Az újak fizetik majd a legkisebb útdíjat

Elkezdődik az alacsonyabb környezetvédelmi járművek kiszorítása a forgalomból az EU-ban. A teherautókkal indítanak – írja a kreszvaltozas.hu.

Az EU célul tűzte ki, hogy 2030-ra a közúti közlekedésből származó CO2-kibocsátást 30%-kal lecsökkenti a 2005 szinthez képest. A DKV információi szerint 2023. decemberétől új értékelési módszerrel fogják meghatározni a 7,5 tonna feletti járművek CO2-kibocsátását, és öt CO2-osztályba sorolják őket. Mindezt azért teszik, hogy az útdíjszámítások során bevezethessék új elemként a széndioxid-kibocsátás függő árazást. Az útdíjtarifába való besorolás ennek megfelelően kibővül a CO2-osztályba való besorolással.

2023. december 1-től Németországban minden 7,5 tonna feletti haszongépjárműnek CO2-osztálytól függő tehergépjármű-útdíjat kell fizetnie. Az útdíjfizetési kötelezettség a németeknél a 7,5 tonna vagy annál nagyobb tömegű járművekre vonatkozott, de 2024. július 1-jétől a 3,5 tonna vagy annál nagyobb tömegű járművekre is alkalmazni fogják. Ez azt jelenti, hogy a 3,5 tonnától kezdve a 3,5 tonnás járművek esetében a CO2-osztály meghatározása csak 2024. július 1-jétől lesz releváns. Mindenesetre Németország az első EU-tagállam, amely bevezeti a széndioxidkibocsátás arányos útdíjat.

Németország után Ausztria a második EU-ország, amely bejelentett, hogy bevezeti a CO₂-útdíjat a tehergépjárművekre. Az ausztriai kezdő dátum 2024. január 1. A jövőben az ausztriai útdíj meghatározásakor meg kell majd adni a jármű kibocsátási osztályát. Ehhez az útdíjtarifában öt különböző CO₂-osztályt különböztetnek meg. Minél környezetbarátabb a jármű, annál magasabb CO₂-osztályba kerül besorolásba. Azt, hogy a rendelet a többi uniós tagállamban mikor lép hatályba, még nem jelentették be.

Tíz év alatt 2500 milliárd forint összbevételt termelt a használatarányos útdíjrendszer – Hová lett, az a rengeteg pénz?!