• Egyéb

Folyamatosan emelkedik az üzemanyagok ára? A Toyota/Lexus megoldja

Prémium technológiával tervez további fogyasztáscsökkentést a Toyota

Hamarosan jöhetnek az alumínium karosszériás Toyoták, árulta el a vállalat észak-amerikai tevékenységeiért felelős elnöke. A részletek még nem ismertek teljes mértékben.

„Az üzemanyag-fogyasztás folyamatos csökkentésére irányuló erőfeszítéseink kapcsán minden eszközt és lehetőséget meg kell ragadnunk. Ezért a jövőben a lehető legszélesebb körben igyekszünk felhasználni az olyan könnyű anyagokat, mint az alumínium” – jelentette be Jim Lentz, a Toyota Motor North America (TMNA) vezérigazgatója a vállalat egyik kutatás-fejlesztési központjának 154 millió dolláros bővítése kapcsán tartott sajtótájékoztatón.

Habár konkrét elképzelésekről nem beszélt a cégvezető az Ann Arbor városában (Michigan, USA) működő K+F központban tartott sajtórendezvényen, azt egyértelművé tette, hogy a hajtáslánc-fejlesztésekhez hasonlóan a tömegcsökkentés terén is kategóriaelső változásokat tervez bevezetni a cég.

Minél kisebb egy test – például egy gépkocsi – tömege, annál kisebb a tehetetlensége is, azaz annál kevesebb energia ráfordításával hozható mozgásba, illetve módosítható mozgásának a sebessége és iránya. Ugyanakkor ennek a járműnek biztonságosnak és pontosan vezethetőnek is kell lennie, ehhez pedig elengedhetetlen a szilárd, torzulásmentes vázszerkezet. Nem véletlen, hogy ennek a két célnak a kombinálása – azaz tömegcsökkentés a szerkezeti szilárdság gyengítése nélkül – az autóipari fejlesztések egyik legfontosabb területe.

A nagy és ultra nagy szilárdságú acélok fejlesztésével komoly előrelépést ért el az iparág az elmúlt években, ám ahogy néhány prémium autógyártó (Audi, Jaguar, Land Rover) példája mutatja, modern alumínium ötvözetek széles körű alkalmazásával nagyságrendekkel csökkenthető egy jármű tömege. A nyers alumínium vázszerkezet azonos merevség mellett akár fele olyan könnyű is lehet, mint egy modern acél ötvözetekből épített karosszéria. Ráadásul a tömegcsökkentés hatása tovább gyűrűzik: egy könnyebb autó mozgatásához például kisebb motor is elegendő, ami az össztömeg és a fogyasztás további mérséklését eredményezi.

„A külső borítólemezek, például a motorházfedelek esetében az acél viszonylag egyszerűen kiváltható alumíniummal. Egészen más léptékű váltást jelent ugyanakkor a platform-komponensek vagy teljes padlólemezek gyártásának alumíniumra történő átállítása” – emlékeztetett ugyanazon a sajtórendezvényen Robert Young, a TMNA beszerzésekért és beszállítói fejlesztésekért felelős alelnöke.

Az alumíniumot ugyanis nem csupán magas beszerezési költségei, de a szükséges speciális gyártástechnológia miatt sem szokás a tömegpiaci modelleknél alkalmazni. Az alumínium az összeszereléstől a fényezésig különleges eljárásokat igényel, nem is beszélve a fém javíthatóságáról. Nem véletlen, hogy az alumínium mindmáig a prémiumgyártók kiváltsága; az észak-amerikai Ford F-150 platós kisteherautón kívül jelenleg egyetlen tömegpiaci modell sem alkalmazza érdemben az eredetileg a repülőgép-iparban bevezetett fémet.

A Toyota-csoport egyébként rendelkezik az alumínium szerkezetek gyártásához szükséges technológiával: az új generációs Lexus modellek (RX, LC és LS) szerkezeti elemeinek és borítópaneljeinek egy része már ebből a könnyű, mégis erős fémből készült. A nagy kérdés viszont az, hogy a jelentős darabszámban gyártott, olcsóbb modellek esetében is alkalmazható-e gazdaságosan ez a technológia. A Toyota értelemszerűen csak akkor áll át az alumínium padlólemezek gyártására, ha az minden tényezőt (költségeket, megbízhatóságot, fényezhetőséget, szilárdságot és tömeget) mérlegelve előnyösebbnek bizonyul az acélnál.

A vállalat legnagyobb piacának első számú embere azonban aligha tett volna említést a cég ilyen irányú terveiről, ha legalábbis a teljes körű megvalósíthatósági elemzéseken nem lenne túl a vállalat. Ha pedig így van, akár már a TNGA padlólemez-család következő generációjánál megjelenhet az alumínium, tovább erősítve a Toyota modellek környezeti kompatibilitását és technológiai elsőségét.

Fotók: Toyota, Lexus