Audi A8 L 60 TFSI e quattro

Az új A8 L 60 TFSI e quattro (üzemanyag-fogyasztás l/100 km*: 2,7 -2,5 (kombinált), energiafogyasztás kWh/100 km*: 21,2 – 20,9 (kombinált); CO2-kibocsátás g/km*: 61 – 57 (kombinált)) modellel az Audi most először kínálja ügyfeleinek az elektromos hajtás élményét a luxus kategóriában. A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás és az intelligens hajtásvezérlés kombinációja – a WLTP ciklus alapján – akár 46 kilométeres, tisztán elektromos üzemmódban megtett hatótávolságot is lehetővé tesz, ezzel biztosítva, hogy az ügyfelek napi autóhasználatuk nagy részét károsanyag kibocsátástól mentesen és közel hangtalanul teljesíthessék. A 330 kW (449 LE) rendszerteljesítmény és a 700 Nm rendszernyomaték elismerésre méltó dinamikát biztosít a modell számára.
*: Az üzemanyag/elektromosáram-fogyasztás és a CO2 kibocsátás függ a választott keréktárcsa/gumiabroncs illetve felszereltség kombinációjától.

Károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés helyben, közel hangtalan autózás a városban, erőteljes és sportos haladás az országutakon, magabiztosan teljesített hosszútávú utazások: az A8 L 60 TFSI e quattro sokoldalú karakterével hódít. Ezzel a járművel az Audi elhozza a hálózatról tölthető (plug-in) hajtás technikáját a luxus kategóriába, következetesen bővítve elektromos járműveinek kínálatát. Az új modell A8 L változata megnövelt nyomtávjával és 5,3 méteres hosszával ősszel mutatkozik be az európai piacokon. A normál nyomtávval rendelkező hálózatról tölthető (plug-in) hibrid A8 néhány héttel később ezután lesz elérhető. Az Audi A7 Sportback** és a Q5 50 TFSI e quattro** terepjáró már szeptember óta jelen vannak a piacokon.

Két szív hajtja: a hatékony belsőégésű motor és az erőteljes elektromos erőforrás kettőse

A 3.0 TFSI, mint belsőégésű motor gondoskodik az A8 L 60 TFSI hajtásáról. A hathengeres, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű, részecskeszűrővel szerelt erőforrás 250 kW (340 LE) teljesítményt és 500 Nm nyomatékot teljesít (üzemanyag-fogyasztás l/100 km*: 2,7 -2,5 (kombinált), energiafogyasztás kWh/100 km*: 21,2 – 20,9 (kombinált); CO2-kibocsátás g/km*: 61 – 57 (kombinált)). A tanúsítás a legújabb kibocsátási norma, az Euro 6d-TEMP szabvány alapján készült. Az elektromos hajtásról az állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) gondoskodik, amelynek legnagyobb teljesítménye 100 kW, legnagyobb nyomatéka pedig 350 Nm.

A motor a kuplunggal együtt a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóba integrálva kapott helyet, amely a quattro összkerékhajtáson keresztül továbbítja a nyomatékot mind a négy kerékhez.

A nagyfeszültségű akkumulátorból érkező egyenáramot az erősáramú elektronika alakítja át az elektromos motor hajtásához szükséges háromfázisú árammá. A rekuperáció (energia visszatáplálás) során generátorként működik és egyenáramot továbbít vissza a lítium-ion akkumulátorba.

Az akkumulátor a csomagtér padlója alatt kapott helyet és nyolc modulba osztva összesen 104 hasáb alakú cellából épül fel. A nagyfeszültségű akkumulátor 14,1 kWh energia tárolására képes 385 V üzemi feszültség mellett.

Hűtési köre összeköttetésben áll a légkondicionáló rendszer hűtési körfolyamatával és az alacsony hőmérsékletű hűtési körfolyamattal, amelybe integrálták az elektromos motort és az erősáramú elektronikát is. Az energiahatékonyság további növeléséhez az alapfelszereltség részeként az autóba kerülő négyzónás automata klímaberendezése egy hőszivattyút használ, amely a nagyfeszültségű elemek hulladékhőjét gyűjti össze.

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro rendszerteljesítménye 330 kW (449 LE), rendszernyomatéka pedig eléri a 700 Nm-t (üzemanyag-fogyasztás l/100 km*: 2,7 -2,5 (kombinált), energiafogyasztás kWh/100 km*: 21,2 – 20,9 (kombinált); CO2-kibocsátás g/km*: 61 – 57 (kombinált)). Ez a kiemelkedő nyomaték már 1 250 percenkénti fordulatnál, éppen az alapjárati fordulatszám felett rendelkezésre áll. Amikor mindkét motor együtt dolgozik, a zászlóshajó magabiztosan, 4,9 másodperc alatt gyorsít álló helyzetből 100 km/órás sebességre és fokozza a tempót egészen az elektronikusan szabályozott 250 km/óráig. A hálózatról tölthető A8 WLTP szabvány alapján meghatározott fogyasztása mindössze 2,5 liter 100 kilométerenként. Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** elektromos hajtással akár 135 km/óra sebességre is felgyorsíthat, a – WLTP szabvány alapján meghatározott -tisztán elektromos hajtással teljesíthető hatótávolsága pedig elérheti a 46 kilométert. Számos országban a tulajdonosok adókedvezményben részesülnek vagy egyéb úthasználati kiváltságokat élvezhetnek, mint amilyen a díjmentes parkolás vagy a buszsáv használata.

Intelligens vezetési mód és frissített előrelátó hatékonysági asszisztens

A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás koncepcióját úgy alkották meg, hogy az A8 vezetője hétköznapi útjainak nagy részét elektromos üzemmódban teljesíthesse. A két MMI kijelző közül az alsón található “EV” funkciógombbal mindenkor a vezető kezében a döntés a két motor együttműködésének alakítását illetően. A hálózatról tölthető (plug-in) luxus limuzin indításakor az “EV” mód szolgál alapbeállításként, ekkor tisztán elektromos üzemmódban közlekedik a jármű. A belsőégésű motor csupán akkor lép be, amikor a vezető egy változó, jól észlelhető nyomásponton túl nyomja a gázpedált. Ez a nyomáspont változó és az elektromos hajtás aktuálisan rendelkezésre álló energiájának függvénye.

A “Hibrid” üzem két működési módot kínál: az “Auto” illetve a “Hold” módot. “Auto” módban az előrelátó működési stratégia automatikusan bekapcsol, amint a szériafelszereltséghez tartozó MMI navigation plus útvonaltervezője elindul. Ezen kívül az akkumulátorban tárolt energiát egyenletesen és optimálisan osztja el a teljes út során, arra törekedve, hogy a városi és araszoló forgalomban többnyire elektromos üzemmódban közlekedjen. Általánosságban szólva az előrelátó működési stratégia célja, hogy a lehető legtöbb útszakaszt elektromos üzemmódban teljesítse és az akkumulátorban tárolt energiát teljes mértékben felhasználja az úti cél elérésekor.

A “Hold” mód működése más logikát követ: itt az akkumulátorban rendelkezésre álló energiamennyiséget – minimális ingadozással – az adott szinten tartja a rendszer az energia visszanyerés (rekuperáció) révén, a terhelési pont eltolásával vagy a 3.0 TFSI vezérlésének célzott szabályozásával. Így például egy megszokott módon megtett hosszabb utazás végén az utolsó, városi szakaszt tisztán elektromos energia felhasználásával, károsanyag-kibocsátása nélkül és szinte hangtalanul teljesítheti az A8.

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** működési stratégiája számos adatot figyelembe vesz a hajtásvezérlés tervezésénél. A középpontban mindig az utazási kényelem és az energiafelhasználás áll, a szén-dioxid kibocsátás minimura történő visszaszorítása mellett. Amikor hosszabb utak tervezésére kerül a sor, a stratégia figyelembe veszi az út hosszát és jellemzőit, csakúgy, mint az online forgalmi információkat és a vezető vezetési stílusát. A rövidtávú előrejelzéseknél az alapfelszereltségben szereplő előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) rendszere a közvetlen környezet navigációs adataiból vett információkkal segíti a tervezést. Ilyenek például a sebességkorlátozások, az úttípusok és az emelkedők illetve lejtők előfordulása. Az autó előtt haladó forgalmat figyelő kamerák és radarok közvetítette adatok szintén ide tartoznak.