Elektrifikálja modellválasztékát a Credobus

Év végén megkezdődik a Credobus első, elektromos meghajtású autóbuszának gyártása, ezzel mérföldkőhöz érkezik a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport 1,1 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projektje.

A Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. és a Kravtex Kft. konzorciuma 2021-ben mintegy 1,1 milliárd forint összértékű, elektromos buszfejlesztési projektet indított. A Credobus-ok gyártója a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal ún. „Piaci KFI” felhívása keretében 400 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el, az önerő mértéke megközelíti a 700 millió forintot.


A projektben magas hozzáadott értékű, valós vevői előnyöket biztosító magyar termékek jönnek létre.
A projekt a piacvezető hazai buszgyártó termékválasztékának elektrifikálásán túl olyan célokat szolgál, mint a közforgalmú közlekedés „zöld fordulatának” megvalósítása, Magyarország klímacéljainak elérése, és a hazai tulajdonú ipar erősítése.


Tömegcsökkentéssel racionalizálni az e-mobilitást
A szóló és csuklós, akkumulátoros Credobus Econell Next modellekkel világviszonylatban is az első ultrakönnyű (19,5” kerékrendszerű) e-busz család jön létre. Az alacsony járműtömegnek köszönhetően az elektromos Credobus-ok egységnyi hatótávhoz számottevően kevesebb energiát fognak felhasználni – csökkentve a beépített akkumulátorkapacitást és az erőművi emissziót.


Az ultramodern hajtásrendszer teljesen új utazási- és vezetési élményt biztosít. Az e-autóbuszok városi környezetben sokkal dinamikusabbak, miközben szinte teljesen hangtalanok és rezgésmentesek. Nem beszélve a lokálisan zéróemissziós működésről és a mérsékelt fékporképződésről.


A modellcsalád a 2021-től bemutatkozó Econell Next típusok formavilágával és világszínvonalú szolgáltatáskínálatával kerül piacra. Ilyen az ultragyors töltési lehetőség, a vezetői asszisztensrendszerek (ADAS), a virtuális műszerfal, az elektronikus rögzítőfék, illetve az eső- és fényérzékelő. Az utasok kényelmét és biztonságát USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitorok Full LED világítás és antivirális klíma szolgálja, amely csökkenti a vírusokkal való megfertőződés kockázatát.


A termék, amire a magyar gazdaságnak szüksége van
A vadonatúj elektromos Credobus-ok hozzájárulnak, hogy Magyarország az elektrifikációs forradalomban is megőrizze járműipari munkahelyeit. A cégcsoport saját maga fejleszti és gyártja az önhordó vázszerkezeteket és fém alkatrészeket, és további közel 100 magyar vállalkozás készít különböző beépülő komponenseket. Ezen kívül a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is – beleértve például a hajtásvezérlést és a telemetriát – Magyarországon zajlanak.

A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű komponenseket használ fel az autóbuszok nagyfeszültségű rendszereihez, biztosítva a dízelüzemű járműveknél megszokott megbízhatóságot. Magyar elektromos buszok az egész régiónak 2020 és 2022 között az Európai Unióban megduplázódott az elektromos járművek aránya az újonnan regisztrált városi buszok között. A jelenlegi 30 %-os részesedés az évtized végére 100 %-ra növekedhet, amely nagyon jelentős piaci potenciált jelent. Az elektromos Credobus Econell Next autóbuszok ultrakönnyű konstrukciójukkal és kiváló ár-érték arányukkal nemcsak Magyarországon, hanem a kelet-közép európai régióban is sikerre számíthatnak.

Magyarországon jelenleg több mint 50 milliárd forintra lehet pályázni a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban elektromos meghajtású autóbuszok beszerzésére. A pályázatok korábbi fordulójában döntően külföldi gyártmányú autóbuszok beszerzése valósult meg. A Credobus új modelljei ezt a trendet változtathatják meg, újabb szegmensben csökkentve az ország import-kitettségét.


A Credobus Econell 12 Next szóló elektromos autóbusz prototípusa várhatóan 2023 II. félévében, a csuklós Credobus Econell 18 Next busz pedig 2024 első felében fog elkészülni. A Kravtex-Kühne Csoport már vizsgálja a lehetőségét, hogy hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal bővítse előkészületben lévő e­busz választékát.


A projekt az NKFI Alap támogatásával valósul meg.