• Egyéb

Emissziómentes örömautóként térhet vissza a Toyota MR2

A Toyota készen áll arra, hogy megfontolja legendás kompakt sportkupéjának feltámasztását. Az MR2 kiváló belépőt jelenthetne a márka számára az elektromos autók piacára.

Tojoda Akio, a Toyota elnöke köztudomásúlag imádja a sportautókat. Eltökéltségének köszönhetően hamarosan újra megjelenik a márka palettáján a Supra polgári változata, a Toyota egykori legendája, és miután a Celica pótlásáról már 2012-ben gondoskodtak a GT86 bevezetésével, már csak a legkisebb fivér hiányzik a Supra-Celica-MR2 trióból.

Az 1984 és 2007 között gyártott, három generációt megélt Toyota MR2 megfizethető középmotoros, hátsókerék-hajtású modell volt – ezzel a kombinációval azóta sem találkozhatunk a piacon. Utódlását elvi szinten már felvetette egyszer a Toyota: a 2015-ös S-FR tanulmányautó minden szempontból megfelelt volna a feltételeknek, kivéve a középmotort. Erre is létezne azonban megoldás: az elektromos meghajtás. Az ülések mögött elhelyezett erőforrás a padló alá rendezett akkumulátorcsomaggal együtt páratlanul mély tömegközéppontot és kedvező súlyeloszlást eredményezne, a villanymotor combos kezdeti forgatónyomatéka különösen élvezetessé tehetné a kigyorsításokat a rövid tengelytávjával eleve kanyargós, szűk országutakra ideális autóval.

Egy apró,könnyű sportautó (az S-FR tanulmány hossza nem érte el a négymétert, tömege az egy tonnát), amely egyébként sem ideális ahosszú távú túrázásra, tökéletes belépőt jelenthetne aToyota számára az akkumulátoros villanyautók világába – írtameg az Autocar magazin. Városi vagy város környékihasználatban nem jelentene praktikus problémát az akkumulátorokkorlátozott hatótávolsága. Kifejezetten előnyös volna viszont abelvárosokban az emissziómentes haladás lehetősége, különösenmost, amikor egyre több európai nagyváros vonja meg a bizalmatnemcsak a dízelmotoroktól, de általában a belső égésűmotortechnológiától.

Mindez csupán alaptalan álmodozás volna? Nem feltétlenül. A Toyota október elején alapította meg az emissziómentes járművek kutatására és fejlesztésére szolgáló részlegét, a Toyota ZEV Factoryt, ahol kétszáz mérnök dolgozik az akkumulátoros (BEV) és hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) technológiákon. A Toyota, amely hosszú időn át elzárkózott az akkumulátoros elektromos hajtástól, gőzerőkkel fejleszti újgenerációs szilárdtest-akkumulátorát, amely forradalmasíthatja a piacot; 2030 elejére évente egymillió BEV, illetve FCEV modellt kívánnak gyártani és értékesíteni.

Ez azt jelenti, hogy akár már a jövő évtized derekán megkezdődhet a tisztán elektromos Toyoták piaci bevezetése; az időzítés ideális esetben egybevágna a következő generációs Supra bevezetésével, a hamarosan érkező második szériás GT86 ráncfelvarrásával. Az igény, a szándék, a technika és az időzítés mind stimmel – bízzunk benne, hogy a feltételek ilyen fokú együttállása a Toyota vezérkarát is meggyőzi Tojoda Akio igazáról.

Fotók: Toyota