Fenntarthatóság, mint a BMW Group vállalati stratégiájának alappillére (2.)
A „zöld” acél alkalmazása akár 95 százalékkal csökkenti az emissziót
A beszállítói hálózatban jelentkező károsanyag-kibocsátás csökkentése terén látványos előrelépésekkel kecsegtet a megújuló erőforrások kiaknázásával előállított villamos energia hasznosítása. Beszállító partnereivel a BMW Group már több mint 400 szerződést írt alá az ilyen, száz százalékban „zöld” villamos energia alkalmazására vonatkozóan. Ide tartoznak többek között az alumíniumot beszállító és az akkumulátorcellákat gyártó partnerek is. 2021 februárja óta a BMW Group kizárólag napenergia felhasználásával előállított alumíniumot vásárol az Egyesült Arab Emírségekben működő Emirates Global Aluminium (EGA) vállalattól. 2024-től az új BMW és MINI modellek alumíniumöntvényből készülő keréktárcsáit is száz százalékban zöldenergia alkalmazásával állítják majd elő. A technológiai átállás az alumínium előállításához szükséges, rendkívül energiaigényes elektrolízis folyamatot és a keréköntés folyamatát egyaránt érinti.
A károsanyag-kibocsátás az acélbeszállítói láncban is folyamatosan csökken. 2025-től ráadásul a BMW Group olyan, emisszió-csökkentett acélt fog vásárolni, amelyet nem fosszilis alapú nyersanyagokból – például szénből –, hanem földgáz vagy hidrogén és „zöld” villamos energia felhasználásával állítanak elő. Ez akár 95 százalékkal csökkenti az acél gyártása során jelentkező károsanyag-kibocsátás mértékét. 2030-ra így a vállalatcsoport az európai üzemeinek sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acéligény több mint 40 százalékát „zöld” acélból fogja fedezni, amellyel éves szinten akár 400 000 tonnával csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
A körforgásos gazdaság, mint az átfogó fenntarthatóság kulcsa
A BMW Group arra összpontosít, hogy jelentős mértékben növelje új autóiban a másodlagos anyagok alkalmazási arányát, hogy ezzel is tovább csökkentse nyersanyagok iránti igényét és a sorozatgyártási folyamatában jelentkező károsanyag-kibocsátást. A BMW i Vision Circular tanulmányautó képében a vállalatcsoport már tavaly bemutatta, hogy következetes és módszeres mérnöki gondolkodással olyan autót is lehet tervezni, amely szinte teljes egészében a körforgásos gazdaság alapelveit élteti. A koncepcióhoz a tervezők a szerves alapú nyersanyagok mellett elsősorban olyan anyagokat használtak fel, amelyek már életciklusuk végén járva száz százalékban újrahasznosíthatóak voltak. A müncheni központú vállalatcsoport hosszú távú célja az, hogy az elhasználódott járművekből kinyert nyersanyagokat a jövőbeni új autók sorozatgyártása során a lehető leghatékonyabban hasznosítsák újra.
A BMW i Vision Circular tanulmányautó egyértelműen példázza, hogy az erőforrások megőrzése már az új modellek első tervezési fázisában megkezdődhet, következetesen csökkentve a felhasznált és alkalmazott alkatrészeket, anyagcsoportokat, illetve felületkezelési megoldásokat. A BMW i Vision Circular tanulmányautóban ezért például nincsenek ragasztások vagy kompozit anyagok: a mérnökök ezek helyet intelligens kötéstípusokat, például zsinórokat, nyomócsapokat és gyorszáras rögzítőelemeket használtak. Az egyes alkatrészek így később könnyen elkülöníthetők egymástól és típusuknak megfelelően újrahasznosíthatók.
Innovatív újrahasznosítási megoldások, mint a körforgásos gazdaság hatékonyságának alappillére
A BMW Group a körforgásos gazdaság kiterjesztése felé vezető úton a járművek újrahasznosítására is fontos hangsúlyt fektet. A vállalatcsoport München mellett található újrahasznosító és szétbontó központjában (RDZ) évente akár 10 000 darab BMW, MINI, Rolls-Royce és BMW Motorrad modellt is újrahasznosítanak. Az elhasználódott járműveket szabványosított eljárás szerint bontják szét, az újra felhasználható alkatrészek, valamint az újrahasznosításra alkalmas anyagok azonosítására összpontosítva. A BMW Group tervező- és fejlesztőmérnökei ma már az újrahasznosító és szétbontó központban felhalmozott tapasztalatokat kiaknázva tervezik meg az új modellek újrahasznosíthatóságát, az eredményeket pedig a vállalatcsoport a partnereivel is megosztja. A BMW Group kulcsfontosságú szerepet játszott a szabványosított járműszétbontás információit tartalmazó nemzetközi rendszer (IDIS – International Dismantling Information System) kidolgozásában is. Az IDIS adatai és megállapításai világszerte elérhetőek az újrahasznosítók számára.
A BMW Group München melletti újrahasznosító és szétbontó központja a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorainak újrahasznosítása terén is évek óta innovatív módszereket alkalmaz. A szakemberek az iparági és tudományos partnerekkel közösen olyan eljárásokat fejlesztettek ki, amelyek több mint 90 százalékos újrahasznosítási arányt garantálnak. A BMW Group az akkumulátorok újrahasznosítása terén elért általános fejlődés elősegítése érdekében ezen szaktudását is megosztotta.
Kínában a közös vállalkozásként működtetett BMW Brilliance Automotive (BBA) mérnökei a nagyfeszültségű akkumulátorokból kinyert nikkel, lítium és kobalt nyersanyagokként történő újrafelhasználására most először egy zárt körforgást is létrehoztak. Ezeket a nyersanyagokat a BMW Group új akkumulátorcelláinak sorozatgyártása során használják fel. A nyersanyagok eme zárt körforgása az újonnan bányászott, elsődleges anyagok felhasználásához képest jelentős mértékben redukálja a véges erőforrások kiaknázását és mintegy 70 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást.