Az új Toyota GR Yaris a jég és a hó mestere
VERSENY IHLETTE ÚJ VEZETŐFÜLE
Jelentős változtatásokat hajtottak végre a GR Yaris belsejében, hogy a vezető pilótafülkéje autentikusan sportos érzetet keltsen, az autót meghatározó „első a vezető” elvekhez hű dizájnnal.
A GR-csapat a versenyzők és a rallye pilótáitól kapott inspirációt a kezelőszervek áthelyezéséhez, és gyorsabb, tisztább hozzáférést biztosít a pilóta számára. A versenyzők és a rally versenyzők is közvetlenül hozzájárultak a változásokhoz.
A versenyvezetés során gyakran használt kezelőszervek, mint például az intercooler spray, a VSC-OFF és a vészvillogók közelebb kerültek a vezetőhöz, így gyorsan és egyszerűen elérhetők a versenyhám használatakor. Az utasoldalon a műszerfali tálcát nagyobbra tették, így van hely a plusz mérőóráknak vagy a társvezetői monitornak.
A vezető látóterét a kerékről a műszerfal felső szélének 50 mm-rel történő leengedésével, a visszapillantó tükör helyzetének megváltoztatásával és a vezérlőpult 15 fokkal a vezető felé történő dőlésével javították.
A műszerek egy új, 12,3 hüvelykes, teljesen digitális kombimétert tartalmaznak, két elrendezési móddal – normál és sport, utóbbi a sportteljesítményre fókuszáló adatmegjelenítést biztosítja. A dizájn mentes minden felesleges díszítéstől, így a grafika áttekinthető és azonnal megtekinthető és érthető. Az automata modellen a kijelzés tartalmazza a sebességváltó olajhőmérsékletét és vizuális figyelmeztetést, valamint hangjelzést, amely figyelmezteti a vezetőt, ha a motor fordulatszáma túl magas a visszakapcsoláshoz.
Pontos változtatásokat hajtottak végre annak érdekében, hogy a vezető a legjobb testtartást biztosítsa. Az ülés 25 mm-rel lejjebb került, a kormánykereket ennek megfelelően állítottuk be. A váltás iránya megváltozott, hogy megfeleljen a versenyvezetésnek, így a sofőr előre tolja a kart alacsonyabb fokozatok váltása esetén, és hátrafelé húzza felfelé – ezt a részletet a Master Driver és a Toyota Motor Corporation elnöke, Akio Toyoda (alias „Morizo”) hirdeti.
KÜLSŐ TERVEZÉSI RÉSZLETEK
Ahogy az várható is egy ilyen telivér gépen, a GR Yaris külső változásai messze nem egyszerű kozmetikai finomságok. A professzionális és mesterpilóták visszajelzései, valamint a motorsport hevében szerzett tapasztalatok ismét a felülvizsgálatok szerves részét képezték.
Az alapvető csomag változatlan: a GR Yaris egy háromajtós autó, amely önmagában is modell: csak a hátsó lámpacsoportok, az antenna és a külső tükrök kerültek át a normál ferdehátúból. Minden elemet átdolgoztak, hogy optimális leszorítóerőt, aerodinamikát és tapadást érjenek el.
Az autó elején új acélháló található az alsó hűtőrácshoz, amely a vastagság, szilárdság és súlycsökkentés legjobb egyensúlyára van optimalizálva. Az oldalrács nagyobb nyílású, az alsó lökhárító pedig új, osztott konstrukcióval rendelkezik, amely megkönnyíti és kevésbé költséges javítást vagy cserét.
Hátul az alsó körítés alsó szélén található nyílás lehetővé teszi a padló alóli levegő távozását, csökkentve a légellenállást, javítva az autó manőverezhetőségét és stabilitását, valamint eloszlatja a hőt a kipufogórendszerből.
A köd- és tolatólámpákat áthelyezték, az alsó lökhárítóról a hátsó kombinált lámpákba integrálva, csökkentve a sérülések kockázatát. Hasonlóképpen, a magasra szerelt féklámpa a hátsó légterelőről a hátsó ajtóra lejjebb került, így az összes hátsó lámpa egy vonalban van, és szabad rálátást biztosít a következő vezetők számára. A féklámpa mozgatása megkönnyíti a légterelő cseréjét vagy testreszabását is.
Az új GR Yaris egy új külső színopciót, a Precious Metalt vezeti be a már bevált jellegzetes árnyalatok – Emotional Red, Precious Black és Super White/Platinum White Pearlescent – mellett, amelyek a TOYOTA GAZOO Racing színét képviselik.
Az új felszereltség* közé tartozik a legújabb generációs Toyota Safety Sense rendszerek, a navigáció és a digitális kulcs. Az automata modell magasabb specifikációt kínál kovácsolt kerekekkel, hátsó és oldalsó monitorokkal és prémium JBL hangrendszerrel.
*A specifikációk a helyi piactól függően változhatnak; a részleteket a modell bemutatásának időpontjához közelebb erősítik meg.
RALLYBAJNOKOK IHLETTE KÜLÖNLEGES KIADÁSOK
Az új GR Yaris két különleges kiadása további vonzerőt ad a modellpaletta számára, amelyeket a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) bajnok versenyzői, Sébastien Ogier és Kalle Rovanperä személyes közreműködésével fejlesztettek ki. Az igazi vezetési szerelmeseket célzó rendkívül exkluzív autók először a Monte Carlo Rallyn, a 2024-es FIA Rally Világbajnokság (WRC) nyitóversenyén mutatkoztak be.
A különleges kiadásokat a 2023-as Tokiói Autószalonon bemutatott koncepcióváltozatok ihlették, és Ogier felügyelete alatt készültek, aki nyolc WRC-versenyzői címéből kettőt megnyert a TGR-WRT-vel 2020-ban és 2021-ben, valamint Rovanperä, a győztes 2022-ben és 2023-ban.
Produkciójuk tükrözi Akio Toyoda mesterpilóta – alias „Morizo” – azon vágyát, hogy kifejezze tiszteletét és háláját azoknak a pilótáknak, „akik csiszolják és növekszik autóinkat a rallykon”, valamint a csapatoknak, a rallyszervezőknek és a sport rajongóinak.
Minden egyes autóban az alapfelszereltségű GR Yaris „Gravel” és „Track” üzemmódjait olyan beállításokkal helyettesítették, amelyeket úgy programoztak át, hogy tükrözzék az egyes vezetők személyes preferenciáit a kezelhetőség és a teljesítmény tekintetében. A „különleges kiadás” minőség egyedi, új külső és belső stílusjegyeket is tartalmaz.
Mindkét autót a GR Yaris legújabb fejlesztésű, 1,6 literes turbófeltöltős háromhengeres motorja hajtja, amely 280 DIN LE-t és 390 Nm nyomatékot produkál, és hatfokozatú intelligens kézi sebességváltóhoz (6iMT) párosul.
Az új Toyota GR Yaris világbajnok WRC pilótákkal közösen fejlesztett limitált szériákat kap
GRYaris2024SnowDrive-0474
Ogier kiadás
Az Ogier Edition GR Yaris két új AWD vezérlési móddal rendelkezik: Morizo és Seb. A Morizo módot Morizo (Akio Toyoda) fejlesztette ki rali vezetési élményei révén. Úgy van kalibrálva, hogy egyenletes versenyidőt biztosítson gyorsítás, részleges gyorsítás és fékezés közben. Az Ogier által kifejlesztett Seb üzemmód az első és a hátsó Torsen korlátozott csúszású differenciálművet és az összkerékhajtást használja a nyomaték elosztására a hátsó tengelyen, így az autó hátsó része viszonylag könnyen kihajtható. Ez azt az érzést kelti a sofőrben, hogy teljesen kapcsolatban áll az autóval, és segít gyorsabban elérni a nagy sebességű vezetési karosszéria-vezérléssel.
Az Ogier Edition karosszériája speciális Matt Stealth Grey fényezéssel rendelkezik, a hűtőrácson pedig a francia nemzeti zászló (Ogier hazája), valamint a 18x8J BBS könnyűfém keréktárcsák láthatók. Az első szárnyakra WRC emlékmatricák kerültek.
A kiemelkedő részletek közé tartozik az új kialakítású szénszálas CFRP hátsó légterelő és a kékre festett féknyergek is. TOYOTA GAZOO Racing matricák kerültek a bal és jobb oldali ajtókra, és egy Ogier Edition logó a hátsó ajtóra.
Belül a WRC-győzelem emléktáblája található a műszerfal utasoldalán, a kormányon pedig kontrasztos kék, szürke és piros varrások (a francia nemzeti színek tiszteletben tartásával). Szürke varratokat használnak a váltó- és rögzítőfék-védőköpenyekhez, valamint az üléskárpitokhoz.
Mindkét speciális kiadásban az új GR Yaris digitális műszereit felülvizsgálták, hogy az új üzemmódokat, valamint a normál normál AWD vezérlési módot tartalmazza.
Rovanperä kiadás
A Rovanperä Edition egyedülálló Donut móddal rendelkezik, amelyet kifejezetten a WRC legfiatalabb bajnoka számára hoztak létre, aki magasan jártas a sodródásban és a gumiabroncs-füstölő fánk megalkotásában. Itt az új üzemmód lehetővé teszi a könnyű vezetést és az „ajtóforgatást”, állandó, erős nyomatékáramlással a hátsó kerekekre.
Ez a GR Yaris verzió Kalle módot is kínál. Ez állandó sebességű hátsó differenciálművet, valamint első és hátsó Torsen korlátozott csúszású differenciálművet használ, hogy lineáris kezelhetőséget biztosítson, így az autó hátsó része erőteljesen kibillenthető, amikor kanyarba lép, és lehetővé teszi az elejét a gázkarral előre húzni. a kijáraton.
Az autó exkluzív háromtónusú fényezést kapott, amelyet festett motívumok sorozataként a Rovanperä drift autók díszítésének tervezője, Henri Liupakka alkalmazott. Az első szárnyakra WRC győzelmi matricák kerültek, az ajtókon és a hátsó lökhárítón pedig TOYOTA GAZOO Racing matricák, a hátsó ajtón pedig Rovanperä Edition jelvény található. A BBS 18x8J ötvözetek mellett az autót CFRP változtatható szárnyú hátsó légterelővel, a GRMN Yaris-szal közösen, valamint állandó sebességű hátsó differenciálművel szerelték fel, amelyet úgy terveztek, hogy tartósan nagy terhelés mellett is teljesítsen.
Az utastérben a kárpitozás és a kárpitvarrások ismét megfelelnek a vezető nemzeti színeinek, jelen esetben Finnországnak a kéknek és a szürkenek. Akárcsak az Ogier Edition esetében, itt is egy különleges emléktábla emlékezik a TGR WRC győzelmére.
Az Ogier és Rovanperä kiadások szigorúan korlátozott számban készülnek. Az európai piacokon történő rendelés és értékesítés részleteit a nemzeti forgalmazók egy későbbi időpontban jelentik be.