Értelmes lépésekre van szükségünk a nulla kibocsátású teherautókkal kapcsolatban

Írta: Stuart Cottrell, a Tevva energiaszolgáltatások és kormányzati partnerségek vezetője

A COP 28 a múlt héten kezdődött, és az a megtiszteltetés ért bennünket, hogy részt vehettünk az egyik első előadói tájékoztatón, „ Az átmenet felgyorsítása a közúti szállításon keresztül ”. Egy tilburyi startup megtiszteltetés volt, hogy meghívást kapott, hogy részt vegyen a színpadon több államfővel és a világ legnagyobb vállalatainak vezérigazgatójával, hogy megvitassák, hogyan lehet az együttműködés felgyorsítani a zéró károsanyag-kibocsátású járművek bevezetését. Ez azt mutatja, hogy fontos munkát végzünk, és hogy sok politikai és üzleti vezető mennyire komolyan veszi a közlekedés szén-dioxid-mentesítését.

Mindazonáltal nem titok, hogy a Tevvának idén is meg kellett küzdeniük a kihívásokkal – hasonlóan sok olyan startuphoz, amely az elektromos járművek (EV) terében tevékenykedik, és amelyek számos akadályba ütköztek és szembesülnek a tömeggyártás előtt. A Volta Trucks csődöt jelentett az ellátási lánc problémái miatt, bár van remény a láthatáron. Az észak-amerikai startup cégek készpénztartalékaikat égetik el, miközben a finanszírozási lehetőségek fogyatkozása miatt küzdenek a termelés felfuttatásával.

A Tevva folytatja útját, akkumulátoros elektromos teherautókat gyárt londoni üzemünkben, és szállítja azokat a várakozó vásárlóknak. De segítségre van szükségünk a méretarány növeléséhez és a zéró kibocsátású járművek szélesebb körű elterjedéséhez vezető út kialakításához. Egyszerűen fogalmazva, úgy gondoljuk, hogy további kormányzati intézkedésekre van szükség annak biztosításához, hogy az Egyesült Királyság a lehető legjobb és leggyorsabb módon elérje a nettó nulla célkitűzéseit a környezet, a gazdaság és a brit lakosság érdekében.

Természetesen nagyra értékeljük a brit kormány eddigi támogatását, de többre van szükség ahhoz, hogy ez az ország felgyorsítsa az elektromos járművek bevezetését és elérje a nettó nulla célokat. A Brexit olyan helyzetbe hozott bennünket, hogy elméletileg mentesek voltunk az Európai Unió (EU) „béklyóitól”, és szabadok voltunk meghozni a saját jogszabályainkat és megszabni saját célokat.

Vegyük az Európai Parlament legutóbbi szavazását a nehézgépjárművekre vonatkozó új CO2-normák elfogadásáról (-45% 2030-ra, -65% 2035-re és -90% 2040-re). Az Egyesült Királyságban ambiciózusabb céljaink vannak: 2035-re a 100%-os zéró kibocsátás a 26 tonnánál kisebb tömegű haszongépjárművek esetében (ahol a Tevva jelenleg is működik), 2040-re pedig a 26 tonnánál és afelettieknél.

Ez papíron jól néz ki, de a tiszta teherautók átvétele papíron nem valósul meg – inkább a vállalati tanácstermekben, valamint a beszerzési és flottadöntéshozók asztalánál.

Mit érnek az ambiciózus célok, ha nincsenek meg a politikák vagy a megfelelő intézkedések ezek megvalósításához. Mivel az Egyesült Királyság a legambiciózusabb célokat tűzte ki az akkumulátoros elektromos teherautók bevezetése terén, az ember azt gondolná, hogy a legvonzóbb ösztönzők is a kereslet ösztönzésére irányulnak, különösen mivel már nem kötnek bennünket az EU állami támogatási szabályai, amelyek korlátozzák a teherautók mennyiségét. támogatást nyújthatnak a kormányok bizonyos iparágaknak.

Ennek ellenére az Egyesült Királyságban a teherautók használatára kínált pénzügyi ösztönzők elenyészőek a kontinensen tapasztaltakhoz képest. Járműgyártóként a Tevva maximum 16 000 GBP kedvezményt tud nyújtani ügyfeleinek egyik 7,5 tonnás akkumulátoros elektromos teherautónk árából. Ha azonban összehasonlítja ezt a támogatást a többi európai országban kínált támogatással, akkor az az érzése marad, hogy az Egyesült Királyság többet tehetne. Németországban például a kormány biztosítja a dízel és akkumulátoros elektromos teherautók árkülönbségének 80%-át; Hollandiában ez 45%. Ez teherautónként 50 000 és 90 000 GBP között lehet több, mint amit az Egyesült Királyság kínál.

A második olyan terület, ahol jelentősen le vagyunk maradva a szárazföldi Európától, a rendelkezésre álló töltési infrastruktúra. Németországban jelenleg építik Európa első nyilvános töltőfolyosóját elektromos teherautók számára a főbb logisztikai útvonalak mentén. Az Egyesült Királyságban nehézséget okoz, hogy egyetlen dedikált elektromos teherautó-töltőállomást találjon bármilyen szállításhoz. A múlt heti Nagy-Britanniában megrendezett gépjármű-dekarbonizációs csúcstalálkozón az infrastruktúra az iparág első számú aggályaként szerepelt. Finoman szólva is sok múlik a zéró kibocsátású tehergépjárművek és infrastruktúra bemutató program és egyéb programok sikerén.

Senki sem mondta, hogy a teherautók villamosítása könnyű lesz, de ez elkerülhetetlen, és a technológia olyan szintre fejlődött, hogy az elektromos teherautó sok flottaüzemeltető számára életképes ajánlat. Az Egyesült Királyságban kitűzött ambiciózus céljainkat azonban nem támasztják alá megfelelő intézkedések az elmozdulás lehetővé tételére, ösztönzésére és kockázatának csökkentésére. Elengedhetetlen, hogy ezek a lépések és politikák a jelenlegi vagy a következő kormány által a nettó nullához vezető utat megkönnyítsék.

A Scania Super a legkedvezőbb kibocsátási osztályba került az új német útdíjszámítás szerint