Ennél csak jobb első félévünk volt

Miután a kijárási korlátozások miatt jelentősen esett a használt autók forgalma, az előzetes adatok szerint júniusban erőteljesen felpörgött a piac. Ez azonban nem mondható el az új autókról, amelyekből 23,7 százalékkal kevesebbet, összesen 10 355 darabot helyeztek forgalomba a múlt hónapban. 

Az első féléves forgalomba helyezések száma a tavalyi 87 452-vel szemben 65 811-re mérséklődött. Ez 24 százalékos elmaradás az elmúlt évi első félévhez képest, de áprilisban és májusban meghaladta az 50 százalékot is a visszaesés. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) mindazonáltal reméli, hogy év végére a piac nem marad el 25 százaléknál többel a 2019. évi eredménytől.

Új személyautó forgalomba helyezés

Toplista, I.-VI. hó

1        Toyota         5854

2        VW               5016

3        Dacia           4942

4        Suzuki         4750

5        Škoda          4704

6        Ford             4214

7        Renault        2913

8        KIA               2767

9        Opel             2476

10      FIAT             2416

Forrás: DataHouse

Az MGE tájékoztatása szerint a külföldről behozott használt gépkocsikból továbbra is jelentős mennyiséget – júniusban például 10 828 darabot – helyeztek forgalomba, többet, mint az új autókból. Az első félévben pedig 65 080 darabra rúgott a használtimport.

Öregedő európai autóállomány, használtpiaci utánpótlás gondok

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) csak a múlt hónapban hozta nyilvánosságra alábbi, 2017-re vonatkozó adatait.

acea_m.png

Eszerint az Európai Unió személyautó állományának átlagos kora 11,1 volt két és fél évvel ezelőtt, a magyarországi pedig 15,3 év. Nem tudni, honnan vette az ACEA az adatokat, hiszen a Központi Statisztikai Hivatal szerint a magyar autóflotta átlagos kora csak az elmúlt év végén érte el a 14,4 évet. Arra viszont jó a mellékelt összeállítás, hogy lássuk, hol is állhatunk a többi országhoz viszonyítva. Másrészt az is érdekes, hogy néhány tehetős nyugat-európai országban is viszonylag magas értékeket láthatunk. Ennek oka pedig nem más, mint a 2008 őszén kitört világgazdasági hitelválság, amely miatt évekig a korábbiaknál jóval kevesebb új autó talált gazdára az Európai Unióban.

Ezek, az annak idején az utakra nem került autók hiányoznak a használtpiacról, és emiatt korosodott az állomány. Szakértők rámutatnak, ha eldurvul a Covid-19 járvány (márpedig több országban újból nő az új fertőzöttek száma), ismét olyan szinten eshet vissza az új személykocsik forgalma, hogy tovább öregszik és drágul a használtpiacon megjelenő kínálat.

dasblog.hu