Egyszerűen kipihenten érkezik kempingező nyaralóhelyére
A lakóautók tulajdonosai láthatóan várták a BILSTEIN B6-os lakóautó lengéscsillapítóit. Az élénk vásárlói igények és a szaksajtó pozitív visszajelzései ezt sugallják. Matthias Becker, a BILSTEIN termékfejlesztője, mint egy Citroën Jumperre épülő lakóautó tulajdonosa, pontosan tudja, miért: „Az első naptól kezdve nehéznek találtam a szokásos kezelést. Ez eléggé nem kielégítő, különösen, ha tudod, hogyan kell jobban csinálni.” Az alapvető probléma szinte minden lakóautónál: Egyszerű furgonfelfüggesztéseken alapulnak, és „öröklik” a felfüggesztés beállítását – minden, de nem ideális kempingezési alkalmazásokhoz a különböző terhelési profil miatt. Míg a normál kisteherautó hol tele, hol üresen van, addig a lakókocsik szinte mindig 75 százalékra vannak megterhelve a fix beépítés miatt. A csomagokkal, kerékpárokkal stb. együtt a terhelés gyorsan elérheti a 100 százalékot. Pontosan itt jönnek be az új B6 Camper nagy teljesítményű lengéscsillapítók. Speciális beállításuk nagyobb biztonságot eredményez oldalszélben, jobb tapadást kanyarokban, és intenzívebbé teszi a vezetési élményt. Emellett javul a tapadás, precízebbé válik a kezelhetőség, nő a menetkényelem, és az erősebb csillapítás csökkenti a menetzajt az optimalizált gördülési viselkedésnek köszönhetően.
„Az ügyfelek megkereséseiből és a lakóautó-szegmens folyamatosan növekvő regisztrációs adataiból tudjuk, hogy nagy a kereslet a lakóautók lengéscsillapítóira” – teszi hozzá Becker. Mivel Európában az összes lakóautó jó fele a Fiat Ducato-n alapul, a BILSTEIN kezdetben erre a platformra koncentrált (a 2006-os modellektől kezdve), valamint a műszakilag szorosan kapcsolódó Citroën Jumper és Peugeot Boxer furgon modellekre. A fejlesztés során mind a kisteherautók átalakításait, mind a félig integrált furgonokat figyelembe vették, míg más modellek, mint például a Mercedes Sprinter és a Ford Transit szintén a BILSTEIN közúti tesztjei középpontjában állnak.
„A kezdetektől fogva a jó ár-teljesítmény arányra összpontosítottunk, hogy kisebb költségvetésű vagy régebbi járművek esetén is megérje felfüggeszteni a felfüggesztési megoldásunkat. Ezért egy tiszta lengéscsillapító-megoldást választottunk – ez az alapvető kompetenciánk” – mondta Matthias Becker. Ez azt jelenti, hogy a B6 Camper frissítés nem csak olcsóbb, mint egy komplett felfüggesztés, de a telepítési költségek is alacsonyak maradnak. A B6 Camper és a még erősebb B6 Camper Advanced esetében nem szükséges regisztrálni a jármű okmányaiban.
„Különösen igényes ügyfelek számára szerettünk volna megvalósítani egy különböző karakterisztikával rendelkező opciót. Csak így lehet igazán elsajátítani a kényelem és a vezetési biztonság közötti egyensúlyt” – tudja Becker. A tisztán mechanikus DampMatic® pontosan a megfelelő technológia volt a BILSTEIN polcon. „Az eredmény azonnal meggyőzött a közúti teszten” – mondja lelkesen Becker: „A zseniális rendszer lágy karakterisztikát tesz lehetővé alacsony lengéscsillapítódugattyú-sebességeknél, és feszes karakterisztikát nagy sebességnél. A beállítással kapcsolatos kompromisszumok tehát a múlté: kényelmesen cirkálhatok a B6 Camper Advanceddel, és a következő pillanatban elkerülhetem a hirtelen felbukkanó akadályt, miközben megtartom az iránystabilitást. A lengéscsillapító az autópályán fellépő oldalszélre is tökéletesen reagál.” A BILSTEIN B6 Camper és B6 Advanced nagyteljesítményű lengéscsillapítók jelentős javulást hoznak a kézműves járművek kezelhetőségében is, amelyek mindig erősen terheltek a felszereléseik miatt.
A mögöttük álló technológia: A BILSTEIN B6 Camper Advanced nagy teljesítményű lengéscsillapító amplitúdó-szelektív csillapítással működik. A lengéscsillapító automatikusan kiválasztja a két karakterisztikus ív egyikét, az úttesten áthaladó rezgések függvényében. Egy bypass az erősségtől függően nyílik vagy zár – a lengéscsillapító olajellenállása megváltozik, és így beállítja a csillapítást.
„Tesztpilótáink több ezer órát töltenek a Nürburgringen és a saját tesztközpontunkban, a papenburgi tesztpályán, és ellenőrzik, hogyan viselkednek a felfüggesztés alkatrészei a legkülönfélébb vezetési helyzetekben. Még a legkülönfélébb járműkonfigurációkat is figyelembe veszik, mint például a Ducato család könnyű és nehéz felfüggesztése” – magyarázza Matthias Becker. A rugók eltérő kialakítása és a rendelkezésre álló beépítési hely miatt vegyes konstellációkat is tesztelnek, ahol az Advanced csak az első tengelyen, a normál B6 Camper pedig hátul kerül alkalmazásra – mondja a BILSTEIN szakértője. „A kisteherautók átalakítása mellett természetesen a félig integrált járművek is számításba kerülnek”
De a BILSTEIN fejlesztői a teljesen integrált járművek megoldásaira is összpontosítanak. A külső gyártók speciális keretei gyakran bonyolultabbá teszik a telepítést. A lakóautók, például a VW T6.1 egy másik lehetséges alkalmazás, amelyen a BILSTEIN dolgozik. „Néhány járműhöz a normál BILSTEIN B6 már elérhető frissítési megoldásként. Bár nem kempingezőkre lett optimalizálva, mégis javítja a kezelhetőséget” – hangsúlyozza Becker.