Elektromosra cseréli gázhajtású buszait Kaposvár

    Idén megkezdődik és a tervek szerint 2027-ben befejeződik a kaposvári közösségi közlekedésben szolgálatot teljesítő, sűrített földgázzal és biogázzal üzemelő autóbuszok elektromos meghajtású járművekre történő cseréje – jelentette be Szita Károly (Fidesz-KDNP) polgármester csütörtökön.

    A városvezető a somogyi vármegyeszékhelyen – az első körben 15 jármű megvásárlását biztosító támogatási szerződés aláírása előtt – felidézte: a város nyolc évvel ezelőtt helyezte üzembe a helyi közösségi közlekedésben a sűrített földgázzal, biogázzal üzemelő, 40 tagot számláló autóbuszflottáját, amelyet két elektromos busszal egészítettek ki a közelmúltban.


    A zéró emissziós buszok forgalomba állításával, a teljes flotta 2027-ben befejeződő cseréje illeszkedik abba az összetett programba, amellyel 2030-ig Kaposvár “Magyarország egyik, ha nem a legegészségesebb” városa kíván lenni – mondta.


    Felidézte: ennek érdekében már korábban bővítették az egészséges életmódhoz való hozzájutás lehetőségét, futó-, sétaköröket építettek, kerékpárutakat hoztak létre, elindult a kaposvári közbringaprogram, ingyenes szűrővizsgálatokat indítottak a városban, s üzembe helyezték az első két elektromos buszt.


    A közösségi közlekedés megújítása során az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) keretében az EU és a magyar kormány nettó 6,7 milliárd forintos támogatásának köszönhetően idén év végéig 10 csuklós, 3 szóló és 2 kisebb, midi elektromos buszt szereznek be – fejtette ki.


    Szita Károly utalt arra, hogy a flotta teljes cseréjével spórolhat a város, hiszen a tervek szerint a járművek töltéséhez is nagyrészt napelemekből nyert energiát használnak majd fel, így biztosítva a kedvező utazási költségeket.


    Ha olcsóbb a buszok fenntartása, akkor olcsóbb a bérlet, a jegy, csökken a veszteség, tágítani lehet a kedvezményes utazók körét is – hívta fel a figyelmet, kitérve arra, hogy Kaposváron jelenleg is ingyen utaznak a nyugdíjasok, és a 6 és alattiak, míg a 6-14 éves korúak havi egy vonaljegy áráért buszozhatnak.


    Közölte azt is, hogy egy “minden igényt kielégítő dinamikus menetrendet” vezetnek be, bővítik a járatok számát, s a jövőben olyan helyekre jutnak el helyi járatok a kisebb buszokkal, ahol eddig nem tudták biztosítani a közösségi közlekedés.


    Kitért rá: a mostani bejelentés okos buszmegállók létrehozását is támogatja, így a várakozók tudni fogják, mennyit kell még várni, hol jár a buszuk, de akár telefonjukat is tölthetik majd a megállókban.


    Nagy Balázs, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium közlekedési, környezeti és energiahatékonysági fejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkára közölte: a fejlesztés a 2021/2027-es támogatási időszak uniós és kormányzati forrásából valósul meg. Az IKOP Plusz keretében több mint 4 milliárd eurós – 85 százalékban uniós, 15 százalékban kormányzati – forrás érkezik Magyarországra – nagyrészt a négy leghátrányosabb helyzetű régióba – közlekedésfejlesztésre.


    A támogatás a tiszta üzemű városi, elővárosi közlekedés megteremtését, a vasúti és regionális intermodális közlekedési fejlesztést, a biztonságos közúti közlekedés elősegítését szolgálja – közölte.