Egy százalék alatti a negyedéves kgfb díjnövekedés

Percent sign. Percentage, discount, sale, promotion concept. 3d vector icon illustration.

  

  Tovább mérséklődött, s immár nyolc százalék a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítói kárráfordítások éves növekedési üteme a harmadik negyedévben az előző negyedévekben mért tíz, illetve tizenkét százalék után. A fékeződés a díjakra is hat, amelyek negyedéves növekedési üteme már egy százalék alatti. A személyautók átlagos állománydíja szeptember végén így 52,5 ezer forintot tett ki – olvasható a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves Kgfb-indexében.

    Ez a trend korai indikátora lehet az átlagdíjak későbbi alakulásának, ami éves összevetésben országos szinten még továbbra is 12 százalékos bővülést mutat. A várható kedvező fordulatot jelzi ugyanakkor, hogy az elmúlt negyedévben mindössze 0,8 százalékkal nőtt a normál használatú egyedi személyautók kgfb-jének átlagos állománydíja, miközben az előző negyedévekben a bővülés itt még 2,5, illetve 7,5 százalék volt. A harmadik negyedév végén így a kocsik átlagos állománydíja 52,5 ezer forintra rúgott, amely mintegy ötszáz forinttal haladja meg az előző negyedévi értéket.


    Az MNB kiemelte: bő 26 ezer forint volt lakóhely szerint a különbség az autósok átlagdíjában szeptember végén. Az éves átlagdíj a fővárosiak esetében 15 százalékkal, a nem budapesti szerződéseknél pedig 12 százalékkal emelkedett, előbbiekénél immár fékeződött a bővülés az utolsó negyedévben.


    A korábbi negyedévekben a díjaknál jobban növekedő kárráfordítás eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált KGFB-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) 130 százalékon állt szeptemberben, és a járvány előtti szinten van.


    Az egyéb járműkategóriák esetében az egyedi szerződéses taxiknál, nagy buszoknál és teherautóknál látszik kétszámjegyű díjnövekedés. A flottás kgfb-szerződéseknél szintén a nagy befogadóképességű buszok, motorkerékpárok, illetve a segédmotorok üzembentartóinak kell kétszámjegyű bővüléssel számolniuk. A flottás nehéz pótkocsik esetében ugyanakkor enyhe díjcsökkenés regisztrálható.


    A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb díjak és károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, biztosító adatszolgáltatáson alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével.

4+1 gyakori tévhit a kgfb-ről