Felpörgeti a hibrid erőforrások gyártását Lengyelországban a Toyota
A Toyota lengyelországi egysége, a Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) felavatta második gyártósorát, amelyen a 2021-es Év Autója címet elnyerő Toyota Yaris, valamint a Yaris Cross lemezei alatt megtalálható 1,5 literes TNGA erőforrás készül. 2018-tól kezdve a Toyota folyamatosan átalakította a TMMP üzemet, hogy az támogassa elektrifikációs terveit. Ennek keretében a hagyományos alkatrészek és motorok helyett már hibrid hajtáselemek és elektromotorok készülnek hat gyártósoron, amit a Toyota karbonsemlegesség iránti elkötelezettsége és a megfizethető, széndioxid-kibocsátás csökkentésére alkalmas elektromos járművek iránti növekvő kereslet indított el.
A Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) felavatta második gyártósorát, melyen az 1,5 literes TNGA motor legújabb generációja készül. A szintén a TMMP üzemében gyártott hibrid hajtáselemekkel együtt ez az egység élteti a 2021-es Év Autójának választott Toyota Yarist, valamint Yaris Crosst. Ez a hatodik olyan, hibrid hajtásláncok gyártására készült gyártósor, amelyet a Toyota Lengyelországban telepített az elmúlt három évben. A Toyota 2018-ban kezdte meg az elektrifikált mobilitással összefüggő hajtásláncok gyártását a TMMP wałbrzychi telephelyén a negyedik generációs 1,8 literes hibrid hajtáslánchoz készülő e-CVT váltóművel. Három év elteltével, az elektromos mobilitás jövőjére összpontosítva, a Toyota továbbra is befektet az elektromos hajtáslánc-alkatrészek európai gyártásába, valamint a Toyota New Global Architecture (TNGA) platformra épülő motorok legújabb generációjába. Ma a vállalat három-három gyártósorral rendelkezik Lengyelországban TNGA hibrid motorokhoz és hibrid váltóművekhez, ami 76%-os hibrid kapacitásnövekedést jelent. A TMMP gyártási kínálata a motorgenerátorokra is kiterjedt, amelyek a hibrid sebességváltó szerves részét képezik. A TMMP üzemeiben jelenleg 3300 alkalmazottat foglalkoztatnak két telephelyen, Walbrzychben és Jecz-Lazkowicében, Alsó-Sziléziában, a német és a cseh határ közelében.
Ezt az átalakulást két tényező vezérli: a Toyota elkötelezettsége a karbonsemlegesség mellett, valamint a vásárlók növekvő kereslete a megfizethető, széndioxid-kibocsátást csökkentő hibrid járművek iránt. A zéró károsanyag-kibocsátású mobilitás érdekében a Toyota akkumulátoros elektromos járművek teljes sorát készíti elő. Európában a vállalat arra törekszik, hogy 2035-re 100 százalékkal csökkentse új autóinak kipufogógáz-kibocsátását, amennyiben ehhez rendelkezésre áll majd a zéró károsanyag-kibocsátású járművek töltési vagy tankolási infrastruktúrája, és a vásárlói igények is lekövetik ezt a változást. Mindeközben a hibrid járművek jelentősen csökkenthetik a széndioxid-kibocsátást, és a Toyota, valamint a Lexus hibrid eladásai valóban nagyon erősek voltak Európa-szerte – ez pedig lehetővé teszi a Toyota számára, hogy növelje piaci részesedését, miközben iparágvezető tud lenni a flottaszintű széndioxid-csökkentés terén.
„Továbbra is folyamatosan fejlesztjük hibrid technológiánkat, és a modellkínálat egyre szélesebb skáláján kínáljuk ezeket a hajtásláncokat, elérhető áron. Ennek eredményeként a Toyota élen jár a széndioxid-kibocsátás csökkentésében, és a Toyota ügyfelei késedelem nélkül indulhatnak el a széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez vezető úton.” – avat be Marvin Cooke, a Toyota európai ügyvezető alelnöke.
Az elmúlt három évben, mialatt a TMMP az átalakulás útját járta, a Toyota hibrid eladásai figyelemreméltó növekedést értek el: a hibridek részesedése 30 százalékról 60 százalékra nőtt a teljes európai piacot tekintve, és Nyugat-Európában elérte a 70 százalékot. A Toyota hibrid növekedése Lengyelországban ugyanilyen erős volt: mind a hibrideladások volumene, mind a hibridek piaci részesedése megduplázódott, utóbbi pedig manapság meghaladja az 55 százalékot. A hibrid piac Lengyelországban csaknem megháromszorozódott, és idén eddig a lengyel hibrid vásárlók csaknem 70 százaléka választotta a Toyota valamelyik hibrid modelljét.
„Büszkék vagyunk arra, hogy ilyen jelentős mértékben hozzájárulhattunk az elektromos mobilitás szélesebb körű elterjedéséhez Lengyelországban és Európában – ezzel csökkentve a széndioxid-kibocsátást –, de nem elégszünk meg ennyivel. Tovább honosítjuk a hibrid alkatrészek gyártását azáltal, hogy jövőre egy új motorgenerátorral egészítjük majd ki termékpalettánkat. Folytatjuk gyártósoraink modernizálását is, hogy felkészüljünk a következő generációs hibridek gyártására.” – teszi hozzá Cooke.
Világszerte egyébiránt a Toyota több mint 19 millió hibrid járművet adott el 1997 óta, ami a széndioxid-kibocsátás csökkentése terén 5,5 millió akkumulátoros elektromos jármű utakra kerülésével egyenértékű.
A TNGA platform
Minden új Toyota modell a Toyota New Global Architecture platformra épül, ami olyan padlólemezeket, karosszériákat és hajtásláncokat tartalmaz, amelyeket azonos szabályok és szempontok alapján terveztek. A cél minden esetben az alacsony tömegközéppont és a merevebb karosszéria, ami magasabb szintű passzív biztonságot és komfortosabb vezetési élményt eredményez. A gyártás szempontjából a TNGA hatékonyabb, automatizált gyártósorokat jelent, amelyeknek moduláris kialakítása lehetővé teszi a különböző részegységekből felépülő, eltérő modellek gyártását, emellett pedig a munkaergonómia is javítható, a környezeti terhelés pedig tovább csökkenthető.
A Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
A TMMP két gyárat működtet Alsó-Sziléziában. Az 1,8 literes hibrid hajtáslánc e-CVT sebességváltója mellett a Wałbrzychben működő üzemben 1,0 literes benzinmotorok, valamint manuális és félautomata sebességváltók készülnek. A TMMP éves gyártási kapacitása Wałbrzychben 525.000 hibrid váltómű, 413.000 motor és 633.000 váltó. A Jelcz-Laskowicében működő üzem 1,5 literes és 2,0 literes TNGA benzinmotorokat gyárt, és éves kapacitása 312.000 motor. A TMMP a Toyotának gyártott alkatrészek mellett a PSA csoport és a Lotus összeszerelő üzemei számára is beszállít, amelyeket európai cégek üzemeltetnek Csehországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Törökországban és Oroszországban, valamint Európán kívül Dél-Afrikában és Japánban.