F-Max – Európára szabva

Almát a körtével

A hatékony vezetést GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, illetve szabadon gurítás is támogatta. A MaxCruise nevű rendszerben -3 és +3, -6 és +6, valamint -9 és +9 kilométer/óra közötti tartományokban lehet beállítani a sebességtűrést, mi a legnagyobbat választottuk. A vezérlés alapvetően jól működött, azonban nem annyira pontosan, mint az európai teherautóknál megszokott. Például lejtőn a felső sebességhatárt -2 és +2 kilométer/óra közötti kilengésekkel tartotta.
A szokásos útvonalunkon, az M1-es autópályán Biatorbágy és Győr között oda-vissza elért 25,9 liter/száz kilométeres átlagos tüzelőanyag-fogyasztás elsőre nem hangzik túl kedvezőnek ahhoz képest, hogy a gyári tesztszerelvényekkel milyen eredményeket szoktunk kapni.

Azonban figyelembe kell venni, hogy ez az F-Max teljesen nyers volt még, ötszáz kilométerrel a számlálójában kezdtük a tesztet, míg a gyári tesztjárművek nem ritkán 30-50 ezer kilométer futásteljesítménnyel érkeznek. Továbbá a Ford energiatakarékos helyett vegyes felhasználású abroncsokon gördült, nem szereltek rá oldalsó szoknyákat, merev oldalfalú helyett ponyvás pótkocsit húzott, szintén oldalsó burkolatok nélkül, ráadásul erős szél fújt a még majdnem téli időjárású tesztünk idején. Ezek együttesen több liter különbséget is jelenthetnek, így az F-Max étvágya minden bizonnyal még az átlagosnál is kisebb lehet.

Összességében tehát nem a legtágasabb, nem a legerősebb, nem a legtakarékosabb, nem a legigényesebb és nem is a legtöbb extrafelszerelést kínáló típus a piacon, azonban minden téren egy következetesen erős, minimum az átlagost megütő szintet hoz az F-Max, sőt, több egyedülálló, innovatív megoldást is kínál, igen vonzó beszerzési feltételekkel és szolgáltatásokkal kiegészítve. Az Év Tehergépkocsija díjat pedig azért is megérdemli, mert az utóbbi években egyértelműen a Ford Trucks tette a legnagyobb előrelépést. Most már a piacon a sor, hogy bizalommal és kedvezően fogadja az újdonságot. Ehhez nyújt egy kis adalékot keretes írásunk.

Hazai piaci tervek és szolgáltatások

Az F-Max tesztelése kapcsán a Ford Trucks magyarországi importőre, a Delta-Truck Kft. cégvezetőjével, Gőgh Ferenccel beszélgettünk a hazai piaci tervekről. „Közel háromszáz Ford Trucks tehergépkocsit értékesítettünk Magyarországon 2017 tavasza óta. Ebből 70-80 jármű négytengelyes, főként billencs volt, néhány gépkocsi fülke-alvázas modell például konténerszállításhoz, a többi pedig építőiparban használt nyerges vontató. Az első években az jelentette az egyik legnagyobb kihívást, hogy kiépítsük a bizalmat a márka iránt. Ez mára sikeresen megtörtént, amit jól mutat, hogy az F-Max típusból március közepéig közel harminc járművet kipróbálás nélkül megrendeltek ügyfeleink.

Ezért idén szeretnénk a továbbra is a kínálatban maradó, kisebb fülkéjű típusból körülbelül 130, míg az F-Maxból szintén legalább 130 gépkocsit értékesíteni” – kezdte Gőgh Ferenc. „A Ford Trucks 2015 óta fejleszti az F-Max típust, a munkába pedig többek között magyar üzemeltetőket is bevontak, akik a gyárban rendezett workshop keretében mondhatták el észrevételeiket, ötleteiket a fejlesztés korai fázisában. Több ilyen javaslat is visszaköszön most a kész típuson, például az ajtók fellépőket takaró részének vízszigetelése, amely megakadályozza, hogy víz, sár vagy egyéb szennyeződés jusson a fellépőkre” – tette hozzá a cégvezető. „Ügyfeleink egy-két hétre ingyenes tesztjárművet kaphatnak az F-Max típusból, ám eredményesebbnek tartjuk az egy hónapig tartó teszteket. Erre kedvezményes bérleti díj ellenében nyújtunk lehetőséget, beszerzés esetén pedig a bérleti díj nagy részét jóváírjuk a vételárból, így az üzemeltetők szinte kockázatmentesen próbálhatják ki a típust.

Az F-Maxra két év teljes körű, kilométer-korlátozás nélküli jótállást vállalunk, ám az ügyfelek választhatnak három évre szóló jótállást is. A hajtásláncra öt évig is kiterjeszthető a jótállás. Szintén három, négy vagy öt évre háromféle szintű szervizszerződés is köthető. A folyamatosan bővülő európai szervizhálózat már több mint hetven pontból áll Spanyolországtól Svédországig, egy belga partnercég pedig 0-24 órás országúti segélyszolgálatot biztosít az üzemeltetők anyanyelvén folyó kommunikációval. A lengyelországi alkatrészellátó központból 24 órán belül bármilyen alkatrész megérkezik a Delta-Truckhoz, persze a gyakoribb tételeket saját raktárkészleten tartjuk. Ezáltal az európai színvonalú F-Max típushoz európai színvonalú szolgáltatásokat is nyújtunk, hogy a vontató nemzetközi fuvarozásban való alkalmazásához is megfelelő hátteret biztosíthassunk ügyfeleinknek” – zárta a szót Gőgh Ferenc.

Forrás: Rolling Tons haszonjármű-magazin, www.rollingtons.hu