Az új Land Cruiser a legbiztonságosabb terepjáró
A több mint 65 évnyi múltra visszatekintő Toyota off-road legenda, a minden idők legkeményebb terepjárójának tartott Land Cruiser legújabb generációja minden eddiginél bőségesebb biztonsági felszereltséggel érkezik. Ennek köszönhetően az új modell jó eséllyel pályázik a ma elérhető legbiztonságosabb terepjáró címre, és kétségkívül ez a valaha volt legbiztonságosabb Land Cruiser. A modellhez Toyota Safety Sense rendszer a következő funkciókat tartalmazza: ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) gyalogosvédelmi funkcióval, adaptív sebességtartó automatika (ACC), sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA), valamint automatikus távolságifény-vezérlés (AHB) és útjelzőtábla-felismerés (RSA). Ha ez nem volna elég, a legújabb generációs Land Cruiserhez elérhető a hátsó keresztirányú forgalomfelügyelettel (RCTA) kiegészített holttérfigyelő (BSM), és az abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer továbbfejlesztett változata (TPSW) is, amelyautomatikusan megmutatja, melyik kerékben csökkent a nyomás.
A magas felszereltségi szintű legújabb generációs automata sebességváltós Toyota Land Cruiser modellekben a Toyota Safety Sense rendszere működik: az aktív biztonsági technológiákat egybe foglaló új megoldás a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben is képes megelőzni a baleseteket, vagy mérsékelni azok súlyosságát. További vezetőtámogató és biztonsági funkciók: hátsó keresztirányú forgalomfelügyelettel (RCTA) kiegészített holttérfigyelő (BSM), valamint az abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer továbbfejlesztett változata (TPSW).
Toyota Safety Sense
A kamerát és milliméteres hullámhosszú radart együttesen alkalmazó, ezáltal fokozott észlelési képességgel felvértezett Toyota Safety Sense rendszer a következő funkciókat tartalmazza: ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) gyalogosvédelmi funkcióval, adaptív sebességtartó automatika (ACC), sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA), valamint automatikus távolságifény-vezérlés (AHB) és útjelzőtábla-felismerés (RSA).
A 10 km/órás tempótól egészen a végsebességig használható ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) felderíti az autó útjába kerülő akadályokat, csökkentve ezzel a frontális ütközés kockázatát. Ha rendszer ütközésveszélyt észlel, kép- és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt a fékezésre. A PCS ezzel egy időben felkészíti a fékrendszert, hogy amikor a vezető a fékpedálra lép, extra megállító erő álljon rendelkezésére. Ha az autós nem reagál időben, a rendszer automatikusan fékez, kb. 40 km/órával csökkentve a jármű sebességét, vagy akár teljesen állóra is fékezve az autót, hogy elkerülje az ütközést, vagy mérsékelje a baleset súlyosságát. A rendszer a 10-80 km/órás sebességtartományban a gyalogosgázolás veszélyét is képes jelezni.
Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) biztonságos követési távot tart az elöl haladó jármű mögött. A rendszer a Land Cruisert megelőző járműveket is érzékeli, és felméri azok sebességét. Az ACC egy előre tekintő kamera és egy milliméteres hullámhosszú radar segítségével az elöl haladó autó tempójához igazítja a Land Cruiser sebességét (az előre beállított sebességtartományon belül), hogy a követési távolság biztonságos maradjon. Ha a sáv újra szabaddá válik, a rendszer újra a korábban kiválasztott sebességre gyorsít.
A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) az útra felfestett sávjelzéseket figyelve akadályozza meg, hogy az autó kisodródjon a forgalmi sávból. Ha a Land Cruiser az irányjelző használata nélkül elkezd kitérni a sávból, az LDA fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.
Az automatikus távolságifény-vezérlés (AHB) kiváló látási viszonyokat teremt az éjszakai vezetéshez. A rendszer érzékeli a szembejövő autók fényszóróit és a Land Cruiser előtt haladó járművek hátsó lámpáit, és automatikusan kapcsol a tompított és a távolsági világítás között, hogy a fényszóró ne vakítsa el a többi autóst. Mivel a Land Cruiser így gyakrabban haladhat távolsági világítással, a vezető könnyebben megláthatja a gyalogosokat vagy az esetleges útakadályokat.
Az útjelzőtábla-felismerés (RSA) révén az autós figyelmét nem kerülik el a fontos közlekedési információk – még akkor sem, ha véletlenül nem vesz észre egy táblát. A rendszer felismeri a közúti jelzéseket (például a sebességkorlátozást és az előzési tilalmat) és az információt megjeleníti a műszeregység TFT multi-információs kijelzőjén. Ha a vezető túllépi a megengedett sebességet, az RSA fény- és hangjelzéssel figyelmezteti.
Mivel a Toyota Safety Sense rendszerrel felszerelt autók kisebb eséllyel szenvednek balesetet, ezekre a járművekre alacsonyabb a biztosítási díj, és kedvezőbb biztosítási besorolásba kerülnek.
HOLTTÉRFIGYELŐ (BSM) hátsó keresztirányú forgalomfelügyelettel (RCTA)
A BSM egy hátrafelé figyelő, milliméteres hullámhosszú kamera segítségével a Land Cruiser mindkét oldalán ellenőrzi, hogy tartózkodik-e valamilyen jármű a holttérben. Ha igen, a rendszer a megfelelő oldali visszapillantó tükörben megjeleníti a BSM-ikont. Ha a vezető ilyenkor az irányjelzőt használva sávváltásra készül, a tükörben látható ikon villogni kezd.
Tolatáskor (például egy zsúfolt parkolóból való kiállásnál) az RCTA a Holttérfigyelő radarjának használatával érzékeli az autós által nem látható területről közelítő járműveket. Ilyenkor az RCTA a külső tükrökben látható BSM-ikon villogásával és hangjelzéssel figyelmeztet a veszélyhelyzetre.
Abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer (TPWS)
A megújult TPWS nemcsak folyamatosan ellenőrzi az abroncsok nyomását, hanem azt is jelzi a vezetőnek, ha a Land Cruiser valamelyik kerekében (beleértve a pótkereket is) csökkent a nyomás. Az új rendszer mindegyik kereket megjeleníti a multi-információs kijelzőn. Ha a TPWS nyomásvesztést észlel, automatikusan borostyánszínnel jelöli meg a lapos abroncsot az ábrán, és a levegőnyomás értékét is jelzi.
http://egyszermarlattamautot.hu/2018/04/13/meg-robosztusabb-lett-az-uj-land-cruiser/