Egy feltöltéssel Zwickauból Schaffhausenbe – megvan az első ID.3 rekord

ID.3 at its destination in Schaffhausen/Switzerland

Mielőtt a Volkswagen ID.3 első rekordját ismertetnénk, mondjunk néhány szót a címben szereplő városokról, mert mindkettőnek nagy jelentősége van.

Schaffhausen fogalom, a svájci óragyártás és a finommechanikai csúcsteljesítmény szimbóluma.

Zwickau pedig az NDK, vagyis az egykori Kelet-Németország egyik autóipari fellegvára volt, és ott készültek évtizedeken keresztül a világhírű Trabantok. A kék füstfelhőt maga után húzó 600 kilós kocsi ütközésbiztonsági szempontból alig volt jobb, mint egy bicikli, viszont kétütemű, 26 lovas motorja még 70 kilométeres átlagnál is beszippantott 8 liter keveréket.

Felül műanyagból volt a Trabant, ott nem rozsdásodott, az alja viszont valami rozsdavonzó anyagból készült. Ott, az egykori Trabant-gyárban készülnek a 21. század számára tervezett ID.3 elektromos autók, amelyek közül egyet a svájci Schaffhausenbe vitt el egy „hypermiler”, vagyis olyan mániákus, aki a szériakocsikkal igyekszik minél kisebb fogyasztással minél többet ­kilométert, vagy angol mérföldet megtenni.

Az 531 kilométeres utazás

Az ID.3 hatótávja a hivatalos, WLTP-szabvány szerint legfeljebb 420 kilométer, ám a svájci születésű Felix Egolf ezt a negyedével megnyújtotta, pedig az általa vezetett jármű egy, a többitől semmiben sem különböző, sorozatgyártású ID.3 1st Pro Performance volt, 58 kWh akkumulátorral és 204 lóerős teljesítménnyel.

Felix Egolf kiemelte a kocsi alacsony ellenállási együtthatóját és a nagy hatékonyságú hajtásláncát, amelyek hozzásegítették, hogy egy feltöltéssel megtegye az 531 kilométeres utat. Mindezekre annál inkább nagy szükség volt, mert a rekordkísérletet megörökítő operatőr, a műszaki felszerelések és a sofőr együttes súlya elérte a 250 kilogrammot. Másrészt a navigációs berendezés, a nappali menetjelző lámpák, a rádió és a szellőzés folyamatosan terhelte az akkumulátort. Ennek ellenére az energiafogyasztás csupán 10,9 kWh/100 kilométer volt, noha az ID.3 fogyasztása a gyári adatok szerint 15,4-14,5 kWh 100 kilométerenként.

Felix Egolf azonban ravaszul gyakran levette a lábát a gázról, hagyta kigurulni az autót, különösen akkor, amikor az autópályákon a kamionok szélárnyékában „húzatta” magát. A gyár közleménye arra nem tér ki, milyen és mekkora nyomású gumiabroncs feszült a kerekeken, arra azonban igen, hogy a kilenc órás út során óránként 56 kilométer volt az átlagsebesség.

A szászországi Zwickau elektromos autógyár kialakítása 1,2 milliárd euróba kerül, a még folyamatban lévő munkálatok pedig idén befejeződnek, így akár 300 ezer elektromos autó is elhagyhatja a szerelőszalagokat jövőre.