Bemutatkozott a vadonatúj Nissan X-Trail (1.)

  • Erőteljes és modern dizájn fejlett technológiával
  • Könnyed EV-vezetési élmény az e-POWER technológia támogatásával
  • Pontos irányítás az innovatív, kétmotoros e-4ORCE összkerékhajtásnak köszönhetően
  • Az egyetlen hétüléses elektromos SUV a szegmensében
  • 20 éve a családi kalandok támogatója

A Nissan elektromos termékoffenzívájának következő része a új fejezetet kezdett a vadonatúj, negyedik generációs X-Trail regionális megjelenésével. Az X-Trailből eddig csaknem hétmillió darabot értékesítettek világszerte, ami így a világ egyik legnépszerűbb családi kalandjárművévé vált.

Az új változathoz a Nissan azt a jól bevált DNS-t használta, amely az X-Trail mindhárom korábbi generációját jellemzi: erőteljes dizájn, rugalmas használhatóság és fejlett összkerékhajtás. Az új X-Trail öt- és hétüléses változatban is elérhető lesz, kényelmes lehetőséget kínálva a nagy családos vagy barátokkal való kirándulásokhoz.

Az Alliance új CMF-C padlólemezének köszönhetően, amely a kifinomult mérnöki munkát, az innovációt és a fejlett technológiát mutatja be, az új X-Trail ismét magasra teszi a lécet a crossoverek szegmensében. A kalandvágyó ügyfelek élvezni fogják az X-Trail új generációjának megemelt dinamikus teljesítményét és fejlett elektromos technológiáját.

“Egy olyan ikon leváltása, mint az X-Trail, hatalmas felelősség. A családok körében olyan járműként terjedt el, amellyel közös kalandokat élhetnek át, így van elképzelésünk, hogy az ügyfeleinknek mi az elvárása ezzel a modellel kapcsolatban. A negyedik generációs X-Trail újabb kalandokhoz nyújt lehetőséget, egy fejlett, elektromos összkerékhajtású hajtáslánccal, amelyhez intuitív és kényelmes technológia párosul” – mondta Francois Bailly, a Nissan AMIEO régiójának vezető alelnöke, vezető tervezési igazgatója.

Modern, erőteljes stílus, amely robusztus, mégis modern megjelenést biztosít

Az X-Trail vonzerejének központi eleme az előző három generáció során az a jellegzetes stílus volt, amely a masszív erő megnyugtató érzetét nyújtotta, anélkül, hogy agresszív benyomást keltene.

Az új X-Trail külseje és belseje egyaránt tükrözi a jármű szellemiségét – sokoldalú és kalandvágyó. A külsőt olyan jellegzetes Nissan dizájnelemek emelik ki, mint a íves tető és a V formájú hűtőrács. Az orr részt markáns fényszórók keretezik, amelyek az első lökhárító karosszériájába integrálva jelennek meg, a kombinált nappali menetfények és irányjelzők pedig a motorháztető zárt vonalában helyezkednek el.

Oldalról nézve az erőteljes első és hátsó kerékjárati ívek energikus megjelenést kölcsönöznek az X-Trailnek az utakon, míg az ajtók alján egy beillesztett elem a kifinomultság érzetét kelti.

A C-oszlop formája egy delfinuszonyra emlékeztet, amely kiemeli az autó hátulját, ahol a hátsó lámpák teszik teljessé az autó megjelenését.

Hátulról nézve egy éles vízszintes vonal húzódik közvetlenül a rendszámtábla fölött és alatt, míg az osztott hátsó lámpák a csomagtartó széles nyílásáról gondoskodnak. A hátsó lökhárító alatti ezüstszínű panel ívelt, amely az X-Trail kalandos karakterét tükrözi.

A legfontosabb aerodinamikai jellemzők közé tartoznak

  • a “3D-s” légterelők az első orr rész alsó részén,
  • az aktív hűtőrács-záróelemek a motortérbe áramló levegő szabályozására,
  • az A-oszlopok különleges kialakítása,
  • a jármű alatti légáramlást szabályozó alvázfedelek,
  • és egy egyedi “légfüggöny”, amely pontosan irányítja a légáramlást az X-Trail elejéről az oldalai felé.

A vásárlók díjazzák az egyediséget, ezért az új X-Trail 10 karosszériaszínben és öt kéttónusú kombinációban lesz kapható, így 15 variáció közül lehet majd választani.

Az e-POWER hajtáslánc

Az új X-Trail lesz a Nissan európai kínálatának második modellje, amelyet a márka innovatív e-POWER hajtásrendszerével látnak el. Kizárólag a Nissan kínálatában megjelenő e-POWER rendszer egyedülálló módon közelíti meg az elektromobilitást, és az elektromos autók vezetési élményét kínálja, anélkül, hogy hálózati töltésre lenne szükség.

A Note 2017-ben mutatkozott be először Japánban, és a legkeresettebb autóvá vált, mivel a vásárlók imádták a sima, erőfeszítés nélküli teljesítmény és a töltőkábel nélküli birtoklás kombinációját.

Az új X-Trail e-POWER rendszere egy nagy teljesítményű akkumulátorból és egy változó sűrítési arányú benzinmotorral, áramfejlesztővel, inverterrel és 150 kW-os első villanymotorral integrált hajtásláncból áll. Ez az egyedülálló hajtáslánc azt jelenti, hogy a kerekekre jutó teljesítményt kizárólag az elektromotor adja, ami azonnali, lineáris reakciót eredményez a gázpedálra.

Az európai fogyasztók tipikus igényeinek és mindennapi vezetési szokásainak megfelelően az új X-Trail esetében az e-POWER rendszer jelentős fejlesztésen esett át. A japánban forgalmazott Note-ban egy 1.2 literes benzinmotor töltötte az akkumulátoregységet, amelynek végső teljesítménye 106 lóerő volt. Európa számára ezt egy 1.5 literes, változó sűrítési arányú turbós benzinmotort fejlesztettek, amelynek végső teljesítménye 150 kW (204 LE).

Az e-POWER egyedülálló eleme, hogy a benzinmotor kizárólag az áramfejlesztést szolgálja, míg a kerekeket teljes egészében az elektromos motor hajtja. Ez azt jelenti, hogy a motor mindig az optimális tartományon belül működhet, ami városi környezetben kiváló üzemanyag-hatékonyságot eredményez.

A tisztán elektromotoros meghajtásnak köszönhetően nincs olyan késleltetés, mint a belsőégésű motorok vagy a hagyományos hibridek esetében. Az azonnali reakció élvezetes, magas nyomatékérzetet és agilis gyorsulást biztosít, hogy az előzés vagy az autópályára való felhajtás könnyebbé és magabiztosabbá váljon.

Az e-POWER technológia kialakításának szerves része a “lineáris hangolás”, amely szabályozza a benzinmotor működését, biztosítva, hogy a motor az útsebességhez képest megfelelő fordulatszámon pörögjön, elkerülve a hagyományos hibridek “felpörgetési” hatását erős gyorsításkor. Másodlagos előnye a finomítás, amely biztosítja, hogy a motor csak a szükséges fordulatszámon járjon, ami városi és külvárosi közlekedés esetén jellemzően alacsony.

Ezen előnyök mellett az e-POWER hajtásrendszer csendes vezetést garantál, például 40 km/h sebességnél az autó hangja 8 decibellel alacsonyabb a versenytársakéhoz képest.

e-Pedal Step

Tekintettel arra, hogy a vezetési idő 70%-át valószínűleg külvárosi területeken töltjük, a Nissan egy teljesen új, „egy pedálos” vezetési élményt fejlesztett ki „e-Pedal Step” néven. Az e-Pedal Step-et úgy tervezték, hogy megszüntesse a városi vezetéskor folyamatosan ismétlődő elindulás-megállás okozta kellemetlenséget, amikor a vezető gyakran mozgatja a lábát a gázpedál és a fék között, és lehetővé teszi a vezető számára, hogy csak a gázpedál használatával gyorsítson és fékezzen.

A rendszert először a középkonzolon lévő kapcsolóval kell aktiválni, és ha bekapcsolta, a gázpedál a szokásos módon gyorsít. A gázpedál felengedésekor az e-Pedal Step 0,2 g-vel fékezi az X-Trailt, ami elegendő a féklámpák kigyulladásához, és a sebességet “kúszó” sebességre csökkenti, nem pedig teljes megálláshoz. Ez biztosítja, hogy az alacsony sebességű parkolási manőverek a lehető legsimábbak legyenek. A sofőrök gyorsan alkalmazkodnak a gázpedál használatához, hogy fenntartsák az egyenletes haladást, így a városi vezetés intuitívabbá válik és kevésbé lesz megerőltető.

Mild Hybrid ICE változat

Bár az X-Trail e-POWER-rel felszerelt változata teszi majd ki a jármű iránti kereslet nagy részét, a kínálatba bekerül a hagyományos meghajtású 1.5 literes változó sűrítési arányú turbófeltöltős változat is. A 120 kW (163 LE) teljesítményű 300 Nm forgatónyomatékkal rendelkező benzinmotoros verzió kizárólag kétkerék meghajtással lesz kapható, mely esetben az X-Tronic fokozatmentes váltómű választható. Nyugodt vezetés esetén és enyhe gyorsításkor a motor az üzemanyag-hatékonyság optimalizálása érdekében magas sűrítési arányra kapcsol, míg olyan esetekben, amikor nagyobb teljesítményre van szükség, a sűrítési arányt alacsony szintre állítja.

A hajtáslánc 12 voltos mild-hybrid technológiával is rendelkezik. A rendszer nyomatékasszisztenst, meghosszabbított üresjárati leállást, valamint gyors újraindítást és gördülési leállást biztosít, ami mind az üzemanyag-fogyasztás, mind a CO2-kibocsátás szempontjából előnyös.

Lassításkor az energia regenerálással nyerhető vissza, és tárolható a lítium-ion akkumulátorban. Ezt a feltöltött energiát azután az autó rendszereinek működtetésére használja, amikor a motor leáll, például piros lámpánál várakozva. Emellett gyorsításkor körülbelül 6 Nm nyomatéknövekedést is eredményez.

e-4ORCE

A Nissan elektromos hajtásláncaihoz tervezett új összkerékhajtási rendszer Európában, a vadonatúj X-Traillel mutatkozik be. Az e-4ORCE a Nissan legfejlettebb összkerék meghajtás technológiájának köszönhetően minden körülmények között megnyugtató tapadást és magabiztos gyorsulást biztosít. Az “e” az e-4ORCE-ban a Nissan 100%-ban elektromotoros hajtásrendszerét jelenti. A “4ORCE” a jármű fizikai erejére és energiájára utal, a “4” pedig az összkerék meghajtást jelenti. Ez a rendszer a későbbiekben, 2022-ben megjelenő Ariya elektromos crossoverjében is megjelenik.

A nagy teljesítményű kettős e-motoros rendszer összteljesítménye 157 kW (213 LE) a hátsó 94 kW-os motornak köszönhetően, amely élénk gyorsulást tesz lehetővé (0-100 km/óra 7 másodperc alatt). A hátsó nyomatékreakciója 10 000-szer gyorsabb, mint a mechanikus összkerékhajtású rendszeré. Emellett az állandó nyomaték-újraelosztás és a közel tökéletes súlyegyensúly hozzájárul a megnyugtató kezelhetőséghez és menetkomforthoz, ami erőteljes, mégis sima, vezetési élményt tesz lehetővé.

Az e-4ORCE az egyes kerekek teljesítményének és fékteljesítményének specifikus kezelésével – azáltal, hogy egyenletes és stabil működést biztosít – növeli a vezető magabiztosságát, mivel szinte bármilyen útfelületen követi a kívánt vezetési irányt, miközben soha nem kell változtatnia a vezetési stíluson vagy a vezetési technikán. Például havas úton történő kanyarodáskor a jármű a rendkívül precíz motornak, nyomatékelosztásnak és fékvezérlésnek köszönhetően magabiztosan követi a vezető által tervezett irányvonalat. Egy olyan járművel, mely biztonságosan kezeli a változatos útfelületeket a vezetés élvezetesebbé válik, és a vezető számos vezetési helyzetben magabiztosabbnak érzi magát.

A mérnökök finomhangolták az e-4ORCE precíziós vezérlési technológiáját és két elektromos motorját, hogy páratlan menetkomfortot biztosítsanak. A jármű dőlése és billenése minimálisra csökkenthető a regeneratív hátsó motoros fékezés hozzáadásával a manapság jellemző elektromos és hibridrendszerek által alkalmazott, első motoros regeneratív fékezéséhez képest.

Az első és hátsó nyomatékelosztás optimalizálása mellett a rendszer mind a négy keréknél független fékvezérlést alkalmaz, hogy maximalizálja az egyes kerekek által okozott kanyarodási erőt. Ezáltal a kanyarodás minimális kormányzási beavatkozás mellett hűen követi a vezető szándékait.

“Az X-Trail az e-POWER és az e-4ORCE modellekkel egyedülálló helyet foglal majd el a szegmensben, mivel ez lesz az egyetlen 7 üléses családi crossover, amely elektromos hajtásláncot használ. Az X-Trail pontosan az a típusú jármű, amelyet a modern, kalandvágyó családok keresnek” – mondta Cliodnha Lyons, a Nissan AMIEO régió terméktervezési alelnöke.