• Egyéb

Európában is elérhető lehet a Lexus ES digitális visszapillantója

A világon elsőként vezetett be szériagyártásban kamera alapú külső visszapillantó tükröt a Lexus. A megoldás egyelőre csak Japánban elérhető, de ez hamarosan változhat.

Történelmet írt a Lexus, amikor idén ősszel megkezdte az újgenerációs Lexus ES luxusszedán forgalmazását Japánban. Nem maga az autó jelentette a szenzációt, hanem a külső visszapillantó tükre, pontosabban annak a hiánya: az ES a világon elsőként kerülhetett forgalomba úgy, hogy optikai tükör helyett csupán külső digitális kamerák találhatók rajta, amelyek az utastérben, a tetőoszlop tövében elhelyezett monitorokon jelenítik meg a gépkocsi melletti és mögötti terület képét.

A világelső technológiát 216 ezer jen (körülbelül 540 ezer forint) felárért kínálják a nyolcadik generációs Lexus ES-hez – a digitális tükör azonban jóval több izgalmas műszaki látványosságnál. A módosítható látószögtől kezdve a jobb éjszakai látási viszonyokig számtalan gyakorlati előnyt jelent a megoldás: míg egy tükörlap bepárásodhat, lefagyhat vagy besározódhat, nem befolyásolja például a hátratekintést az időjárás, így párás időben vagy esőben is teljesen tiszta képet biztosít a vezetőnek. A technológia további, nem elhanyagolható haszna, hogy csökken az autó légellenállása, és javarészt megszűnik a tükrök által keltett szélzaj, valamint a tükörház sem akadályozza az oldalirányú kitekintést.

AzAutomotive News kérdésére Szava Josihiro,a Lexus International elnöke elmondta1,hogy gondolkodnak a technológia exportpiaci bevezetésén,amennyiben azt a kereslet indokolttá, a jogszabályok pedig lehetővéteszik. A Lexus-vásárlók jellemzően Európában is fogékonyak azinnovatív megoldásokra (jól mutatja ezt, hogy a márka eladásainbelül Nyugat-Európában 99 százalékot tesznek ki a hibridmodellek), ami pedig a korlátozást illeti, ma már az sem lehetakadály.

Európábanugyanis 2016. június 18-án lépett hatályba az az idevonatkozójogszabály-módosítás2,amely a korábbi gyakorlattal szemben engedélyezi, hogy a fejlesztőktípusbizonyítványt kapjanak kamera alapú visszapillantórendszereikre, az autógyártók pedig hasonlóképpen elnyerhetik ahatósági engedélyt az ilyen berendezéssel felszerelt típusaikra.

Fotók: Lexus

1 http://www.autonews.com/article/20181105/OEM/181109901/lexus-es-japan-market

2 https://www.interregs.com/articles/spotlight/ece-regulation-on-rear-vision-updated-to-permit-camera-based-systems-000173