• Egyéb

Focusban a motorkínálat

A vadonatúj Focus vásárlóinak rendelkezésére áll a Ford EcoBoost benzinmotorok és a Ford EcoBlue dízelek széles választéka; ezek a modern erőforrások nemcsak erősek és finom járásúak, hanem a Világszinten Összehangolt Könnyűgépjármű-Vizsgálati Eljárás (WLTP) alapján is megfelelnek a legújabb, szigorú Euro 6-os károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A hajtásláncokhoz alapáron jár az üzemeltetési költséget csökkentő Auto Start-Stop technológia, és a kellemes autózást simán kapcsoló hatfokozatú manuális és új, nyolcfokozatú automata sebességváltók garantálják.

A Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost blokkja 125 lóerős változatban rendelhető meg, az új 1,5 literes EcoBoost motor pedig 150 és 182 lóerős teljesítménnyel áll rendelkezésre.

Mindkét EcoBoost motor üzemanyag-fogyasztását és CO₂-kibocsátását egy olyan megoldás is csökkenti, amit a Ford az iparágban elsőként alkalmazott egy háromhengeres blokkban. Ez a technológia automatikusan leállítja az egyik henger működését, amikor a motor nem teljes terheléssel üzemel, például amikor az autó egyenletes sebességgel halad. A rendszer 14 ezredmásodperc alatt, vagyis az emberi pislogásnál hússzor gyorsabban képes lekapcsolni vagy visszakapcsolni egy hengert – anélkül, hogy ez érződne a motor teljesítményében vagy kifinomult működésében.

A legfontosabb EcoBoost technológiák közt szerepel a fejlett turbótöltés, a nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés és a kettős független változó szelepvezérlés. A koromrészecske-kibocsátást az alapáron adott részecskeszűrő technológia csökkenti.

Az 1,0 literes EcoBoost motort most továbbfejlesztették a Ford mérnökei, így az erőforrás legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 108 g/km*** az ötajtós modellváltozatban:

  • A megfordított irányú hengerfejben a kipufogógáz most hátul távozik, így az emissziócsökkentő technológia gyorsabban éri el üzemi hőmérsékletét
  • A nagy nyomású üzemanyagellátó rendszer immár 250 bar nyomással fecskendezi be az üzemanyagot, csökkentve ezzel a koromrészecske-kibocsátást
  • Széles tartományú változó szelepvezérlés, optimalizált örvényképzés az égéstérben, megnövelt sűrítési viszony a jobb égési hatásfokért
  • A belső olajhűtésű dugattyúk csekély súrlódású dugattyúgyűrűi még tovább csökkentik a motor belső súrlódását, és ezzel az energiaveszteségeket

Az új 1,5 literes EcoBoost motor legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 5,3 l/100 km, CO₂-kibocsátása 121 g/km az ötajtós modellváltozatban; ezt a kedvező értéket a következő megoldásokkal sikerült elérni:

  • A port rendszerű és közvetlen üzemanyag-befecskendezés új kombinációja, amely kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás mellett is nagyobb teljesítményt és élénkebb gázreakciókat eredményez; csekély motorterhelés mellett különösen látványos a fogyasztás csökkenése
  • Kis belső súrlódású, háromhengeres felépítés, ami alacsony fordulatszám mellett is magas forgatónyomatékot eredményez
  • Az integrált kipufogóleömlő alkalmazásával a motor gyorsabban éri el az optimális üzemi hőmérsékletét, ami jótékony hatással van az üzemanyag-fogyasztásra; e megoldás azzal előnnyel is jár, hogy a kipufogógáz kisebb utat jár be a hengerek és turbótöltő között, így gyorsabban épül fel a motor forgatónyomatéka
  • Teljes egészében alumínium konstrukció a tömegcsökkentés érdekében

A Ford új, fejlett EcoBlue turbódízel motorjait úgy tervezték, hogy magasabb teljesítménnyel, alacsony fordulatszámon is magasabb forgatónyomatékkal, csekélyebb üzemanyag-fogyasztással és finomabb járással segítsék a sokat autózók munkáját. Az új 1,5 literes EcoBlue 95 és 120 lóerős kivitelben rendelhető a Focushoz; mindkét változat 300 Nm forgatónyomatékot kínál, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásuk 3,5 l/100 km, CO₂-kibocsátásuk pedig 92 g/km az ötajtós modellváltozatban. A 2,0 literes EcoBlue blokk teljesítménye 150 LE, forgatónyomatéka 370 Nm, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,4 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 114 g/km az ötajtós Focusban.

A vadonatúj 1,5 literes EcoBlue motorban a következő innovatív technológiák találhatók:

  • Alacsony nyomású kipufogógáz-visszavezetés víz-levegő töltésű hűtőrendszerrel a hatékonyabb égésért és a csekélyebb károsanyag-kibocsátásért
  • Integrált szívórendszer a motor optimális levegőellátása érdekében
  • Magas hőmérsékleti tartományokra tervezett rakétahajtóművek anyagából készített, csekély tehetetlenségű turbótöltő a gyorsabb és kontrolláltabb turbó-reakciókért
  • Gyorsabb, csendesebb és precízebb üzemanyag-ellátást biztosító nagy nyomású üzemanyag-befecskendezési rendszer

A tükörszimmetrikus szívónyílás-kialakításnak köszönhetően optimális légszállítást biztosító, integrált szívórendszer, a csekély tehetetlenségű turbófeltöltő, az eddiginél közvetlenebb, csendesebb és precízebb adagolású, nagynyomású  üzemanyag-befecskendezési rendszer, valamint az alapkiépítésben alkalmazott, hatékonyabb NOx-csökkentést eredményező SCR emisszió-csökkentő rendszer mellett a 2,0 literes EcoBlue számos súrlódáscsökkentő innovációt is felvonultat, például:

  • A henger középvonalától 10 mm-rel eltolt főtengelynek köszönhetően minimális oldalirányú terhelés éri a dugattyúkat, és ezzel csökken a dugattyúk és a hengerfal közötti súrlódás
  • A Ford dízelmotorjaiban első alkalommal használt acéldugattyúk optimális méretűek, és felmelegedésük során kisebb mértékben tágulnak
  • Kisebb ármérőjű főtengelycsapágyak
  • A vezérműszíj és az olajszivattyú ékszíjának olajfürdős kialakítása

A Ford új, gyorsan kapcsoló nyolcfokozatú automata sebességváltóját úgy tervezték, hogy tovább csökkentse az autó üzemanyag-fogyasztását, és gyors gázreakciókat biztosítson. A 125 lóerős 1,0 literes EcoBoost, a 150 lóerős 1,5 literes EcoBoost, a 120 lóerős 1,5 literes EcoBlue és a 150 lóerős 2,0 literes EcoBlue motorokhoz megrendelhető váltómű legfontosabb jellemzői:

  • Adaptív Kapcsolási Ütemezés, ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását. A rendszer felismeri, ha az autó hegymenetben, lejtőn vagy éles kanyarban halad, és ennek megfelelően állítja be a megfelelő sebességfokozatot a stabilabb haladás és az élvezetesebb vezetési élmény érdekében
  • Adaptív Kapcsolásvezérlés, ami a jármű és környezete információi alapján az éppen megfelelő tengelykapcsoló-nyomást alkalmazza, hogy a fokozatok kapcsolása mindig sima és zökkenőmentes legyen. A technológia az autós vezetési stílusához is képes hozzáigazítani a fokozatváltás simaságát

A Ford legújabb hatfokozatú manuális sebességváltója szintén érezhetően javítja a vezetés élményét, mivel finomabban kapcsol, kevésbé hallani a fogaskerekek hangját, és kisebb súrlódással működik. Ez utóbbit alacsony viszkozitású olaj használatával, optimalizált súrlódású csapágyazással és egyes helyeken Teflon perselyekkel érték el a mérnökök.

A vadonatúj Focus modellcsalád üzemanyag-fogyasztása és CO₂-kibocsátása a Ford adatai alapján 10 százalékkal javult, amihez a gondosan megtervezett aerodinamika is hozzájárul; az autó kategóriaelső légellenállási együtthatója 0,273 az ötajtós és 0,284 a kombi modellváltozat esetében. A legfontosabb aerodinamikai megoldások:

  • Alapáron kínált Aktív Hűtőrács technológia, ami automatikusan zárja a hűtőrács lamelláit (és ezzel csökkenti a légellenállást), amikor nincs szükség arra, hogy a radiátort külső levegő hűtse; a rendszer most új, hatékonyabb szigetelést kapott
  • Légfüggöny technológia, ami átvezeti a légáramlatot az első kerékjáraton, csökkentve ezzel a turbulenciát
  • Légterelő megoldások a hátsó lökhárítón és lámpatesteken, amelyek a továbbfejlesztett hátsó spoilerrel és a jobban síkba illesztett oldalablakokkal együtt mérséklik az autót fékező légörvények kialakulását
  • Kiegészítő burkolatok a középső alagút, az üzemanyagtartály és a hátsó tengely alatt

Az autó alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásához az is hozzájárul, hogy az új modell tömege akár 88 kilogrammal is kisebb a most kifutó Focusénál. Még a fékrendszer is az üzemanyag-fogyasztás csökkentését szolgálja: mivel az Elektromos Fékrásegítés gyorsabban reagál a pedál lenyomására, nagyobb lehet a rés a fékbetétek és a féktárcsák között, ami csökkenti a szerkezet légellenállását.