Emissziómentes hűtőkocsikat tesztel a DACHSER
Erlensee-ben, Hamburgban és Langenauban tesztelik a DACHSER hálózatában az első négy elektromos hűtőkocsit. A Krone gyártótól származó eTrailerek révén a mindennapos használatról kíván fontos tapasztalatokat gyűjteni a vállalat a még mindig kezdeti szakaszban járó technológiával kapcsolatban.
Különböző alkatrészeket építettek be a pótkocsiba annak érdekében, hogy hosszabb ideig megbízhatóan hűthető legyen elektromosan: egy modern, nagy hatékonyságú hűtőegységet, egy viszonylag könnyű, 23 kWh kapacitású akkumulátort és egy generátortengelyt. Összességében az így felszerelt eTrailer könnyebb, mint egy dízelüzemű hűtéssel ellátott modell. Az akkumulátor három-négy óra alatt töltődik fel közvetlenül a rakodókapuknál, ahol az előhűtés is megtörténik. Külön töltési infrastruktúrát az eTrailer nem igényel.
Az akkumulátoron kívül a generátor tengelye biztosítja a hűtéshez szükséges energiát. Ennek működése a kerékpár dinamójához hasonló, és lehetővé teszi a jármű működése közben keletkező mozgási energia hasznosítását is. Ha a teherautó 20 km/h-nál nagyobb sebességgel halad, a generátortengely elegendő energiát szolgáltat a hűtőrendszer teljesen önálló, akkumulátor nélküli működtetéséhez és az akkumulátor töltéséhez is.
Az akkumulátoros-elektromos hűtőkocsik használata nemcsak az élelmiszer-szállítás szén-dioxid-kibocsátását csökkenti, hanem működésük lényegesen kevesebb zajjal is jár, mint a dízelüzemű hűtőberendezéseké.
A kísérleti fázis a DACHSER Climate Protection éghajlatvédelmi stratégiájának része. A vállalat ennek részeként támogatja és előmozdítja a zéró kibocsátású járművek fejlesztését és használatát a logisztikában.
Mindig stabil hűtőláncok
„A DACHSER-hálózat első négy eTrailerével most lehetőségünk van arra, hogy a technológia csínját-bínját a mindennapi működésben is kipróbáljuk” – mondja Tobias Ritter, a DACHSER Food Logistics termelési és hálózati folyamatokért felelős osztályvezetője. „Az élelmiszerek szállítása során a hűtési lánc soha nem szakadhat meg. Ehhez megbízhatóan működő rendszerre, stabil hűtési tartományokra van szükség, és a berendezésnek tolerálnia kell azt is, ha a jármű hosszabb ideig állni kényszerül, például kiskereskedelmi raktárakba történő szállításkor vagy forgalmi dugókban.” Teljesen feltöltött akkumulátorral a pótkocsi körülbelül öt-hat órán keresztül hűthető további külső áramforrás vagy generátortengely nélkül is.
A három telephelyen az eTrailerek használatát jelenleg különböző forgatókönyvekkel tesztelik, kezdve a rövidebb, helyi járatok próbájával, egészen a nagyobb távolságú szállítási feladatok megoldásáig, például Langenau és Hamburg között.
„Régi partnereinkkel, a Krone (járműgyártó), a Krone-Fleet (pótkocsi-kölcsönző) és a Carrier Transicold (hűtőberendezés) céggel együtt tudatosan kezdtünk bele az új technológiák valós üzemben történő tesztelésébe. A vontatóegységek tekintetében ez már évek óta sikeresen zajlik” – teszi hozzá Christian Schütz, a Technics/Technical Purchase osztály vezetője. „A jövőben még több ilyen egységet szeretnénk használni klímavédelmi céljaink elérése érdekében. Az üzemeltetési kérdések mellett a gazdasági tényezők is különleges szerepet játszanak e pótkocsik beszerzésében és karbantartásában, a próbaüzem során ezért az ezekkel kapcsolatos részleteket is kielemezzük.”
Német Logisztikai Díjat kapott a digitális sikerért a Dachser és a Fraunhofer IML