Dupla Toyota-győzelem Németország legnagyobb megbízhatósági felmérésén
A J. D. Power idei jármű-megbízhatósági felmérésén (VDS) egy megismételt kategóriagyőzelem mellett az abszolút első helyet is a Toyota érdemelte ki Németországban.
Az ügyfélelégedettségi, termékminőségi felmérések legnagyobb globális szakértője, az észak-amerikai központú J. D. Power idén negyedik alkalommal végezte el Németországban mértékadó járműmegbízhatóság felmérését (Vehicle Dependability Study, VDS). Közel 15 ezer aktív autóhasználó írta meg részletesen, hogy egy-három évvel ezelőtt, újonnan vásárolt autójukkal1 hány problémájuk akadt az előző 12 hónap során. Nyolc fő kategóriában (karosszéria, vezetési élmény, kezelőfelületek, infotainment, ülések, fűtés és légkondicionálás, utastér, motor és sebességváltó) összesen 177 lehetséges problémára kérdeztek rá a szervezők.
A tanulmány szerint a Toyota típusaival van a legkevesebb probléma: 100 járműre átlagosan 101 meghibásodás jut. Ezzel nemcsak a tömegpiaci márkák között, hanem a teljes piacon az abszolút legmegbízhatóbb márkának bizonyult; a piaci átlag 133 hibapont/100 jármű volt.
A vállalat teljes körű győzelme mellett a Toyota Yaris is elsőséget könyvelhetett el, mint Németország legmegbízhatóbb kisautója, és ezzel megvédte tavalyi kategóriagyőzelmét. Említésre méltó még a Toyota Auris stabil teljesítménye: az alsó-középkategóriás családi modell négy éve folyamatosan dobogós helyen szerepel saját méretosztályában.
A felmérés során sajátos összefüggést mutattak ki az elemzők a megbízhatóság és a márkahűség között. A prémium modellek tulajdonosai ugyanis hajlamosabbak elnézni autójuk hibáit, és a viszonylag rossz megbízhatósági pontszámok (ld. táblázat) ellenére is kitartanak választott márkájuk mellett; a tömegpiaci gyártók ügyfelei ebből a szempontból következetesebben elvárják a minőséget.
A márkahűséget romboló első számú „hibajelenség” a túlzott üzemanyag-fogyasztás: a 177 mért probléma közül a vártnál jóval magasabb fogyasztás kapta a legsúlyosabb (a maximálisan adható 5 pontból 4,0 pontos) elmarasztaló minősítést a teljes felmérésen. Logikus, hiszen ezt a legtöbb esetben nem lehet szakszervizben orvosolni: a jelenséget mindenekelőtt az okozza, hogy számos gyártó a valóságtól elrugaszkodott szabványos mérési normák teljesítését, nem pedig a mindennapi használatban kedvező üzemanyag-fogyasztást kezeli elsődleges célként a fejlesztés során.
A Toyota ebből a szempontból igen kedvező helyen áll. A márka európai eladásaiból immár 46 százalékban részesednek az öntöltő hibrid modellek; a J. D. Power felmérésén kategóriagyőztes Yarisból az első félévben több mint 66 ezer darabot (a teljes forgalom 54 százalékát) adtak el a 99 lóerős, 3,3 literes átlagfogyasztású hibrid hajtáslánccal. A brit Honest John szervezet tényleges üzemanyag-fogyasztást vizsgáló Real MPG felmérésén pedig a Yaris bizonyult a leghitelesebb hibridnek a tömegpiaci személygépkocsik körében: nála csak a prémium Lexus GS450h és a Toyota RAV4 Hybrid szabadidőjármű tényleges fogyasztása állt közelebb a papírformához.
Fotók: Toyota, J. D. Power