Citroen C5 X

VARÁZSLATOS KOKTÉL ÖTAJTÓSBÓL,
KOMBIBÓL ÉS SUV-BÓL KEVERVE – AHOGYAN A DIZÁJNEREK LÁTJÁK

  • A Citroën igazán innovatív, az ötajtósok, a kombik és az SUV-k jellegzetességeit ötvöző modellel tér vissza a nagy utazóautók világába.
  • A jövőbe mutató koncepció egy folyamatos változásban lévő piacon mutatkozik be, ráadásul egy olyan szegmensben, ahol az ügyfelek egyszerre várnak sokoldalúságot, kifinomultságot és modernséget az autóktól. A C5 X egyszerre több kategória legjobb megoldásait hozza el nekik, minden kompromisszum nélkül.
  • A műfajok ötvözése számos területen egyre gyakoribb, az autóipar világán kívül is.
  • A különböző karosszériaformák szintetizálása mögötti szándékok olyan új tendenciákra vezethetők vissza, amelyeket a divat és a szabadidős tevékenységek világában is megfigyelhetünk.
  • A koncepció gyümölcse egy merész, nagyon karakteres, de harmonikus modell, amely kedvet csinál a nagy utazásokhoz, és minden pillanatban azonnal felismerhető. Azaz a Citroën filozófiájának tökéletes kifejezője.

«A C5 X-szel a Citroën megújítja a „touring” kategóriát, azaz az elegáns, kifinomult és tökéletesen nyugodt, derűs utazást kínáló modellek családját.” – nyilatkozta Vincent Cobée.

A C5 X révén a Citroën egy igazán merész modellel tér vissza a nagy utazóautók világába, megújítva így a kifejezetten konzervatívnak nevezhető felső kategóriát. A projekt komoly kihívást jelentett a Citroën formatervezőinek, de az eredmény egyértelmű siker: az „új generációs” ötajtós egyszerre nagyon karakteres és harmonikus, ráadásul több szegmens egyfajta szintézisét adja, így igyekszik megfelelni az ügyfelek folyamatosan változó elvárásainak.

A felső kategória különböző karosszériaváltozataira jellemző stíluselemek arányos ötvözésével a C5 X megújítja a szegmenst, és a Citroën legendás luxusmodelljeinek vonásai is visszaköszönnek benne. A feszes, határozott vonalak izmos, íves formákkal váltakoznak, a végeredmény pedig egy áramvonalas, dinamikus és elegáns karosszéria, amely ötvözni képes három különböző univerzum legjobb tulajdonságait: az ötajtósok eleganciáját és presztízsét, a kombik dinamizmusát és sokoldalúságát, valamint az SUV-ok modernségét és robusztusságát.

C5 X: VÁLASZ AZ ÖSSZETETT ÜGYFÉLIGÉNYEKRE

A sokoldalúan használható, a megszokott kereteken túlmutató, nevezzük így: hibrid terek iránti igény napjainkban egyértelműen megfigyelhető, ezt más területeken végzett kutatásaink is igazolják. Említhetjük például azokat a nagyvárosi közösségi tereket, amelyek egyaránt képesek otthont adni ünnepi rendezvényeknek, társasági eseményeknek, kisgyerekes családi programoknak és a fiatalok baráti összejöveteleinek is” – magyarázza Cécile Batho, a Brain Value kutatóintézet társigazgatója.

A Citroën úgy alkalmazkodik a folyamatosan változó társadalmi és fogyasztói igényekhez, hogy sokoldalú termékeket fejleszt számukra, amelyek használatával nem kell lemondaniuk számukra fontos dolgokról. A korszellemet maximálisan tükröző, újító termékekről van szó, amelyek egyértelműen meghatározzák a mai autós piacot. A C5 X-szel a Citroën tökéletes választ ad a hagyományos ötajtósoknál, kombiknál és SUV-knál modernebb és funkcionálisabb utazóautót kereső, magas igényszintű ügyfelek kérdéseire.

A C5 X VÁLASZT AD AZ ÁTALAKULÁSBAN LÉVŐ PIAC KIHÍVÁSAIRA

Az elmúlt években azt láttuk, hogy a kiváló minőségű utazóautó már nem egyedül az „ötajtóst” jelenti. Az SUV-k és a kombik egyaránt hódítanak el olyan ügyfeleket, akik egyrészt praktikusabb, másrészt karakteresebb autókat keresnek. 2020-ban Európában az SUV modellek jelentették a felső középkategória eladásainak 29,3%-át, míg a kombik 27,5%-ot, az ötajtósok pedig 21,6%-ot tettek ki*.

Kínában a 2020-as év legnagyobb sikere egyértelműen az SUV volt: a felső középkategória fele ilyen modellekből állt, őket követték az ötajtósok 18%-kal, majd az egyterűek 10%-kal. A kombik Kínában abszolút marginálisnak számítanak: mindössze a szegmens 0,1%-a tartozik ebbe a karosszériaváltozatba*.

* Forrás: Statnet Stellantis, 29 európai ország adatai alapján.

A felső középkategóriába sorolt különböző modellváltozatok egymáshoz viszonyított aránya évek óta folyamatos változásban van. Változnak ugyanis az ügyfelek elvárásai: részben érzelmi, részben pedig funkcionális alapon döntenek. A nagy utazóautókat választó ügyfelek régebben elsősorban észrevetetni akarták magukat az úton, és ehhez modern, számos fedélzeti technológiai megoldással rendelkező modellt választottak. Ma ezzel szemben azt is igénylik, hogy az autó praktikus, tágas, nagy rakterű, sokoldalú és robusztus legyen – a modernség új formáit keresik, új alternatívákra nyitottan.

A C5 X fejlesztése során a Citroën arra törekedett, hogy ezekre az új elvárásokra adjon választ. Frédéric Angibaud, aki a C5 X külsejét tervezte, olyan autót álmodott meg, amely „a sokoldalúság, a biztonság és az esztétikusság ötvözetét adja, miközben ügyel a környezetvédelmi és gazdaságossági szempontokra is”. A tervezőmunka gyümölcseként a C5 X innovatív, merész modell lett, amely egyszerre nyújtja az ötajtósok eleganciáját, a kombik praktikusságát és az SUV-k modernségét.

A Citroën válasza tehát tökéletesen megfelel a megváltozott életet élő ügyfelek igényeinek. Cécile Batho az élet számos más területén is megfigyeli ezt a változó tendenciát: „Már nem elégszünk meg egyetlen szereppel. Változatos korban élünk, az életmódunk sokoldalúvá vált, a munkamódszereink hasonlóképpen. Az autóiparon kívül más területeken is azt látjuk, hogy egy-egy termék többféle szerepet is játszik az életünkben. Kiváló példa erre a divat világa: a nagy luxusmárkák utcai modelleket is terveznek, vagy éppen a hagyományos férfi-női sztereotípiákat feszegetik. Az igények, elvárások színes kavalkádjának vagyunk szemtanúi.”

A C5 X legerősebb ütőkártyája pontosan ez: egyfajta keresztezése, olvasztótégelye a különböző világok által meghatározott, gyorsan változó fogyasztói igényeknek. Egy folyamatos átalakulásban lévő világban a Citroën a bevált karosszériaváltozatok legjobb megoldásainak varázslatos ötvözetét kínálja.

INNOVATÍV, ÁRAMVONALAS, NYÚLÁNK: MERÉSZ KOMBINÁCIÓ

A Citroën nem is térhetett volna vissza a nagy utazóautók szegmensébe valamilyen konvencionális megoldással. A C5 X radikálisan újító, sokarcú modell.

AZ ELEGÁNS, TEKINTÉLYT PARANCSOLÓ ÖTAJTÓSOK ÁRAMVONALASSÁGA CITROËN MÓDRA

Frédéric Angibaud, a C5 X tervezője így nyilatkozik: „Az elnyújtott vonalú utastér, a hátsó légterelők és a karosszéria oldalsó része a hosszú oldalablakokkal – ezeket a stíluselemeket az ötajtósok világa ihlette.”

A C5 X sziluettje határozott, aerodinamikája optimális, elősegíti az alacsonyabb fogyasztást. A profil nyúlánk, az űrhajózás formavilágát idézi, arányai különlegesek. Az áramvonalas külsőt csak erősítik a feszes, izmosnak tűnő elemek. A hosszú motortérfedél, a magasan elhelyezett övvonal és a hátsó kerék feletti íves lezárás a legendás Citroënek formanyelvét viszik tovább, és egyszerre teszik kifinomulttá, dinamikussá és masszívvá az autót.

A kerékjárati ívek felett kialakított, eredeti megjelenésű síkok tovább erősítik az autó karakterét azzal, hogy kiemelik a nagy átmérőjű kerekeket, de szerepük van az optimális légáramlás biztosításában is az autó oldala mentén. A 720 mm átmérőjű kerekekre 19 collos Tall & Narrow abroncsok kerültek. A 19 collos Aero X elnevezésű könnyűfém felniken ragyogó fekete aerodinamikai betéteket találunk, amelyek a turbinaeffektust kihasználva elvezetik a levegőt, így csökkentik a légellenállást, ennek köszönhetően pedig a fogyasztást is.

A hosszú tetővonal különlegesen kidolgozott, szinte lebegő légterelőben végződik. Az oldalablakok felett húzódó krómozott díszcsík egészen a C-oszlop ablakáig nyúlik, ez pedig még karakteresebbé, optikailag még hosszabbá teszi a képet. A szélvédők és az oldalablakok keretei ragyogó feketék, ez egyrészt tökéletessé teszi az üvegfelületek 360°-os érzetét, másrészt olyan benyomást keltenek, mintha az autó teteje lebegne. A tető – az ügyfél igényei szerint – a még gondosabb kimunkálást sugalló Perla Nera fekete fényezéssel is elérhető.

MODERN, CSÚCSTECHNOLÓGIÁT KÉPVISELŐ ORR-RÉSZ

A C5 X orr-részének hangsúlyos eleme az új Citroën-arculat jellegzetes motívuma, a V alakú fényszóró, amely az összhang kedvéért a hátsó részen is megjelenik. Az autó elején a krómozott és a ragyogó fekete felületek dominálnak, egyértelműen meghatározva a C5 X helyét a kategóriában. A felső márkaembléma optikailag egészen a LED-es nappali fényekig húzódik, így szélesebbnek láttatja a motorteret. Az alsó chevron a LED-fényszórókig nyúlik, szintén a csúcstechnológiát és a kifinomultságot jelezve. A C5 X világító berendezései a legkisebb részletekig menően nagyon precíz kidolgozásúak. A fényszórókban apró szárnyakból formázták meg a márka emblémáját, ez elsősorban ¾-es elölnézetben teszi igazán különlegessé az autó külsejét. A szárnyak a hátsó fényszórókban is megtalálhatók.

A motortérfedél tekintélyes méretű, egyszerre hosszú és széles, meglehetősen alacsonyra épített. Az oldalán elhelyezett mélyedések a Citroën C4-et és a C5 Aircrosst idézik: a karakteres megoldás az autó erejét és masszív felépítését hangsúlyozza ki.

Az alsó légbeömlő nyílások krómozott keretet kaptak, nagyon geometrikus formájukat szintén a márka emblémája ihlette. Fő szerepük az, hogy helyet adnak a vezetést segítő rendszerek fontos elemének, a radarnak.

TEKINTÉLYES, EGYSZERRE ELEGÁNS ÉS ERŐS HÁTSÓ RÉSZ

Az igen tágas csomagtér és a széles, alacsony rakodóküszöb a kombik kialakítását idézi.” – mondja Frédéric Angibaud.

A C5 X hátsó része egyszerre sugall erőt és eleganciát. A magasan elhelyezett spoiler vizuálisan az utastér meghosszabbításaként szolgál, a rendkívül íves hátsó szélvédővel együtt különlegesen tekintélyes és dinamikus jelleget kölcsönöz az autónak. Az alsó rész lekerekített vonalai szintén a legendás Citroën-modelleket idézik. Az olyan apró részletek, mint a rendszámtábla körüli vonalak, az alacsonyan elhelyezett márkaembléma vagy a fényvisszaverők körüli krómdíszítés, az autó szélességét hangsúlyozzák ki, optikailag szinte leültetik az útra a karosszériát.

A LED-es, 3D hátsó fényszórók szélesen húzódnak a karosszéria hátulján, szintén hozzájárulva az úton „ülő” autó érzetéhez. Az első fényszórókhoz hasonlóan itt is megjelenik a V alakú motívum, amely szélesebbé teszi a karosszériát, és elsősorban ¾-es hátulnézetben szembetűnő. A C5 X hátsó részének stilisztikai kialakítása egyben az ügyfelek tágasság és praktikusság iránti igényét is kielégíti. A csomagtér nagyon szélesre nyitható, az alacsony küszöb jelentősen megkönnyíti dolgunkat a mindennapi életben. A hátsó ajtó alján található fekete légterelő nemcsak esztétikus, de hasznos is, hiszen a levegő leszorításával javítja a stabilitást fékezésnél – ezért is kapott helyet már számos Citroën-modellen, a CX-től az XM-en keresztül a C6-ig.

MAGAS FELÉPÍTÉS, AZ SUV-K INSPIRÁLTA STÍLUSELEMEKKEL

Az SUV-któl vettük át az „up on the road” megoldást, azaz a magas felépítést, ami biztonságot, védelmet sugall. Az autó oldalait, íveit úgy dolgoztuk ki, hogy az SUV-kra jellemző robusztusságot érjük el.” – Frédéric Angibaud.

A C5 X karosszériájának alján köröskörül fekete védőelemek találhatók, amelyek szintén az SUV-kra emlékeztetnek, kiemelik az autó robusztusságát és szilárdságát. Más SUV-jellegzetességeket is találunk a C5 X-en, így a magasra épített karosszériát, a méretes, 720 mm-es kerekeket, és az ötajtósoknál jelentősen magasabb üléspozíciót.

MŰSZAKI ADATOK:

Főbb méretek:

Hosszúság: 4 805 mm

Szélesség: 1 865 mm

Magasság: 1 485 mm
Tengelytáv:  2 785 mm

Aerodinamika:  Cx = 0,291 és SCx = 0,673

Csomagtartó-kapacitás: 545 liter