• Egyéb

Bővül a hamis alkatrész- és szoftverimport

Az alvilág évről évre több hamisított – gyakran életveszélyes – alkatrészt, és szintén hamis autódiagnosztikai szoftvert importál. A hamis autóalkatrészek és illegális szoftverek nemcsak a szoftverek jogtulajdonosainak okoznak kárt, hanem komoly közlekedésbiztonsági kockázatot is jelenthetnek. A márkaszervizekbe hordott autóknál azonban nem áll fenn ilyesfajta kockázat.

Az elmúlt évben csaknem 490, hazánkba érkező hamisított autóalkatrész-, illetve diagnosztikai szoftverküldeményt foglaltak le a NAV munkatársai, a legtöbbet a Liszt Ferenc repülőtéren. Az idei szeptember végéig pedig – csupán a repülőtéren – 374 alkalommal akadtak fenn ilyen árukat tartalmazó küldemények az ellenőrzéseken: 75 százalékuk autódiagnosztikai eszköz, autóalkatrész és kiegészítő volt.

Így nőtt egy év alatt a kárérték

Amíg tavalyelőtt 111 millió forintra rúgott eredeti áruértékben a hamis gépjárműipari termékek behozatala, addig az elmúlt évben már 264 millió forintra emelkedett a kárérték. Ez az összeg csak a harmadik országból az Európai Unióba érkező szállítmányokra vonatkozik, azonban számos esetben autószervizekben bukkan hamisítványok nyomára a vámhatóság.

Mivel a hamis szoftvereket néhány tízezer forintért meg lehet rendelni a Távol-Keletről, a NAV, valamint Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesülete (JAF) rendszeresen tart ellenőrzéseket országszerte. Legutóbb a Dunántúlon találtak hamis szoftvereket és diagnosztikai eszközöket, amelyekkel több mint 10 millió forintos kárt okoztak a jogtulajdonosoknak.

A csalók kedvenc márkái

A független autószerelő-műhelyekben és autóalkatrész-kereskedésekben használt járműipari szoftverek, valamint a gépjármű-alkatrészek és kiegészítők eredetiségének vizsgálata alapján az elmúlt évben a jogsértések a BMW, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Toyota, Peugeot, Citroen, Opel, Chevrolet, Mercedes, Mitsubishi, Hyundai, KIA, Mazda, Honda, Nissan és a Renault személyautó-márkák, valamint a MAN, DAF, Renault és a Scania teherautó-márkák jogtulajdonosainak okozták a legnagyobb kárt.