Az új Honda Forza 125 erőforrása
- 125 cm3-es erőforrás 14,6 LE csúcsteljesítménnyel és 12,3 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal
- Üzemanyag-hatékony, Honda eSP+ technológiára épülő erőforrás és Alapjárat-leállító Rendszer
- Új ECU-program, optimalizált kipufogórendszer és SO2-érzékelő
- 2,4 L/100 km-es fogyasztás és csaknem 500 km-es hatótáv
- A vezető magabiztosságát Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) fokozza
A Forza 125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses eSP+ erőforrása 14,6 LE-s teljesítményt ad le 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál, maximális forgatónyomatéka pedig 12,3 Nm (6500 f./percnél). A furat 53,5, a löket 55,5 mm, a kompressziós viszony 11,5:1.
Még szebbek, praktikusabbak és gazdagabban felszereltek lettek a Forza modellcsalád tagjai 2025-re
Már alapjáratról vehemensen húz, így álló helyzetből indulva csupán 13,3 másodperc alatt tesz meg 200 métert. Felettébb erős a – a lakott területen gyakran használt – középső fordulatszám-tartományban is, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 40 és 60 km/órás sebesség között feltűnően rugalmas a motor. Mindemellett természetesen nagyobb iramnál sem jön zavarba: könnyedén tartja a 90 km/órát és akár 108 km/órával is hasíthat.
Az erőforrás fejlesztése során az eSP+ elnevezésű, kis belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei. Fontos, hogy a kompakt égéstér, a 4,7 literes űrtartalmú légszűrőház, valamint 26 mm-es szívócsővel társított PGM-FI üzemanyag-befecskendező optimalizált égésterjedési sebességet és jobb hűtést szavatol. Különleges részlet az intelligens tervezésű, forgattyúházba épített olajszivattyú is, melynek hála tovább nőtt a motor hatásfoka.
Ráadásként kissé eltolva helyezték el a hengert a főtengely hosszanti középsíkjához mérten, jelentősen mérsékelve a dugattyú és a hengerfal közötti súrlódást, valamint elősegítve a mozgási energia átadását a főtengelyre. Az apró, külső tüskékkel ellátott, öntöttvas persely nem deformálódik, ezáltal kevésbé feszül a dugattyúgyűrű és persze kisebb a belső súrlódás.
A motor jobboldalára felszerelt, kisméretű, de nagy hatásfokú radiátort apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében. Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a rájuk rótt terhelés egyenkénti, lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg. A hajtótárcsán kialakított bordázat révén jelentősen visszaesett a légellenállás, a speciális hajtott tárcsa pedig csökkenti a szíjra nehezedő nyomást, így még kisebb az energiaveszteség az erőátvitel során.
Az elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli, váltakozó áramú generátor önindítóként is szolgál (ACG). Mivel a főtengely végén kapott helyet és közvetlenül hajtja a motort, a hagyományos mechanika keltette zaj elmarad az indításoknál.
Álló helyzetben az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a Forza motorját, majd a gázkar elfordítására azonnal újraindítja. Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, leállításkor ugyanis mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. Hogy az akkumulátor le ne merüljön, az Alapjárat-leállító Rendszer folyamatosan figyeli a töltöttségi szintet, és kritikus helyzetben automatikusan kikapcsol. Az elektromosságot hosszú életű akkumulátorból nyeri a rendszer.
A Forza 125 tervezésekor az volt az egyik legfontosabb szempont, hogy az átlagos felhasználónak hetente csupán egyszer kelljen tankolnia. Nos, a 11,7 literes üzemanyagtartállyal és a már-már valószerűtlenül alacsony, 2,4 l/100 km-es átlagfogyasztással (WMTC szabvány szerint) ezt a célt is elérték a hondások: a hatótávolság kis híján 500 km!
Mindezt kifejezetten visszafogott károsanyag-kibocsátás mellett éri el a modellt, tudniillik az ECU átprogramozásával, a kipufogórendszer optimalizálásával és SO2-szenzor beépítésével az Euro 5+ szigorú előírásainak is megfelel a modell.