Életének 76. évében elhunyt Cserkuti József, autóversenyző, autókonstruktőr
Cserkuti József 1947. december 7-én született Budapesten.
Az Eötvös József Gimnáziumban érettségizett, majd bátyja, Cserkuti László, motorversenyző műhelyében kezdett el autószerelőként dolgozni. Így született az “Öcsi” becenév, ami egész pályafutása során végigkísérte.
Fiatalon ismerkedett meg az autóversenyzéssel, kezdetben a rallye, majd a későbbi karrierje jelentős részét kitevő gyorsasági szakág felé fordult. Már a családi műhelyben versenyautóvá épített NSU-val is eredményes volt, de az igazi sikereit a hozzá emblematikusan köthető, saját maga által konstruált BMW versenyautókkal érte el.
A számtalan magyar bajnoki cím mellett a nemzetközi mezőnyben is kiemelkedő eredményei voltak. A hegyi Európa-bajnoki futamgyőzelmeken túl 1982-ben bronz-, 1983-ban pedig ezüstérmes lett az Európa- bajnokságon. Az 1987-es túraautó-világbajnokság monzai futamán ezüstérmet szerzett.
Az aktív versenyzéstől visszavonulva csapatot alapított, versenyautókat épített, vezetéstechnikai tanácsokat adott. Nevéhez köthető a hosszú évekig sikerrel futó Astra kupa sorozat versenyautóinak kifejlesztése.
A kilencvenes évek végétől figyelme az 1:5 méretarányú modellautók felé fordult. Az általa konstruált RS5 névre hallgató modellekkel Ausztráliától Németországig nemzeti bajnokságokat nyertek a versenyzők, 2007-ben az Európa-bajnoki, 2017-ben pedig a világbajnoki trófeát is sikerült elhódítani.
2007-ben – 60. születésnapja alkalmából – miniszteri elismerésben részesült.
FACEBOK
Elhunyt Cserkuti József magyar bajnok autóversenyző
Életének 76. évében elhunyt Cserkuti József 27-szeres magyar bajnok autóversenyző.
„Pótolhatatlan veszteség érte a magyar autósportot. Káprázatosan tehetséges hegyi menő, kiváló túraautó-versenyző, később nagyszerű csapatfőnök” – írta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség közösségi oldalán Szujó Zoltán elnök.
Hozzátette, Cserkutinak aktív szerepe volt az Astra Kupa létrehozásában, amelyben rengetegen ismerkedhettek meg az autóversenyzéssel és indíthatták el pályafutásukat.
A Hungaroring oldala szerint évtizedekig nem múlhatott el gyorsasági autóverseny Cserkuti nélkül. Szinte csodaszámba ment, hogy bár évente legalább húsz versenyen állt rajthoz, mégsem volt személyi sérüléssel járó balesete. A sisakot önszántából, egyik napról a másikra akasztotta szögre, majd autómodellekkel kezdett versenyezni.
MTI