Az új MINI John Cooper Works GP váltója

Nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó integrált mechanikus differenciálzárral

A nagyteljesítményű erőforrást a mérnökök keresztben építették be az új MINI John Cooper Works GP motorterébe, kirobbanó teljesítményét és kimagasló forgatónyomatékát pedig egy motorsport élvonalából átemelt technológia továbbítja az első kerekek felé. A brit prémiumgyártó új élsportolója már az alapfelszereltség részeként egy típus-specifikus karakterisztikájú, integrált mechanikus differenciálzárral ellátott, nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltóval szerelve gurul le a gyártósorról. A technológiát még tovább fejlesztett belső hatékonyság és szélesebb fokozatkiosztás jellemzi, az áthidaló tengelykapcsoló pedig a váltások után azonnali összezárással fokozza a motor és a váltó közötti közvetlen kapcsolatot, amely precíz rendszerreakciót és abszolút vezetési élményt ígér. A kifejezetten sportos váltási stratégiát vadonatúj váltóvezérlő rendszer garantálja, a váltás akusztikáját és a simább fokozatváltásokat pedig vadonatúj fejlesztésű rezgéscsillapítás javítja. A nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltót a brit prémiumgyártó ügyfele egy típus-specifikus előválasztó karról vezérelheti, a manuális sebességváltásokat pedig a kormány mögé alapfelszereltségként szerelt váltófülek teszik lehetővé.

A nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó típus-specifikus hangolása az új MINI John Cooper Works GP átfogó hajtáslánc- és futómű-technológiai innovációinak része, amelyet a tervezőmérnökök az egyedülálló menettulajdonságok érdekében, a maximális teljesítmény szempontjai szerint álmodtak meg. Utóbbi a rendkívül gyors fokozatváltásokban és a tökéletesen alkalmazkodó rendszerreakciókban is visszaköszön, a technológia ugyanis a közvetlen visszaváltásokra motorfékezéssel, a több fokozatot átugró visszakapcsolásokra pedig erőteljes teljesítmény-leadással reagál. Az automataváltó sport üzemmódjában (DS) ráadásul a nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó magasabb fordulatszám-tartományig engedi pörgetni a motort, a manuálisan vezérelt fokozatváltásokat pedig a másodperc ezredrésze alatt elvégzi.

Az automataváltóban egy integrált mechanikus differenciálzár gondoskodik arról, hogy dinamikus kanyarodás közben a bal első és a jobb első kerék is a lehető legoptimálisabb tapadást érje el. A technológia szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control), így laza terepen és mostoha időjárási körülmények közepette is képes optimalizálni az új MINI John Cooper Works GP tapadását, sportos vezetési stílusban vett kanyarodás esetén pedig a menetdinamika fenntartásáért felel. Terhelés alatt a rendszer akár 31 százalékos összezárásra is képes. Záró funkciójának köszönhetően a differenciálmű a motorból érkező erőtöbbletet mindig az optimális tapadás fenntartása érdekében képes elosztani a két első kerék között: az egyik kerék kipörgése esetén a differenciálmű a teljesítményt és a forgatónyomatékot automatikusan a másik oldalra terheli át, amellyel fenntartja a menetdinamikát és megelőzi a tapadásvesztést, még az azonos oldali kerekek eltérő súrlódási értékei esetén is. A differenciálzár intenzív kanyarváltások közben és a kanyaríveket követő padlógázas kigyorsításokkor is hasonlóképpen, a motorerő célzott átterheléseivel segíti az élsportoló agilitását.