Fókuszban a fékek
„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Ezzel a szlogennel hirdette meg év elején közlekedésbiztonsági szemléletformáló programját az Autós Nagykoalíció. Sokaknak az a legfontosabb, hogyan gyorsul az autójuk, vagy mennyi a végsebessége, miközben valójában ennél sokkal fontosabb, hogy meg tudjunk állni az autóval. A fék összetett rendszer, és tökéletesen kell működnie. Vajon az Ön autóján minden rendben van?
Egy jármű fékrendszere sokféle kialakítású lehet, és rengeteg alkatrészt tartalmaz. Legszembetűnőbb persze a fékbetét és a féktárcsa, a többi alkotóelem rejtve marad a szem elől, de ezek állapota is fontos szerepet játszik abban, hogy a fék működése megfelelő legyen.
Féktárcsák és fékbetétek
A leggyakrabban előforduló fékhiba a fékbetétek és a féktárcsák kopása. Használattól függően egy féktárcsa kb. 60-100 ezer kilométeres futásteljesítményt bír ki, a fékbetétek ennek hozzávetőleg a felét, vagyis egy féktárcsa két fékbetét garnitúrát szolgál ki.
Kímélhetjük ezeket a kopó alkatrészeket, ha tudatosan figyelünk arra, hogy lehetőség szerint ne az üzemi fékkel lassítsunk, tehát használjuk a „kigurítást”, a motor fékező hatását, illetve városban kerüljük a lámpától-lámpáig dinamikus gyorsítást-fékezést.
Ha inkább autóúton, autópályán használjuk autónkat, ahol kevesebbet kell fékeznünk, akkor értelem szerűen hosszabb ideig bírják majd az alkatrészek. Az autók többségében megtalálható a fékbetétek kopására figyelmeztető rendszer. Ha a műszerfalon megjelenik az ismert piktogram, már kérhetjük is az időpontot szervizünktől, mert esedékessé vált a betétek cseréje.
Sajnos gyakran előfordul, hogy az üzembentartók nem fordítanak kellő figyelmet a féktárcsák és fékbetétek állapotára. Pedig nem lenne nehéz, mert ezek az alkatrészek minden kerékcsere alkalmával szem elé kerülnek, így ellenőrzésük még olyan autóknál is pofon egyszerű, ahol a keréktárcsa kialakítása egyébként nem enged betekintést a fékalkatrészekre. Javasoljuk, hogy téli gumira váltáskor vessen mindenki egy pillantást a fékekre, sőt, a gumis műhelyben is megkérhetjük a szakembereket, hogy véleményezzék a fék állapotát.
Vigyázzunk, mi kerül az autóba!
Talán a legnagyobb utángyártott alkatrész piac a fék alkatrészeké. Természetesen legjobb választás a gyári alkatrészek beszerelése. Ha mégis utángyártott alkatrészt választunk, akkor sem mindegy, milyen kerül az autóba. Csere előtt kérjük szervizünk tanácsát, akik korábbi tapasztalataikra támaszkodva biztos segítséget tudnak nyújtani.
Vigyázzunk a saját beszerzésű alkatrészek vásárlásánál is. Sokan úgy próbálják meg csökkenteni a költségeket, hogy az interneten megrendelve maguk veszik meg az alkatrészeket. Kellő tapasztalat és szaktudás híján azonban könnyen előfordulhat, hogy nem megfelelő méretű, vagy minőségű féktárcsát és fékbetétet veszünk, ami a fékjavítás elhúzódásával és az árucsere vesződségével járhat.
Ne csináld otthon!
A járműjavítás egy szakma. Aki otthon próbálja meg kicserélni a féktárcsákat és/vagy a fékbetéteket, az kellő szakmai felkészültség hiányában komoly kockázatot vállal. Elég egy rossz beállítás, vagy nem megfelelően meghúzott csavar, és a kritikus pillanatban a fék felmondhatja a szolgálatot. A fék javítását, csakúgy, mint minden karbantartást az autón, bízzuk szakműhelyre. A javításról minden esetben kérjünk számlát, így egy esetleges reklamációnál igazolni tudjuk a korábbi javítást.
Nem csak tárcsa és betét
A fékrendszer nem látható alkatrészei is fontosak. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a fékfolyadék hidrofil, vagyis a nedvességet vonzó anyag. Ha ez nedvességet köt meg, akkor a forráspontja lecsökken, ami igénybevétel esetén buborékképződést indít el, a gázok pedig összenyomhatók. Idővel egyre nagyobb pedálút kell majd azonos fékerő eléréséhez, ami balesetveszélyessé válhat. A fékfolyadékokat kétévente cseréltetni kell, amihez szintén szakszervizt vegyünk igénybe, akik biztosan ellenőrzik majd a fékcsövek állapotát is.
ABS
Műszaki vizsgán sem megy át az az autó, amelynek műszerfalán a blokkolásgátló rendszer hibájára figyelmeztető jelzés világít. Ilyen esetben a fékezés közbeni irányíthatóságért felelős ABS rendszer kikapcsol, ez szintén balesetveszélyes. Hibajelzés esetén azonnal forduljunk szervizhez!
Az ABS rendszer meghibásodása esetén az ESP (elektronikus stabilitás program) is szünetel, ami akkor okoz balesetveszélyt, ha a számítunk arra, hogy a kényes helyzetekben az autó segíti majd a stabilitást.
Vajon halasztgatnánk-e a fékjavítást, ha tudnánk, hogy ezzel saját, szeretteink, vagy a többi közlekedő ember életét veszélyeztetjük?
Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!