Céges flottamegosztó szolgáltatást indít útjára Európában a Toyota
A közelmúltban meghirdetett hawaii kísérleti projekt után hamarosan Európában, majd a világ többi piacain is útjára indulhat a Toyota autómegosztó rendszere, de nem privát, hanem üzleti ügyfelek részére.
A Toyota idén nyáron indította útjára úttörő autómegosztó szolgáltatását Honoluluban, Hawaii fővárosában. Az Egyesült Államok legélhetőbb településének tartott, mintegy 350 ezer lakosú város 25 pontján összesen hetven Toyota és Lexus gépkocsi áll az ügyfelek szolgálatára, a Prius hibridtől a Lexus RX szabadidőjárművig, a Camry szedántól az RC F szupersport-kupéig.
A szolgáltatást azok számára találták ki, akiknek időről időre szüksége van ugyan autóra, de sem vásárolni, sem hagyományos formában bérelni nem éri meg nekik. Elemzők szerint a jövőben egyre nagyobb jelentőséget nyernek az ilyen ultra rövid távú – néhány napra vagy akár csak néhány órára szóló – autóhasználati konstrukciók, ezért a honolului kísérleti projekt tapasztalataira alapozva a Toyota hamarosan Európa egyes piacain is bevezeti szolgáltatását, egy jelentős eltéréssel.
2019 tavaszán Dániában és Spanyolországban debütál a Yuko névre keresztelt szolgáltatás. Koppenhágában száz, Madridban 65 darab Toyota gépkocsi (várhatóan CH-R crossoverek) áll az ügyfelek rendelkezésére; a későbbiekben ezeket a számokat 250, illetve száz darabra kívánja emelni a cég. Európában azonban egyelőre nem a magánfelhasználókat, hanem vállalati partnereit célozza meg a szolgáltatással a Toyota: így olyan kisvállalatok is megengedhetik maguknak a minőségi céges autó használatát, akik számára egyébként a hagyományos vagy operatív lízing konstrukciókban nem érné meg autót üzemeltetni. Ígyviszont lehetőségük nyílik egyes rendezvényekre vagy más, időben behatárolt kampányeseményekre egységes járműflottával felvonulni.
Az autókat online felületen, a Toyota saját fejlesztésű flottakezelő rendszerén keresztül foglalhatják le az ügyfelek, majd a használat kezdetén okostelefonjukkal nyithatják az autót, és indíthatják a motort. A Toyota adatplatformját használó kommunikációs megoldásokkal és funkciókkal felszerelt autókat munkaidőn kívül, illetve hétvégén a céges partnerek magánhasználatra is igénybe vehetik – ezzel egy csapásra a szolgáltatás piaci fogadtatását is feltérképezheti a Toyota.
Hasonló szolgáltatást egyébként már jelenleg is üzemeltet a Toyota Írországban, illetve Olaszországban, ám azokat külső flottakezelők működtetik; feltételezhető, hogy kedvező tapasztalatok esetén a korábbi projekteket is átállítják az új rendszerre, annál is inkább, mert a Toyota a lehető leghamarabb szeretné Japánt és egyéb ázsiai piacait is meghódítani ezzel a szolgáltatással.