Ezek a modellek lehetnek a környezetbarát autósok kedvencei

Az év elején még arról szóltak a szakmai előrejelzések, hogy minden eddiginél több elektromos gépkocsit adhatnak el Magyarországon 2020-ban.

Aztán előbb jött az elektromos autók állami támogatásának felfüggesztése, majd a járványügyi helyzet, és nemcsak az alternatív meghajtású járművek kereslete esett vissza, hanem az egész magyar autópiac elkezdett zsugorodni. A kormány bejelentése szerint azonban június 15-étől újra pályázható az elektromos autóvásárlási támogatás – ráadásul bizonyos esetekben az eddigi, 1,5 milliós összegnél jóval nagyobb mértékben.

Piaci fellendülést hozhat a támogatás

„Habár a járványhelyzet miatt a vásárlási kedv visszaesett, a nagycsaládosok megmaradtak potenciális vevőkként a piacon” – kezdte Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A régi-új autóvásárlási programtól is azt várjuk, hogy a vásárlók fokozatosan visszatérnek, és egyre nagyobb arányban választanak maguknak környezetbarát gépkocsit. Nagy motiváció lehet ehhez, hogy a pályázati összeg egymillió forinttal megemelkedett. Tehát már nem csak a legalább hétszemélyes autókra, de a maximum bruttó 11 millió forint vételárú elektromosokra is 2,5 milliós hozzájárulás vehető igénybe. A legtöbb modellünk ebbe a kategóriába tartozik, de van pár olyan is, aminek az ára 11-15 millió között mozog, és így már ”csak” 500 000 Ft rá a kedvezmény. 20 millió fölött pedig egyáltalán nem segít be az állam a vásárlásba.”

De milyen feltételeknek kell megfelelnie a járműnek, hogy igényelhető legyen rá a támogatás?

•    Rendelkezzen tisztán elektromos meghajtással,•    tartozzon az M1 és N1 kategóriába,
•    és ne legyen drágább 20 millió forintnál.

Ezek a modellek lesznek a környezetbarát autósok kedvencei

Tisztázzuk a fogalmakat!

A hétköznapi kommunikációban már megszokottá vált a zöld autózásról való társalgás, ám a különböző definíciókat még gyakran keverik, tévesen használják az emberek. A tisztán elektromos autók belsőégésű motor nélkül működnek, a mozgási energiát a beépített akkumulátorból vagy más energiatároló eszközből nyert árammal termelik. A hibridautókban a villany- mellett már egy robbanómotor is helyet kap.

„Sokféle hibrid megoldás létezik, kezdve azzal, hogy a belsőégésű motor csak áramot termel, vagy szerepet játszik a hajtásban is, illetve csak maga a jármű tudja előállítani a szükséges energiát, esetleg hálózatról is tölthető, vagyis plug-in hibrid. Utóbbi kategóriába tartozó gépkocsik már nagyobb akkumulátorral is rendelkeznek, így a tisztán elektromos hatótávjuk is nagyobb az egyszerű hibrid változatoknál. Ugyanakkor mind a hibrid, mind az elektromos gépjárművek képesek regeneratív fékezésre, ami annyit jelent, hogy fékezés közben a gépjármű a mozgási energia egy részét újrahasznosítja, ez pedig a hatótáv növekedését eredményezheti” – magyarázta Markó Zoltán.

Miért éri ez meg nekem?

Az alternatív meghajtású gépkocsik környezettudatosságban megjelenő értéke felbecsülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen. Ugyan a maximum 2,5 milliós állami hozzájárulás csak a tisztán elektromos meghajtású autókra vehető igénybe, a zöldszempontok és az alábbi, egyéb gazdasági előnyök az összes, zöldrendszámmal ellátott gépkocsira is érvényesek:

•    Egyszerű konnektoros töltés akár otthonról is,
•    Ingyenes parkolás az ország több pontján
•    Alacsony fenntartási és karbantartási költségek
•    Környezet- és zajkímélő technológia
•    Nincs regisztrációs, cégautó és helyi gépjárműadó, forgalomba helyezési és visszterhes vagyonszerzési illeték
•    Olcsóbb biztosítás