatározásakor, a súlyelosztásnál és a kormánygeometria kidolgozásakor egyaránt rendkívül körültekintően jártak el a Honda mérnökei, hogy minden összetevő igazodjon a megnövekedett teljesítményhez, s meglegyen a kellő tapadás, illetve visszajelzés az első és hátsó keréknél.

A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa Big Piston Fork (BPF) első villához Showa Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-L) központi hátsó rugóstagot társítottak, míg az első kerékre nagyobb féktárcsa és új, négydugattyús Nissin került. A blokkolásgátló működése versenypályás használathoz is beállítható, miként a 200/55 ZR17 méretű hátsó abroncs is az irgalmatlan tempót és a menetbiztonságot szolgálja.

Az esések elkerülésében a hattengelyes helyzetérzékelőnek (Inertial Measurement Unit – IMU) is jelentős szerepe van, hiszen folyamatosan figyeli a motor pozícióját és rendkívül fontos adatokkal járul hozzá menetbiztonsági eszközök működéséhez. Egyebek mellett az új, átmenőrudas, háromállású Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) karakterisztikáján is képes változtatni.

A Honda RC213V MotoGP-versenygép aerodinamikai hatékonyságát fokozó légterelő szárnyakat a CBR1000RR-R is megörökölte, hogy még nagyobb lehessen a leszorítóerő és stabilabb legyen a motor a fékezések során. Az üléspozíciót ugyancsak az előnyös levegőáramlás érdekében tették kompaktabbá.

A minden paraméterében személyre szabható, 5”-os, ösztönösen kezelhető TFT-műszeregységet a kormány bal oldalán elhelyezett, négyirányú kapcsolóval vezérelheti a pilóta, az átlagon felüli ergonómiáról pedig a Smart Key névre keresztelt intelligens kulcs gondoskodik.