Félmillió Lexus szabadidőjármű Európában

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Lexus: a márka európai szabadidőjármű-eladásai a közelmúltban elérték az 500 ezer darabot. A modellkínálat folyamatos bővülésével, és a márka egyre nagyobb népszerűségével, várhatóan minden korábbinál gyorsabb ütemben folytatódik majd a további növekedés és az egymilliós álomhatár elérése.

Alig húsz évvel azután, hogy a Lexus megalkotta első szabadidőjárművét, jelentős mérföldkőhöz érkezett a márka Európában: a Lexus különböző crossovereinek és terepjáróinak az összesített óvilági eladásai mára meghaladták a félmillió darabot. A fordulópont 2019 novemberében volt, a hónap végére már csaknem 502 ezer autót regisztráltak.

Az úttörő modell, az RX300 az ezredfordulón jelent meg az európai piacokon, és gyorsan hűséges rajongótáborra tett szert: 2010-ig ez a típus vezette a márka óvilági eladásait (majd 2015-ös bevezetése után az NX vette át tőle a stafétát). Az RX a legnagyobb számban eladott crossover a márka európai kínálatában, négy generációjából több mint 270 ezer darab talált gazdára az elmúlt 19 évben. Az RX volt az első luxus-szabadidőjármű a világon, amely hibrid hajtáslánccal is elérhető volt. Az RX400h 2005-ös bevezetését követően Európa gyorsan bizalmat szavazott az innovatív technológiának, mára a típus összeladásainak közel 46 százalékát teszik ki a benzin-elektromos verziók.

Ennél is népszerűbb a hibrid a fiatalabb szabadidőjárművek, az NX (69,5%) és az UX (90,8%) vásárlói között. Az évek során az Európai Unióban hivatalosan forgalmazott, önhordó karosszériás crossoverek több mint felét (55,4%) rendelték meg hibridként a vásárlók. A márka globális palettáján szereplő két, alvázas terepjáró, a GX és az LX elsősorban az orosz piacon örvend nagy népszerűségnek – olyannyira, hogy ez a két típus teszi ki a Lexus teljes szabadidőjármű-forgalmának csaknem 14 százalékát. Mivel ez a két modell egyelőre nem kapható hibrid hajtáslánccal – ami azonban már a közeljövőben megváltozhat –, a teljes elszámolásban valamivel 50 százalék alá esik a hibridek részaránya. Ez is nagyságrendekkel magasabb azonban, mint amivel a világ bármely más prémium autógyártója büszkélkedhet.

Mivel a Lexus modern hibridjei városi forgalomban a menetidő akár 55 százalékában képesek tisztán elektromos üzemben, károsanyag-kibocsátástól mentesen haladni, ezzel a Lexus minden más gyártónál többet tesz a környezetszennyezés nagyfokú mérsékléséért.

A szabadidőjárművek tehát a kezdetektől fogva meghatározták a Lexus európai jelenlétét, a jövőben pedig a mostaninál is nagyobb jelentőségre tehetnek szert. Egyfelől mindkét végén bővül a paletta: várható egy, az UX-nél is kisebb crossover, amely a CT ferdehátú hibridet válthatná, mint a márka belépőmodellje, az RX fölött pedig az LF-1 Limitless tanulmányautó sorozatgyártású verziója számára nyílhat hely a piacon.

Másfelől új hajtáslánc-opciókkal szólíthat meg vadonatúj vevőkört a márka: a már bemutatott, tisztán elektromos Lexus UX 300e mellett hamarosan megérkezhet a márka első plug-in hibrid modellje (a várakozások szerint az eladásokat vezető NX szabadidőjármű lehet az első ilyen modell). A fejlődés harmadik, egyelőre feltételes ága a jelenlegi alvázas modellcsaládok megújulása: a tervek szerint az LX (és vélhetően vele együtt a GX is) a közelgő modellváltás során a modern TNGA önhordó platform egy módosított kivitelét kaphatja meg. Ez nemcsak kedvezőbb menettulajdonságokat és fokozott biztonságot eredményezhet, hanem a hibrid hajtástechnológia bevezetésének esélyét is.

Lexus SUV modellek összeurópai eladásai (db):

Modell Összeladások Hibrid verzió Összeladások Hibrid részarány
RX 274 116 RX hybrid 125 724 45,9%
NX 139 831 NX hybrid 97 174 69,5%
UX 18 700 UX hybrid 16 975 90,8%
LX 55 187
GX 14 053
SUV összes 501 887 Hibrid SUV összes 239 873 47,8%

Fotók: Lexus