Felfedi belső értékeit a Nissan vadonatúj Qashqai modellje

All-new Nissan Qashqai
  • A Nissan úttörő crossoverének harmadik generációját 2021 tavaszán tervezi leleplezni
  • Európában több mint 3 millió eladott darab után is szegmensének referenciájaként tekintenek a Nissan Qashqai-ra az ügyfelek
  • A Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség új CMF-C platformja képezi az alapját a Qashqai technológiai fejlesztésének
  • Az innovatív e-POWER rendszer látja el villamos töltéssel az új Qashqai-t
  • A dizájn tervezést, a fejlesztést és a gyártást Európából irányították, az volt a cél, hogy felülmúlják a történelmi sikert

–Elkezdődtek annak a harmadik generációs kompakt crossovernek a bevezetésére irányuló utolsó előkészületek, amely megváltoztatta az európai autópiacot és megihletett számos utánzót. Ez a Nissan Qashqai.

Az új modell prototípusai gyűjtik a teszt kilométereket az európai utakon, arra számítva, hogy ismét újra definiálhatják, hogy mit is várhat el egy ügyfél a kompakt crossovertől, amikor az 2021-ben megérkezik a piacra.

A vadonatúj Qashqai arra épít, hogy Európa C-SUV szegmensében 2007 óta úttörő és egyben etalon szerepet tölt be. Az autó alapját képező CMF-C platformja a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetségnek, felvonultat egy sor modern mérnöki megoldást, innovációt és fejlett technológiát.

A jelenlegi Qashqai, Európában 2014-ben jött ki, bevezetése óta 1 millió eladott autónál tart.

Az új Qashqai meg fogja változtatni az ügyfelek elvárásait a családi autóval szemben. A magasabb kategóriájú autóknál megszokott komfort, kifinomultság és technológia jellemzi majd, míg a vezetési élménnyel elégedett lesz a vezetője és az utasai is. A Nissan innovatív e-POWER technológiájának köszönhetően, mi úgy érezzük, hogy az ügyfelek bele fognak szeretnek az elektromos hajtáslánc érzetbe, anélkül, hogy aggódniuk kellene a hatótáv miatt” – mondta Gianluca de Ficchy, a Nissan Afrika, Közel-Kelet, India, Európa és Óceánia (AMIEO) Régió Elnöke.

Ehhez az új iterációhoz a Nissan megtartotta azokat a vezérelveket, amelyek a Qashqai előző két generációjánál is jelen voltak, a koncepció, a dizájn és a fejlesztés tekintetében: elegáns külső megjelenés, gazdagabb felszereltség, hatékonyabb hajtáslánc, melyek magasabb minőséggel és vezetési élménnyel lettek egyesítve. Az új Qashqai ismét magasabbra teszi a lécet a crossover szegmensben, az ügyfelek örömére.

Ahogy elődeinél, úgy az új Qashqai esetében is a londoni székhelyű Nissan Design Europe csapata vezette a formatervezést, miközben az mérnöki tevékenységet a szintén Egyesült Királyságbeli, cranfieldi Nissan Technical Centre Europe csapata irányította.

CMF-C platform

Az új Qashqai az első olyan új európai modell, mely használja a CMF-C platformot, ami az autóipar egyik legkorszerűbb struktúráját és technológiai felépítményét jeleníti meg.

A mérnöki koncepcióban meghatározó jelentőségű volt a jelenlegi modell „éppen megfelelő” arányainak megtartása; városi utakon kellemesen navigálható, a parkolás kényelmes vele, miközben még kiváló belső térrel is rendelkezik.

A felépítését tekintve, a karosszéria váz könnyebb anyagokból épül fel. A fejlett préselési és hegesztési technikák használatával növelték a szilárdságát, ugyanakkor csökkentették a súlyát. Most először készült a Qashqai hátsó ajtaja kompozit anyagból, nyerve ezzel 2,6 kg-ot. 

A fejlett, nagy szilárdságú acélok (Ultra High Strength Steel – UHSS) alkalmazása 50%-kal nőt az új Qashqai szerkezetében. The UHSS anyag biztosítja a lehetséges legmagasabb nyújtható szilárdságot a vázszerkezetben, ahol szükséges, például gyűrődési zónák részeként, és mindezt szignifikáns súlynövekmény nélkül. Hagyományosan a magasabb nyújtható szilárdságú anyagok problémát okoznak a hegesztéseknél illetve a kötéseknél. A Qashqai karosszéria vázában a strukturális kötések egy magas szilárdságú megerősítést alkotnak, ahol az A, B és C oszlopok összekötik a padlót a tetőlemezzel.

Az új autóban, az első és a hátsó ajtók, az első sárvédő, és a motorháztető alumíniumból készültek, amely súlycsökkenést eredményezett. Összességében 21 kg-ot tudtak spórolni a mérnökök.

A CMF-C platform gerince sokkal homogénebb lett, annak érdekében, hogy jobban tudja továbbítani az ütközést. Ennek köszönhetően hatékonyabban nyeli el az energiát, csökkentve az utasokra mért terhelést egy baleset esetén. Ennek a fejlett gyártástechnológiának köszönhetően a teljes karosszéria 60 kg-mal könnyebb és 41%-kal merevebb lett, mint a jelenlegi modellé.

Ha ezeket a fejlesztéseket átfordítjuk ügyfélelőnyökre, akkor megállapíthatjuk, hogy jobb lett a vezetési kényelem, javult az autó reakcióképessége, valamint baleset esetén kiváló biztonságot nyújt. Nem utolsó sorban a hatékonyság terén is új szintre lépett az új Qashqai.

Új felfüggesztés és kormányozási tervezés

Az új Qashqai, az elődjéhez hasonlóan különleges vezetési élményben részesíti tulajdonosát: kifinomult, mégis élvezetes.

Az CMF-C platformnak köszönhetően, az új Qashqai egy frissített első és hátsó Macpherson felfüggesztést kapott. A kétkerék meghajtásos Qashqai akár 19”-es kerekekkel, illetve a hátsó felfüggesztés torziós tengely valamint tekercsrugós konfigurációval érkezik. A összkerekes változat, egyrészt 20”-es kerekekkel, másrészt egy fejlett, többlengőkaros felfüggesztéssel lesz ellátva.

A torziós tengelynek, illetve a tekercsrugós felfüggesztésnek köszönhetően, az autó jobban elnyeli majd az útegyenletlenségeket, némiképp tompább lesz a belső út-zaj is, amelynek az ügyfélelőnye az, hogy halkabb és simább lesz a vezetés. Lényegében módosítva lettek a rugók és vertikálisan lettek elrendezve a rezgéscsillapítók. Ezeknek köszönhetően a rugók és a lengéscsillapítók az optimális erőkifejtési tartományban dolgoznak, egyfelől maximalizálva a hatásfokukat, úgy hogy jobban legyen kontrollálva a válaszadás az útegyenletlenségekre és a rezgésekre, másfelől minimalizálva legyen a visszapattanást, annak érdekében, hogy nyugodt, higgadt, stabil vezetést érjünk el, mindamellett, hogy az autó megtartotta a kiváló irányváltási képességét is.

A fejlett, többlengőkaros hátsó felfüggesztés konfiguráció a szegmensbe a legjobb egyensúlyt kínálja a vezetési kényelem és a dinamikus válaszadás között. A többlengőkaros felfüggesztés csapágyperselyen keresztül van a segédalvázhoz illesztve, aminek köszönhetően az autó kevésbé közvetíti az útzajt és a rezgést az utasfülke irányába.

Az elektromos kormányrásegítés is tovább lett fejlesztve, aminek köszönhetően, jobb lett a válaszadás, valamint jobb lett az irányítás érzete a középső részén a kormányzási tartománynak, és csökkent a rezgés is.

David Moss, a Nissan Afrika, Közel-Kelet, India, Európa és Óceánia (AMIEO) Régió Kutatás Fejlesztésének a Szenior Alelnöke a következőt nyilatkozta: „A mérnöki csapatunk összehasonlított jónéhány versenytársat a C (alsó közép kategória) és a C-SUV szegmensekből, közelebbi és távolabbi versenytársakat egyaránt, úgy hogy közben több ezer kilométer vezették ezeket az autókat, az Európai utakon, és a tapasztalatokból kiindulva hoztak létre egy egyensúlyt a vezetés és az irányíthatóság területein, hogy a lehető legjobb a vezetési élményt alkossák meg a Qashqai-ban.”

Innováció a hatékonyság szolgálatában

Az új Qashqai egyik alkotó eleme a Nissan széleskörű elektromosítási stratégiájának. Két különböző hajtáslánc lesz a kínálatban: egyrészt egy rugalmas és hatékony 1.3 literes benzines motor, mild-hybrid technológiával, másrészt a Nissan innovatív e-POWER elektromos meghajtású rendszere, amely azonnali és lineáris gyorsulást nyújt vezetőjének. Lényegében villanyautó vezetési élmény, hatótáv félelmek nélkül.

Az egész fejlesztési folyamatnak két központi eleme volt: az egyik a merevebb karosszéria szerkezet, a másik pedig az optimális hajtáslánc hatékonyság. Ez utóbbinak köszönhető a rugalmas 1,3 literes benzines motor használata is, amely két teljesítménnyel lesz elérhető. Mindkettő esetében a cél egy olyan kombináció megalkotása volt, amelyet jellemez a gyors reakciókészség, valamint az alacsony fogyasztás és károsanyag kibocsájtás. [A végleges műszaki paraméterei ennek a motornak az értékesítés megkezdése előtt lesznek publikálva.]

Két további példa arra, hogy a Nissan mérnökei meddig mentek el a Qashqai hatékonyságának optimalizálása érdekében. Az egyik ilyen a sík padlóburkolat, amely biztosítja a lehető legjobb levegő áramlást az autó alatt. A másik példa az aktív szellőzőrács, amely alap esetben zárva van, melynek köszönhetően a levegő a lehető legakadálymentesebben áramlik el az autó mellett. Kizárólag akkor nyílik ki, ha a motornak hűtésre van szüksége, és ilyenkor több levegő érkezik az autó hűtőrendszerébe.

Az autó orr részének az alakja egy levegő folyosót generál, amely a légáramlást úgy irányítja, hogy csökkenti a visszahúzó örvényt az első kerekek körül.

Az 1,3 literes benzinmotor nagy mértékben lett továbbfejlesztve annak érdekében, hogy integrálva legyen a mild-hybrid rendszerrel. A 12 voltos rendszer ki lett egészítve egy lithium ion akkumulátorral, amely a padlólemezbe lett beépítve, valamint egy szíj által hajtottgenerátorral annak érdekében, hogy hasznosításra kerüljön fékezéskor a mozgási energia. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a rendszer a visszanyert energiával működjön, meghosszabbítva a start/stop funkció időtartamát, ami pedig a CO2 kibocsájtást csökkenti. Továbbá lehetőséget biztosít a „vitorlázásra” és nem utolsó sorban többlet nyomatékot is biztosít gyorsuláskor.

e-POWER

Az új Qashqai a Nissan innovatív szellemiségének a legjobbját képviseli, amit Nissan Intelligent Mobility-nek nevez a cég. Először érkezik Európába a Nissan forradalmi e-POWER vezetési rendszere. Az egyedi Nissan innováció, az e-POWER rendszer egy tisztán elektromos hajtásláncot kínál, vagyis a kerekek kizárólag az elektromotor által vannak meghajtva. Az e-POWER magába foglalja a következő részletegységeket: egy magas energiakibocsátású karakterisztikával rendelkező akkumulátor, egy generátorként működő benzinmotor, egy inverter és egy elektromotor. Egy hagyományos hibrid rendszerben, a kerekek egy elektromotor és egy benzinmotor által vannak meghajtva. Ezzel szemben az e-POWER rendszerben, a benzinmotor nem áll közvetlen kapcsolatban a kerekekkel, hanem kizárólag az akkumulátort tölti. [A teljes műszaki specifikációja az e-POWER rendszernek, a Qashqai piaci bevezetése előtt kerül publikálásra.]

A fő különbség a többi hagyományos hibridhez képest az, hogy az elektromotor teljesítménye egy tisztán elektromos autóhoz mérhető, aminek köszönhetően, az autó azonnali gyorsulást nyújt, mely nagyon népszerű az elektromos autó vásárlók között. A benzinmotor arról gondoskodik, hogy az akkumulátor mindig fel legyen töltve, de szükség esetén akár közvetlenül az elektromotornak is tud áramot biztosítani. Fontos, hogy a benzinmotor mindig az optimális hatásfokon működik, aminek köszönhetően a fogyasztás a leghatékonyabb tartományban marad. Sőt a mérnökök arra is figyeltek, hogy minimalizálják a motorzajt is.

Az e-POWER, a vásárlók számára, azt a fajta azonnali és egyenletes gyorsulást ajánlja, ami élvezetes vezetési élményt nyújt, anélkül hogy áldozatot kellene hozni a hatótáv kárára. Ez egy tökéletes átmenetet kínál az elektromos autózás felé, különösképpen azoknak az autósoknak, akik sokat közlekednek. Ez a célközönség várhatóan nagyon fogja kedvelni azt a fajta kényelmet, kifinomultságot és nem utolsó sorban a gazdaságosságot, amit az e-POWER kínál a vásárlók számára.

„Az a fajta fejlett és hatékony hajtáslánc, amit az e-POWER képvisel, testesíti meg a Nissan innovatív szellemiségét. Az villanyautók vezetési előnyét nyújtja kompromisszumok nélkül. Amikor Nissan Intelligent Mobility-ről beszélünk, akkor az e-POWER egy kiváló példaként jelenik meg” – jelentette ki Moss.

Továbbfejlesztett ProPILOT vezetéstámogatói rendszer

Az új Qashqai a következő generációs ProPILOT rendszerrel lesz felszerelve, amely jobb vezetés támogatást nyújt, illetve szélesebb skálán alkalmazható. A navigációval összekötött ProPILOT úgy lett tervezve, hogy csökkentse a vezetés közben keletkező fáradtságot és stresszt, mindamellett, hogy nagyon egyszerű a használata.

A navigációval összekötött ProPILOT képes arra, hogy szinten tartsa a sebességet, vagy gyorsítsa, vagy fékezze az autót, egy sávon belül az autópályán. Ugyanakkor képes arra is, hogy lefékezze az autót, akár 0 km/ó sebességig, forgalmi dugóban való araszolás esetén. Egy ilyen környezetben, a rendszer automatikusan el tud indulni, amennyiben az előtte lévő autó is elindul, és így kevesebb, mint 3 másodpercig kellene egyhelyben állnia. 3 másodperc felett a kormánykeréken megtalálható gomb egyszerű megnyomásával újra élesíthető az araszolás.

A kormányzási rendszer és a kamerák folyamatosan frissítik az autó helyzetét, azzal a céllal, hogy a jármű, mindig a sáv közepén haladjon. Ezen felül természetesen az autó az előre beállított sebességet is tartja, amennyiben nincs előtte egy lassabban haladó másik gépjármű. Ilyen esetben pedig a vezető által meghatározott biztonságos távolságot tartja az autó.

A vadonatúj Nissan Qashqai frissített rendszere arra is képes, hogy adaptálja az autó sebességét külső körülményekhez. Például, ha egy alacsonyabb sebességzónájú részhez érkezünk az autópályán, akkor a rendszer képes arra, hogy leolvassa a sebességkorlátozó táblát, majd pedig csökkentse a sebességet a megfelelő szintre. Sőt, a rendszer a navigációban szereplő sebességkorlátozásokat is figyelembe veszi, és a vezetőnek nem szükséges átállítani a tempomat aktuális sebesség szintjét manuálisan.

Ezen felül pedig a rendszer arra is képes, hogy a navigációban található adatok alapján, egy élesebb kanyar esetén, beállítsa a sebességet a megfelelő szintre. Ugyanez igaz arra a szituációra is, amelyben a navigációba betáplált útiterv szerint le kell hajtani az autópályáról. Ebben az esetben is lassítani fog az autó a szükséges szintre.

Tovább folytatva a sort, a navigációval összehangolt ProPILOT, kommunikál a Qashqai holttér figyelő radarával, hogy segítsen közbe lépni, egy kormányzási korrekcióval, azzal a céllal, hogy elkerüljön egy sávváltási manővert, amennyiben a holttérben található egy másik jármű.

Egy másik fejlesztés magába foglalja a keresztirányú forgalomhoz köthető védelmet. Ez általában egy olyan városi vezetési helyzetben jelentkezik, amikor például háttal kihajtunk egy áruház parkolójából, és ránk merőlegesen, oldalból közelít egy másik autó. Ilyenkor az új Qashqai képes arra, hogy felismerje a mozgásban lévő tárgyat, és aktiválja a féket annak érdekében, hogy elkerülje az ütközést.

A navigációval összekötött ProPILOT elérhető lesz a középső felszereltségi szinttől, az N-Connectától, annak érdekében, hogy a legtöbb Qashqai vásárló élvezhesse ezt az egyedi és fejlett technológiát.

„A ProPILOT a jelenleg elérhető Qashqai egyik legkedveltebb innovatív funkciója. A vásárlók szeretik, ahogyan zökkenőmentesen támogatja a vezetőt az egyenletes, pontos és biztonságos vezetésben, különös tekintettel a nagyforgalmú helyzetekben, illetve éjszaka, vagy pedig rossz időjárási körülmények között. Mi izgatottak vagyunk, hogy magasabb szintre emelhetjük a kényelmet, valamint a biztonságérzetet, amelyet a navigációval összekötött ProPILOT biztosít a vadonatúj Qashqai-ban”, mondta Marco Fioravanti, a Nissan Europe, Terméktervezési Alelnöke.

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!